معاون میراث‌فرهنگی کرمان از ساماندهی بیش از ۳ هزار شی تاریخی در کرمان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار شی تاریخی سامان دهی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجتبی شفیعی، معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: بیش از ۳ هزار شی تاریخی در استان کرمان ساماندهی می‌شوند.

او افزود: با توجه به وجود محوطه‌های باستانی و بنا‌های تاریخی متعدد در استان کرمان، تعداد قابل توجهی اشیای تاریخی از طریق فرهنگ‌سازی، کشفیات و همچنین کاوش‌های متعدد به دست می‌آید.

او تصریح کرد: این اداره کل علاوه بر حفظ و نگهداری از محوطه‌های باستانی و بنا‌های تاریخی، مسئولیت ساماندهی، مرمت و حفاظت از اشیای تاریخی را نیز برعهده دارد که تاکنون بیش از ۱۲ هزار شی تاریخی از سوی کارشناسان مربوطه ساماندهی شده اند.

شفیعی با اشاره به اینکه این اشیا متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی است، بیان داشت: پروژه ساماندهی اشیای تاریخی می‌تواند مرجعی برای پژوهش و همچنین قابل دسترس برای دانشجویان رشته‌های باستان‌شناسی، تاریخ و ... باشد.

او با بیان اینکه ساماندهی اشیا به دو بخش کالبدی و اطلاعاتی تقسیم می‌شود، افزود: ساماندهی اطلاعاتی اشیا شامل نام اثر، دوره، کارکرد و کاربری، محل کشف، ابعاد، اندازه و تهیه عکس از زوایای مختلف است که از سوی کارشناسان حوزه مربوطه به منظور قرار‌گیری در نرم‌افزار جام (بانک اطلاعات اموال فرهنگی) انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.