معاون پژوهش‌های اقتصاد و مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است یکی از دلایل شکست دولت‌ها در تحقق برنامه‌های توسعه عدم ضمانت برای اجرای آن است.

سید محمد هادی سبحانیان معاون پژوهش‌های اقتصاد و مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دلایل مختلفی برای اجرایی نشدن برنامه‌های توسعه در ادوار گذشته وجود دارد. تاکنون ۶ برنامه توسعه را پس از انقلاب اسلامی تجربه کرده ایم که تنها درصد کمی از آن‌ها به دنبال تحقق اهداف این برنامه‌ها بوده است.

وی به دلایل عدم اجرایی شدن برنامه‌های توسعه پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل، مبدل شدن برنامه‌های توسعه به محملی  است که تنها یکسری احکام در آن جای داده شود، اما بی نتیجه رها شود و همین موجب شده که برنامه‌های پنج ساله توسعه کارکردی نداشته باشند.

سبحانیان به روش‌های نادرست برنامه ریزی برای اجرای احکام پرداخت و بیان کرد: یکی از دلایلی که منجر به ناکارآمدی برنامه‌های توسعه می‌شود روش برنامه ریزی‌هایی است که در پیش گرفتیمُ برنامه‌ریزی‌های جامع که همه آمال و آرزو‌ها بدون در نظر گرفتن حقایق موجود و سناریو‌های احتمالی در آن درج می‌شود، اما در عمل با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم که چه بسا قابل پیش بینی هم بوده، ولی آن‌ها را در نظر نگرفتیم.

معاون پژوهش‌های اقتصاد و مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس به راهگشایی تحقق این برنمامه‌ها پرداخته و اظهار کرد: برای فائق آمدن بر این مشکلات باید از برنامه ریزی جامع به سمت برنامه ریزی هسته پیش برویم و با تجمیع و هدایت منابع کشور به سمت عوامل پیشران‌ها، لوکوموتیو‌های توسعه را شناسایی کرده تا اهداف در حوزه‌های گوناگون محقق شود.

وی در پایان افزود: هرچند عدم انطباق دوره سیاسی و سیاستی از دلایل اصلی شکست برنامه‌های توسعه است و گاهی دولت‌ها برنامه‌ای را تدوین می‌کنند که متفاوت از رویکرد دولت دیگر است، برای حل آن باید این دوره‌ها بر هم منطبق شده و دولتی که قصد دارد برنامه‌ای ارائه دهد خودش متولی تدوین برنامه‌های توسعه شودُ اما اگر این اتفاق نیفتد اساسا دولت‌ها هیچگونه ضمانتی را برای تحقق آن بکار نمی‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار