در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

معاملات الگوریتمی نقدشوندگی را افزایش می‌دهد

کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات الگوریتمی یکی از ابزار‌هایی است که شاید می‌توان گفت تاثیر به سزایی در بحث نقدشوندگی بازار سرمایه دارد.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر از سرگیری معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه، اظهار کرد: معاملات الگوریتم یکی از ابزار‌هایی است که شاید می‌توان گفت تاثیر به سزایی در بحث نقدشوندگی بازار، مدیریت بهتر سبد‌های شرکت‌های سبدگردان و در آخر پرتفوی صندوق‌های سرمایه گذاری دارد.

او بیان کرد: دلیل اصلی بسته شدن معاملات الگوریتمی آن بود که در زمان منفی شدن بازار سرمایه این ابزار در ردیف نخست یکی از عاملان ریزش بازار قرار گرفت به سبب آنکه مسئولان سازمان می‌گفتند از آنجایی که طراحی این برنامه به صورتی است که در زمان مثبت شدن بازار ربات‌ها اقدام به فروش می‌کنند بهتر است که یک مدت بسته باشند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با محدودیت‌های هشت گانه‌ای که سازمان بورس با از سرگیری معاملات الگوریتمی ابلاغ کرده به طور قطع سبب می‌شود تا این دست از ابزار‌ها بازهم درگیر حواشی نشوند.

خبری زاد گفت: اینکه استفاده از معاملات الگوریتمی آزاد شده خوب است به شرط آنکه در برهه نخست الزامات قانونی را رعایت کند، به معنای آنکه برنامه نویسی آن ها به نحوی باشد که به بازار در روند‌های شتاب دار آسیب وارد نشود، در گام بعدی به مرور این الگوریتم‌ها باید در اختیار سایر سرمایه گذاران نیز قرار گیرد به علت آنکه این ابزار‌ها اکنون در دست اشخاص حقوقی و بعضی از صندوق‌ها و سبدگردان‌ها است.

او بیان کرد: مثبت شدن سه هزار واحدی شاخص به سبب بازگشت معاملات الگوریتمی نیست بلکه به سبب خبری بود که در صنعت بانک داری مبنی بر نرخ تسعیر ارز منتشر شد، اما اگر بازار به شرایط ثبات بازگردد می‌توان امیدوار بود که نقدشوندگی به بازار سرمایه بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کارگزاران می‌خواهند این روش معاملاتی را در پنل آنلاین به منظور بهبود روند معاملات به مشتریان خود بدهند لازم به ذکر است اگر چنین اتفاقی رخ دهد به طور قطع به نفع بازار سرمایه وفعالان بازار سرمایه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
پول من و خانواده ی من رو تو بورس خوردن
آخرین اخبار