بار‌ها نام قاچاق پوشاک و لوازم خانگی را شنیده ایم، اما این بار قاچاقچیان گویا عزم خود را جزم کرده اند که به غذای احشام هم رحم نکنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، آغاز فصل بهار در بین قشر‌های مختلف جامعه از شروع کار و تلاش برای ساختن سالی پر از خیر و برکت خبر می‌دهد. در این بین عشایر نیز به عنوان قشر مولد تولید، در این فصل اقدام به تامین نیاز دام‌های خود و ذخیره کاه وکلش مزارع برداشت شده می‌کنند .

امسال، اما خشکسالی و کمبود بارش‌ها موجب عدم سرسبزی رویشگاه‌های طبیعی شد و خسارت چشمگیری به بخش کشاورزی وارد کرد، تا آنجا که باعث شده کار دامداران و عشایر برای تامین خوارک طیور مورد نیاز احشام سخت و سخت تر شود.

از لحاظ اقتصادی، کمبود یک کالا یا محصول همیشه دو نتیجه را به همراه دارد، یکی افزایش قیمت آن و دیگری انحصار و پیدایش سود جویان و دلالانی است که سعی در جمع آوری حداکثری و فروش حداقلی آن محصول دارند .

در شرایط کنونی کاه، کلش و پس چرای مزارع نیز از این قاعده مستسثنی نیست. در هفته‌ اخیر خبر کمبود این نهاد‌های دامی تیتر یک رسانه‌های استان شد، در متن خبر‌ها و تصاویر دیده می شد که کامیون‌هایی کاه‌های استان را با نرخ بالاتر خریداری و به خارج از استان انتقال می‌دادند.

در این گزارش به منظور بررسی آخرین وضعیت این موضوع به سراغ کشاورزان، دامداران و متولیان امر رفتیم و این موضوع را بررسی کردیم.

طوفان بهاری دلالان در خشکسالی محض

دندان تیز سودجویان، از پیش خرید تا خروج

یکی از دامداران استان با اشاره به مشکلات این قشر گفت: درست است که خشکسالی باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه خوراک دام‌ها شده است، اما بدتر از آن دلالانی هستند که با طمع خود باعث افزایش قیمت پسمانده محصولات برداشت شده و کمبود آن می شوند.

او ادامه داد: دلالان کاه و کلش خریداری شده را نیز یا با قیمت به مراتب بالاتر به گله داران می‌فروشند یا با قاچاق، محصول خریداری شده شان از استان‌های همجوار سر در می‌آورد.

یکی دیگر از عشایر استان اظهار داشت: به شخصه بیش از ۷۰۰ راس دام دارم که خرج روزانه آن‌ها میلیون‌ها تومان  است و به همین دلیل سالانه اقدام به خرید مزارع برداشت شده گندم و جو می‌کنم.

او تصریح کرد: اما امسال که برای خرید مراجعه کردم، دلالان استان‌های همجوار با پیش‌خرید نهاده‌های دامی از کشاورزان منطقه با قیمت‌های بالا، مانع از فروش این محصولات به دامداران بومی استان شده و به بروز مشکلات بیشتر عشایر و دامداران دامن زده‌اند.

این عشایر ایلامی بیان داشت: از زمانی که دادستانی و نیروی انتظامی به این موضوع ورود کرده اوضاع کمی بهتر شده و از ورود دلالان خارج از استان به استان ممانعت شده که امیدواریم تداوم و پیگیری داشته باشد.

طوفان بهاری دلالان در خشکسالی محض

دلالان یار دوم خشکسالی

پرهیز از فعالان عرصه کشاورزی با اشاره به نقش دلالان در حوزه توزیع نهاده‌های دامی بیان کرد: وجود دلالان در بازار خرید نهاده‌های دامی باعث شده‌ است دامداران و عشایر با مشکل کمبود و یا افزایش قیمت مواجه شوند.

او اظهار کرد: در صورت ادامه مشکلات، عشایر و دامداران استان مجبور به فروش دام با قیمت ارزان خواهند بود و این موضوع نتیجه‌ای جز کاهش رونق تولید گوشت قرمز و افزایش جمعیت بیکار استان در پی نخواهد داشت.

جلوگیری از خروج بیش از ۶۰ تن کاه و کلش در استان ایلام

فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشت: خشکسالی اخیر باعث شد تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شود و در این راستا برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا نهاده‌های دامی دامداران با سهولت در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

یاسمی ادامه داد: در هفته‌های گذشته برخی از عشایر و دلالان استان‌های همجوار اقدام به جمع آوری کاه و کلش با قیمت بالاتری ‌کرده و آن را از استان خارج می کردند به همین منظور طی جلساتی که با دادستان ایلام در این رابطه برگزار شد، مقرر شد با همکاری نیروی انتظامی در خروجی‌های استان، تمام ماشین‌های حامل نهاده‌های دامی برگشت داده شوند.

طوفان بهاری دلالان در خشکسالی محض

او نیاز دام‌های عشایر به کاه وکلش را در حدود ۱۰۰ تن دانست و افزود:از زمان اجرای این طرح تا به امروز چیزی در حدود ۶۰ تن توقیف و ۱۰ تن خرید داشتیم که تحویل شرکت‌های تعاونی داده شده است، همچنین پس از برداشت محصول، کاه، کلش و پس چرای مزارع نیز از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی می‌شود و به تدریج بین گله داران متقاضی توزیع خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری استان تصریح کرد: خروج هرگونه کاه، کلش و علوفه مزارع از استان نیز ممنوع است و باید پس چرای مزارع برای مصرف احشام داخل استان مورد استفاده قرار گیرد.

خروج خودرو‌های حامل کاه غیرمجاز از استان ممنوع

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در این خصوص اظهار کرد: به‌ منظور کوتاه کردن دست دلالان و افراد فرصت‌طلب و در اجرای دستور مقام قضائی، خروج هرگونه کاه و کلش از استان ممنوع بوده و در صورت مشاهده نسبت به توقیف وسایل نقلیه متخلف در این زمینه اقدام می‌شود.

او بیان داشت: از ابتدای اجرای طرح برخورد با دلالان و افراد سودجو کاه و کلش در استان، ۵۷ دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل کاه و کلش در محور‌های مواصلاتی استان متوقف شده است.

سرهنگ همتی زاده تصیرح کرد: افراد سوجو قصد داشتند خودرو‌های حامل بار کاه و کلش خود را از طریق محور‌های مواصلاتی به خارج از استان انتقال دهند که با هوشیاری مأموران متوقف و پس از اعمال قانون جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

عشایر و دامداران به عنوان قشر مولد تولید نقش مهمی در تامین نیاز‌های کشور و امنیت غذایی دارند به گونه‌ای که فقط در همین استان با داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز تولید و افراد زیادی نیز از این طریق امرار معاش می کنند. موضوعی از استعداد‌های بالقوه صنعت دامداری در استان خبر می‌دهد که با سرمایگذاری به مراتب کمترو بازدهی بیشتر نسبت به دیگر صنایع در حال فعالیت است .

صنعتی که حالا در کلاف سردرگمی همچون کمبود نهاده‌های دامی، خشکسالی و کاهش فروش دام زنده افتاده، موضوعی هشداری جدی برای متولیان امر و اینده دامداری است.

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
من. ,یک دامدا ر هستم دست بر آدران نیرو انتظامی میبوسم جلو دلالان کاه و کلش گرفتن ممنونم