به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،خوشبختانه در چند ماهه اخیر با همت رسانه ها، بانک مرکزی و همراهی مردم، اطلاع رسانی خوبی درباره جریان شرط بندی و قمار که عمدتا از سوی چهرههای سابق هنری شرور در ترکیه و سایر کشورهای اروپایی اداره میشد، صورت گرفته است و انتظار میرود، از هدر رفت بیشتر بخش بزرگی از سرمایههای مردم که به دنبال تبلیغات و سوء استفادههای رسانهای برخی از چهرههای جنجالی به طرف سایتهای شرط بندی و بت وامثالهم میرفت، جلوگیری شود. با این حال مساله این است که بازار این نوع درآمدهای نامشروع و غیر سازنده که در پی ترغیب جوانان به کسب بی زحمت ثروتهای هنگفت است، هیچ گاه خالی از فعال نخواهد بود.
شاید یکی از مهمترین بسترهایی که به زودی این نوع درآمدها و انتظارات نامعقول سر از آن درآورد مربوط به بازار بازیهای رایانهای برخط باشد.
سایتهای مسابقات، اپ استورها و فروشگاههای مجازی بی مجوزی که به عنوان تجارت الکترونیک در حال فروش بازیها و افزونههای مادسازی شده هستند، بسترهایی هستند که با وعده درآمدهای بی زحمت و جوایز بین المللی و ایجاد امکان مهاجرت افراد به عنوان گیمر به خارج از کشور به تدریج پا در جای همان سایتهای شرط بندی گذشته میگذارند.
نکتهی بسیار ناراحت کننده در این عرصه هم فقدان تصمیم گیری یکپارچه از یک مرکز فرماندهی رصد کننده در این زمینه است.
به عبارتی گرچه در کشور ما نهادهای وابسته به شورای عالی فضای مجازی (چه در قالب نظارت و چه در جلوههای حمایتی) اسناد زیادی را دربارهی این موضوع به تصویب و ابلاغ رسانده اند و ظاهرا همه دستگاهها مسئول تبعیت هستند و در نهایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای به ضابط و شاخص تعیین شده، ناهماهنگیهای زیادی در این زمینه دیده میشود.
از سویی برخی از بخشها وظیفه خود میدانند که در راستای درخواست برخی از گیمرها در زمینه پینگ همین بازیها اظهار نظر همدلانه کند. هم در جایی دیگر در قالب هیاتهای الکترونیک برای راه اندازی تیمهای بین المللی مجوز به کلوپ و مسابقه بازیهای دیجیتالی (که بعضا ممنوع نیز بوده اند) بدهد و در نهایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای که نیاباتا از سمت وزارت ارشاد به جای درگیری با جریانات نفوذ فرهنگی و قمارخانههای مجازی مرتبا در حال متقاعد کردن یا جوابگویی به نهادهای نظارتی و مجلس باشد.
به نظر میآید این جریان ناهماهنگ که گاه با اعمال فشار عوامل فاسد و ثروتمند در ارکان قدرت در پی سوء استفاده از این بازار آشفته است به زودی بتواند در قالب نظارت غیر متمرکز، بندبازی شومنهای اقتصادی و سیاسی روی ذهن کم تجربه جوانان در و قوانین بلاتکلیف و نهادهای موازی جای خود را در نابودسازی و ثروت و اخلاق و ارکان امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه باز کند و در نهایت همان اتفاقی که تا دیروز در چارچوب چند خواننده و چند خبرنگار پاپارتزی در قالب فضای شبکههای اجتماعی شکل گرفت و میلیاردها تومان اموال مردم را آتش زد، این بار در قالب سایتها و مسابقات و لیگها و ... به جذب جوانان بپردازند و بازار حدود ۴۰ میلیون نفری بازیهای رایانهای را به صورت تاسف باری تحت کنترل بازیهای برخطی قرار دهد که ضمن ایجاد اعتیاد روحی و از بین بردن امکانات مالی و معنوی، نقش ویرانگری در وضعیت فرهنگی آینده ایران و تربیت نسلی بازنده، خشن، راحت طلب و در نهایت مسخ شده داشته باشد.
نسلی که به خاطر کرونا تا همین جا هم بسیار آلوده به آیندهای است که فقط در پی درآمد و زیست آنلاین و غیر حقیقی شده و میرود تا چندی بعد بخش بزرگی از تمام مهارتهای ارتباطی و اقتصادی اش را نیز به فراموشی بسپرد و از این حیث بسیار آسیب پذیر است.
منبع:جوان آنلاین
انتهای پیام/