اعتراض شرکت جف بزوس به قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا با SpaceX

شرکت Blue Origin به قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا با SpaceX اعتراض کرد و آن را ناقص تلقی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از ورج، شرکت فضایی جف بزوس یعنی Blue Origin، علیه تصمیم ناسا برای انعقاد قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری با SpaceX برای فرودآمدن فضانوردان روی کره ماه تا سال ۲۰۲۴ موضع گرفته است.

انتظار می‌رفت برنامه سیستمی فرود انسانی ناسا، که بودجه توسعه سه نمونه اولیه (از جمله Blue Origin’s) را تأمین می‌کرد، در ماه آوریل دو مورد از آن‌ها را انتخاب کند، اما ناسا فقط استارشیپ اسپیس ایکس را انتخاب کرد آن هم به دلیل اینکه کنگره بودجه کمی را برای این برنامه کنار گذاشته است.

دلیل انتخاب SpaceX برای برنامه فرود انسانی ناسا

اعتراض ۱۷۵ صفحه‌ای شرکت بلو اوریجین، کمتر از دو هفته پس از بردن قرارداد اسپیس ایکس، به اداره پاسخگویی دولت ارسال شد و ناسا را به قضاوت نادرست در مورد چندین بخش از پیشنهاد خود برای پروژه ماه آبی، متهم کرد.

اعتراض شرکت جف بزوس به قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا با SpaceX

ناسا تصمیم خود را برای انتخاب سیستم موشکی استارشیپ SpaceX را در تاریخ ۱۶ آوریل اعلام کرد و هزینه و ظرفیت حمل و نقل فضاپیما را دلیل اصلی انتخاب خود عنوان کرد. طبق این قرارداد، استارشیپ دو مأموریت را انجام می‌دهد.

سخنگوی شرکت بلو اوریجین در این رابطه گفت : ناسا طرح انتخاب سازنده برنامه فرود انسانی را به شکلی ناقصی پیاده کرده و در لحظه آخر تصمیم خود را تغییر داده است. تصمیم ناسا باعث حذف رقابت شده و زنجیره تامین را کوچک می‌کند و روند بازگشت آمریکا به ماه را به خطر می‌اندازد.

البته شایان ذکر است تاکنون اکثر پرواز‌های آزمایشی استارشیپ با شکست روبرو شده‌اند، اما این شرکت چندین بار فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل کرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار