دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران گفت:کارگرانی که سابقه کار آن‌ها کمتر است متقاضی دریافت بیمه بیکاری نشوند و نگاه پس اندازی به آن داشته باشند.

 

هادی ابوی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط دریافت بیمه بیکاری اظهار کرد: مطابق قانون هر کارگری طبق جدول کارانه‌ای که دارد می‌تواند در ازای کاری که انجام داده است یک مدت زمانی را از بیمه بیکاری استفاده کند که باتوجه به سابقه پرداخت بیمه تا ۶۰ ماه، کارگر می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند و کسی را که حتی ۵۰ سال سن دارد نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بیمه بیکاری شرایط و قوانینی دارد که بعضی از آن‌ها آیین‌نامه‌ای بوده و خیلی قانونی نیست و موجب اعتراض فعالان حوزه کارگری است که البته برخی از آن‌ها مرتفع شده است.

وی افزود: در قوانین گذشته باید یک‌سال از فعالیت کاری کارگر می‌گذشت تا مشمول بیمه بیکاری شود که فعالان کارگری بر این عقیده هستند که کارفرما‌ها قرارداد سه یا شش ماهه عقد می‌کنند و تکلیف کارگر بعد از پایان قرارداد مشخص نیست یا الزام به عقد قرار داد دارند که تعریفی از قرارداد موقت است و مورد اعتراض کارگران که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر برخی از این قوانین تغییر کردند.

وی تصریح کرد: کارگر در محلی که مشغول به کار است به محض اینکه دارای سابقه‌ای می‌شود حداقل شش ماه یا بیشتر و درصورت سابقه پرداخت بیمه، مشمول دریافت بیمه بیکار خواهد شد منتهی نسبت به ایامی که پرداخت کرده است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران گفت: این امر مهم است تا کارگران که سابقه کار آن‌ها کمتر است متقاضی دریافت بیمه بیکاری نشوند و نگاه پس اندازی به آن داشته باشند و آن را برای روز مبادا نگهدارند مانند کرونا یا زمانی که سابقه کارشان بیش از بیست سال شده است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر شغل مداوم و استفاده از بیمه بیکاری سبب می‌شود تا کارگر مهارت لازم در آن حوزه را از دست دهد و صندوق بیمه بیکاری هم دچار بحران شود البته که قانون صندوق را موظف به پرداخت کرده است، اما داشتن نگاه پس اندازی به آن نشان داده است که در سنین بالاتر یا مواقع بحرانی این بیمه بیشتر به درد کارگر می‌آید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
عدم پرداخت حق بیمه بیکاری راخلاف قانون ودستوراالعمل دوران کرونا که خیلی روشن گفته بود بیکاران کرونا وغیر کرونا تفکیک بشه دوماه بیمه بیکاری کرونا روبه بهانه کروناشعبه رودهن نداد وگفت دولت گفته ندید چه جوری این تخلف رومیشه پیگیری کردبه بهانه واریزدومیلیون ازطرف سازمان برنامه یازده میلیون وباوجودصدورحکم بیکاری وثبت پرداخت نشدوهیچ مدرک مستندی مسئول بیکاری درارتباط باعمل خلاف قانون ارائه نکرد یکسال مکاتبه کردم نتیجه نگرفتم باپرداخت بیست سال حق بیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
چرت ترین قانون همین بیمه بیکاری من 18ماه گرفتم ولی خونمو کردن تو شیشه روزی هزار بار قطع میکردن کارمندهای تامین اجتماعی هم هر وقط میرفتم که بببینم چرا قطع کردن با یه رفتار زشت و زننده برخورد میکردن
Iran (Islamic Republic of)
راننده
۱۲:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
لطفا می شود ازآقای سالاری سوال نمایید آن مقداری که باربریها از72تا80بیمه راننده گان راوایز نکرده اند راخودراننده به قیمت روز واریز نمایید تاهشت سال سابقه کامل شود چون الان سه چهارسال سابقه بجای هشت سال وجود دارد وراننده گان مقصر نیستند ای کاش مثل الان مستقیم ازخودراننده می گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۲:۰۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
این مقرری نباید کمتر از حداقل حقوق قانون کار باشد و متاسفانه زیرحداقل حقوق در حال پرداخل به بیکار شده است و نمیتواند نیاز اولیه افراد را موجب شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
مسولان بیکار ولی پولدار از بیمه ی بیکاری به خوبی بهره میبرن
Iran (Islamic Republic of)
بیمه کرونا
۱۱:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
یه سوالی داشتم به نظرتون خیلی مسخره نیست با گذشت یک سال و نیم از کرونا و با وجود این همه دلسوز نظام و مردم که این روزها تبلور بیشتری هم پیدا کرده بیمه بیکاری کرونا اونم در حد بسیار تاچیز هنوز پرداخت نشده ..... واقعا دادن این مبلغ که مشمول تورم و گذر زمان هم میشه به چه درد کارگر میخوره .... باید تک تک این کارگرا هم از کرونا بمیرن که چیزی پرداخت نشه و خیالتون راحت شه؟
جای تاسف داره این شوهای تبلیغاتی و این نمایش کذایی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
بنده خدا همه کارگرانی که کمتر از یکسال در آخرین کارگاه قرارداد داشته باشند طی تفاهم نامه بین وزارت کار و تامین اجتماعی بیمه بیکاری تعلق نمیگیرد. شما هنوز بی خبری
آخرین اخبار