مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۵۷ درصد حجم مخزن سد‌های این استان پر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان ،داریوش حسن‌نژاد،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرد: اکنون حجم کل مخزن سد‌های مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد، کزنار و حوضیان ۲۰۸.۶۹ میلیون متر مکعب و معادل ۵۷ درصد ظرفیت ذخیره سازی آن‌ها است.

او افزود: حجم آب موجود در مخازن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش دارد و مجموع آب ورودی سد‌های استان ۱.۹۴ متر مکعب در ثانیه است.

او  با بیان اینکه خروجی سد‌های لرستان ۲۷۰ لیتر بر ثانیه گزارش شده است گفت: با توجه به اینکه حجم آب ورودی سد‌های استان به کمتر از ۲ متر مکعب در ثانیه رسیده است ضرورت دارد کشاورزان از کشت محصولات آبدوست پرهیز کرده و الگوی کشت را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: در حال حاضر احداث ۳۶ سد با ظرفیت ذخیره ۵۱۰ میلیون مترمکعب برای این استان در حال مطالعه و بررسی است.

حسن نژاد افزود: در حال حاضر ۱۶ سد در حوضه دز با حجم مخزن ۲۰۰ میلیون مترمکعب و ۲۰ سد در حوضه کرخه با حجم ۳۱۰ میلیون مترمکعب در حال مطالعه است که با عملیاتی شدن همه آن‌ها ۵۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آبی لرستان اضافه خواهد شد.

او گفت: متوسط تولید و خروجی آب سطحی ۲ حوضه آبریز کرخه (سیمره، کشکان و مولاب) و کارون بزرگ (سزار و بختیاری) در دراز مدت به ترتیب هفت میلیون و ۹۷۴ هزار مترمکعب و ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است.

او  اضافه کرد: مصارف آب زیرزمینی و سطحی لرستان در حوضه آبریز کرخه ۶۰۷.۹ میلیون مترمکعب است که در بخش کشاورزی ۵۱۴.۸ میلیون متر مکعب، صنعت ۱۱.۳ و شرب ۸۱.۸ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

حسن‌نژاد اظهار کرد: مصارف آب زیرزمینی و سطحی در حوضه آبریز کارون نیز ۵۸۶.۲ میلیون مترمکعب شامل بخش کشاورزی با ۵۱۵.۱ میلیون متر مکعب، صنعت ۱۶.۹ و شرب ۵۴.۲ میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.