با پايان يافتن بازنگري و اصلاح آيين نامه قديمي بيمه هاي زندگي در شوراي عالي بيمه آيين نامه تازه اي با عنوان آيين نامه بيمه هاي زندگي و مستمري جايگزين آن شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي بيمه مركزي، اين بيمه در بخش نامه اي، آيين نامه جديد بيمه هاي زندگي و مستمري را با عنوان آيين نامه شماره 68 به مديران عامل شركت هاي بيمه ابلاغ  كرد.
براساس اين گزارش، آيين نامه بيمه هاي زندگي و مستمري كه در 22 آذر 1390 در شوراي عالي بيمه تصويب و در 17 دي ماه توسط بيمه مركزي ابلاغ شد، از اول بهمن 1390 جايگزين آيين نامه شماره 13 و اصلاحات بعدي آن مي شود و از اين تاريخ موسسات بيمه مكلفند، بيمه نامه هاي زندگي و مستمري خود را براساس مقررات اين آيين نامه صادر کنند.
يادآور مي شود، در آيين نامه شماره 68 شوراي عالي بيمه، بيمه هاي مستمري به عنوان نوع جديدي از بيمه هاي زندگي به انواع بيمه هاي زندگي(شامل بيمه هاي خطر فوت، بيمه به شرط حيات و بيمه هاي مختلط) افزوده شده است.
در حالي كه در بيمه هاي خطر فوت، شركت بيمه تعهد مي كند كه در ازاي پرداخت حق بيمه توسط بيمه گذار، در صورت فوت بيمه شده در مدت بيمه، مبلغ بيمه(سرمايه) را به ذي نفع بيمه نامه بپردازد.
همچنين در پايان مدت بيمه مبلغ بيمه به ذي نفع پرداخت مي شود در بيمه هاي مختلط، پرداخت مبلغ سرمايه در هر دو صورت فوت و يا زنده بودن بيمه شده در پايان مدت بيمه پيش بيني شده است اما در بيمه مستمري، بيمه گر تعهد مي كند كه مبلغ بيمه را به صورت مستمري تا يك مدت معين و يا در زمان حيات بيمه شده به ذي نفع بيمه نامه بپردازد.
اين گزارش حاكي است، براساس مفاد فصل دوم آيين نامه جديد بيمه هاي زندگي و مستمري، شركت هاي بيمه قبل از صدور بيمه نامه، انفرادي داراي پوشش خطر فوت، از طريق پرسشنامه و يا معاينه پزشكي، وضعيت سلامت بيمه شده را مشخص و به تناسب آن حق بيمه تعيين مي كنند.
همچنين هرگاه مبلغ براي خطر فوت در بيمه عمر انفرادي براي يك نفر از دو دويست ميليون تومان بيشتر باشد، موسسات بيمه بايد پس از جلب نظر بيمه مركزي به صدور بيمه نامه مبادرت کنند و بيمه مركزي مي تواند حداكثر مبلغ بيمه مذكور را سالانه تغيير دهد.
روابط عمومي بيمه مركزي اعلام كرد در حالي كه در جدول زندگي منضم به آيين نامه قبلي بيمه هاي زندگي، سقف سني براي بيمه هاي زندگي تا 75 سال محاسبه شده بود، جدول جديد احتمال زندگي تا 106 سالگي را محاسبه و به اين ترتيب دست شركت هاي بيمه را براي ارائه پوشش هاي بيمه زندگي و مستمري براي سنين بالاتر از 75 سالگي بازگذاشته است.
اين گزارش مي افزايد، آيين نامه مذكور در هشت فصل شامل 36 ماده و 17 تبصره تدوين و در فصل هاي مختلف آن، مباني محاسبه نرخ حق بيمه، حداكثر هزينه كارمزد قابل اعمال در حق بيمه براي انواع بيمه هاي زندگي، مشاركت بيمه گذاران در منافع بيمه هاي زندگي، حقوق بيمه گذاران نسبت به ذخيره رياضي بيمه نامه و مقررات مربوط به نحوه تنظيم و تفكيك حساب معاملات بيمه هاي زندگي، بيمه اتكايي، اجباري و اختياري در بيمه هاي زندگي مشخص شده است./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار