توقف پروژه فرودگر ماه با شکایت از اسپیس ایکس

اسپیس ایکس به دلیل چالش‌هایی که در قرارداد وجود داشت، کار روی پروژه فرودگر ماه را متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از انگجت، اگرچه ناسا دو هفته پیش قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری را به اسپیس ایکس اعطا کرد تا روی سیستم فرودگر ماه کار کند، اما هر دو شرکت بازنده در این معامله اعتراض خود را به دیوان محاسبات آمریکا (GAO) ارائه دادند. اکنون ناسا می‌گوید در حالی که چالش‌های شرکت‌های Dynetics و Blue Origin که مورد حمایت جف بزوس است، بررسی می‌شود، اسپیس ایکس مجبور است هر کاری را که انجام می‌دهد متوقف کند.

توقف فعالیت های اسپیس ایکس به خاطر شکایت

در این باره، مونیکا ویت سخنگوی ناسا گفت: در تاریخ ۲۶ آوریل، به ناسا اطلاع داده شد که شرکت‌های بلو اوریجین و داینتیکس، اعتراضاتی را برای انتخاب برنامه سیستمی فرود انسان در ماه با دیوان محاسبات آمریکا در میان گذاشتند. با توجه به اعتراضات دیوان محاسبات آمریکا، ناسا به اسپیس ایکس دستور داد که پیشرفت در قرارداد HLS به حالت تعلیق درآید تا زمانی که دیوان محاسبات تمام دعاوی برجسته مربوط به این قرارداد را حل کند. ناسا به دلیل رسیدگی به پرونده‌های قضایی نمی‌تواند نظر بیشتری را ارائه دهد.

توقف پروژه فرودگر ماه با شکایت از اسپیس ایکس

گزارش‌ها حاکی از آن است که، چالش‌ها می‌توانند حداکثر تا ۴ آگوست ادامه داشته باشند. در چالشی که داینتیکس ارائه کرده، آمده است که مخالف تصمیم ناسا برای انتخاب تنها یک برنده برای قرارداد است و آن را "ضد رقابتی و پرخطر" می‌نامد.

انتظار می‌رفت در برنامه سیستمی فرود انسانی ناسا، که بودجه توسعه سه نمونه اولیه (از جمله Blue Origin’s) را تأمین می‌کرد، در ماه آوریل دو مورد از آن‌ها انتخاب شود، اما ناسا فقط استارشیپ اسپیس ایکس را انتخاب کرد آن هم به دلیل اینکه کنگره بودجه کمی را برای این برنامه کنار گذاشته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار