فکرش را نمی‌کردیم که با کرونا به استقبال دومین عید برویم، اما خیلی چیز‌ها که فکرش را نمی‌کردیم شد و ما نظاره‌گرانی خاموش بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، در طول این یک سال بسیاری از رفتارها، عادت‌ها و حتی نحوه آموزش‌ها با رویکرد حفاظت جان انسان‌ها در مقابل این ویروس منحوس تغییر کرده است، اما این روز‌ها عملا نمود چندانی از رعایت‌ها و رفتار‌های پیشگیرانه و عمل به دستورالعمل‌ها نمی‌یابیم گویی کرونا رخت بربسته غافل از آنکه هنوز با ما و در کمین ماست و بی هراس به پیشوازش رفته ایم.

چه کسی فکرش را می‌کرد کرونا این عید هم جُل و پلاسش را جمع نکرده باشد؟ پارسال همین وقت‌ها بود که داشتیم به هم می‌گفتیم در خانه بمانیم. به هم روحیه می‌دادیم و از دلخوشی‌های کوچک روز‌های قرنطینه تعریف می‌کردیم. یکی نان می‌پخت و دستور پختش را به بقیه می‌داد و دیگری تعریف می‌کرد که در این مدت مثل سرآشپز‌های رستوران پیتزا درست می‌کند. بساط دید و بازدید‌های مجازی هم برپا بود؛ صورت‌های خندان که سعی می‌کردند نگرانی‌شان را در تماس‌های تصویری پنهان کنند. عیدی متفاوت‌تر از هر زمان دیگر برایمان رقم خورده بود و ما بدون آن که از قبل آمادگی‌اش را داشته باشیم، میان جنگی نابرابر با کرونا اسیر شده بودیم. اما امید داشتیم که همه چیز خیلی زود رو به راه شود. خرید و دید و بازدید و سفر را موکول کردیم به عید سال دیگر.


بیشتر بخوانید


روند شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری در حال اوج گیری است

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: طی روز‌های اخیر با افزایش تعداد موارد مثبت بستری و سرپایی کرونا به ویژه در شهرستان گردشگرپذیر سامان، روند شیوع کرونا در استان در حال اوج‌گیری است و افزایشی شد.

او افزود: پس از موج سوم شیوع کرونا در استان در مهر و آبان، روند شیوع ویروس با اجرایی شدن طرح شهید سلیمانی از آذرماه رو به کاهش گذاشت، اما به طور مجدد از هفته اول اسفند، روند شیوع کرونا در وضعیت افزایشی قرار گرفت.

دکتر شیرانی اضافه کرد: پس از آن در هفته سوم شرایط باثباتی را پشت سر گذاشتیم، اما طی روز‌های اخیر ۳۰ درصد جواب آزمایش بیماران سرپایی مثبت گزارش شده و تعداد بیماران بستری در استان دو رقمی شده است.

او با بیان اینکه زنگ هشدار شیوع کرونا در استان به صدا درآمده است ادامه داد: با توجه به مناسبت‌های پیش رو، باید تمهیدات سخت‌گیرانه‌تری در نظر گرفته شود تا شیوع کرونا در استان وارد خیز چهارم نشود.

شیرانی افزود: بر اساس مستندات و گزارش‌های موجود این استان از استان‌های پرخطر شیوع کرونا به شمار می‌رود و باید با اطلاع‌رسانی به مردم آن‌ها را نسبت به دوری از دید و بازدید عید، سفر رفتن و برپایی دورهمی‌های تشویق کرد.

او اضافه کرد: نگرانی‌ها در خصوص شهرستان سامان بیش از دیگر شهرستان‌ها است چرا که در روز‌های اخیر تعداد موارد بستری و سرپایی این شهرستان با افزایش بالایی مواجه شده و از آنجا که یک منطقه گردشگری است ممکن است است شرایط در نوروز با وخامت بیشتری همراه شود.

شیرانی گفت: تمامی مراکز تفریحی، گردشگری و اقامتی در استان در نوروز تعطیل است و نباید در رستوران‌ها غذا مصرف شود و تنها به صورت غذای بیرون‌بر فعال باشند.

او، مراسم‌های دسته جمعی به ویژه مراسم ترحیم و ختم را شایع‌ترین علت شیوع کرونا در استان عنوان کرد و افزود: همچنان توصیه می‌شود تا مردم استان از برپایی دورهمی‌ها خودداری کرده و در صورت ضرورت دید و بازدید به مدت بسیار کوتاه، در فضای باز و بدون پذیرایی انجام گیرد.

امسال هم سرویس دهی به مسافران داده نمی‌شود

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به مصوبات ستاد کرونا در خصوص محدودیت‌های نوروز ۱۴۰۰، اظهار داشت: تمامی مراکز تفریحی، گردشگری و اقامتی دولتی استان در این ایام تعطیل است.

او افزود: استان در سه هفته آینده با خطر بالقوه افزایش شیوع کرونا روبرو است به همین دلیل باید تا می‌توان نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی دقت لازم را داشت و سهل‌انگاری نکرد.

امسال هم سرویس دهی به مسافران داده نمی‌شود

عباسی اضافه کرد: در روز‌های آینده ۲ وظیفه مهم برعهده مسئولان است، یکی اینکه مسئوولان وظایف خود را به خوبی انجام دهند و از سوی دیگر مردم را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشویق و ترغیب کنیم تا بتوان ایام نوروز را بدون مشکل سپری کنیم.

او با بیان اینکه در ایام نوروز ۱۴۰۰ سرویس‌دهی به مسافرانی که به استان سفر می‌کنند، انجام نمی‌شود، ادامه داد: تمامی واحد‌های اقامتی، گردشگری و تفریحی دولتی استان باید تعطیل باشد و با افراد متخلف به شدت برخورد می‌شود.

عباسی گفت: همچنین هیچ یک از مردم استان مجاز نیستند تا منازل خود را به مسافران اجاره دهند.

او به نحوه فعالیت تالار‌های پذیرانی نیز اشاره کرد و افزود: تالار‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز باشند و مانعی در این خصوص وجود ندارد.

عباسی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم عروسی و مجالس ترحیم همچنان ممنوع است، اضافه کرد: فعالیت رستوران‌ها نیز در شهر‌های فارسان، سامان، کوهرنگ و شهرکرد باید به شکل بیرون‌بَر باشد و پذیرش مشتری در داخل رستوران مجاز نیست.

او با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری بعد از بندرعباس و البرز استان سوم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است ادامه داد: این موضوع نشان از همدلی مردم و مسئولان است، اما این‌ها مانع از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نمی‌شود و باید این دستورالعمل‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

گردشگری مجازی در دستور کار قرار گرفته است

مهراد جوادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به‌علت شرایط بیماری کرونا در سال‌جاری گردشگری مجازی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: تعدادی اپلیکشن در استان و کشور تهیه شده است، در این اپلیکشن‌ها افراد می‌توانند به‌صورت مجازی از بنا‌های تاریخی و محوطه‌های گردشگری استان بازدید کنند.

او افزود: در سایت visitiran.ir اطلاعات مختلف از مراکز تفریحی، اقامتی، گردشگری، بنا‌های تاریخی و ... کل کشور جمع‌آوری شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت به‌صورت مجازی از نقاط گردشگری و تفریحی استان‌ها بازید داشته باشند، همچنین در ایام بعد از کرونا نیز می‌توانند از طریق این سایت اطلاعات موردنیاز برای سفر را با جزئیات مشاهده کنند.

جوادی با تاکید بر اینکه در ایام نوروز سفر به استان‌ها و شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع است، گفت:، اما طبق آخرین اعلام ستاد ملی کرونا سفر به شهرستان‌های زرد و آبی با پروتکل‌ها و ضوابط خاص بلامانع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: گردشگران و مسافران تنها مجاز به اقامت در هتل‌ها، بومگردی‌ها و مراکز مجاز تحت نظر میراث فرهنگی که پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود، هستند، تور‌های گردشگری باید از قبل مراکز اقامتی را رزرو کرده باشند.

او بیان کرد: افرادی که قصد سفر به استان‌های زرد را دارند باید از قبل محل اسکان خود را رزرو کرده باشند، در غیراینصورت این سفر نمی‌تواند تحت کنترل و با رعایت پروتکل انجام شود.

جوادی در پایان گفت: در ایام نوروز موزه‌ها، مراکز تفریحی و توریستی به مسافران خدمات ارائه خواهند داد.

تعطیلی تمامی باغ‌های گردشگری مجاز و غیرمجاز در سامان

سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفر بسیار دشوار است، اظهار کرد: در ستاد کرونای استانی مقرر شد مکاتبه‌ای با ستاد ملی کرونا انجام شود تا با اعلام این ستاد پذیرش مسافر در استان‌های پرخطر از جمله چهارمحال و بختیاری ممنوع شود.

او افزود: طبق مصوبه ستاد کرونای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تمام مراکز اقامتی و تفریحی دولتی در ایام نوروز تعطیل هستند و هیچ خدماتی به مسافران ارائه نمی‌دهند، گفت: این استان جزو ۱۴ استان پرخطر از نظر شیوع کرونا شناخته شده و بعد از خوزستان دومین استان در معرض خطر کشور است.

جزایری با اشاره به وضعیت شهرستان سامان که یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر در کشور است، بیان کرد: تعداد موارد ابتلای سرپایی و بستری ناشی از بیماری کرونا در این شهرستان در حال افزایش است، این مسئله نگرانی بسیاری را برای مسئولان استانی ایجاد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: سطح هشدار بالاتری را از نظر رنگبندی برای شهرستان سامان در نظر گرفتیم و وضعیت این شهرستان در حال حاضر نارنجی است.

او تاکید کرد: طبق مصوبه ستاد کرونا باید تمامی باغ‌های گردشگری مجاز و غیرمجاز در شهرستان سامان تعطیل شود و فرماندار و شبکه بهداشت و درمان نیز بر این مسئله نظارت جدی داشته باشند.

اجاره منزل به مسافران نوروزی ممنوع است

همچنین طبق گفته اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، تمام مراکز اقامتی و تفریحی تحت اختیار دستگاه‌های دولتی استان تا ۱۷ فروردین‌ماه تعطیل است و هیچ گونه خدماتی در مراکز تفریحی و توریستی عمومی به مسافران و گردشگران در ایام نوروز ارائه نمی‌شود، این محدودیت‌ها در شهرستان‌های سامان، فارسان و کوهرنگ جدی‌تر از سایر نقاط استان است.

اجاره منزل به مسافران نوروزی ممنوع است

او در خصوص اجاره منازل مسکونی به مسافران، تاکید کرد: اجاره منزل شخصی به گردشگران و مسافران به‌ویژه به مسافران کانون‌های خطر کرونا از جمله خوزستان ممنوع است و با افرادی که اقدام به این کار می‌کنند به‌شدت برخورد می‌شود.

در میان زنگ خطر دوباره کرونا، شهروندان بی تفاوت نسبت به این هشدار‌ها همچنان در خیابان‌ها پرسه می‌زنند، گوئی دنبال گمشده خود در خیابان‌ها و بازار‌های این شهر هستند. برخی همچنان به دنبال خرید شب عید هستند و برخی هم به قول خودشان برای امور ضروری به خیابان‌ها آمده اند.

بهار مثل هر سال همان موقع که باید از راه می‌رسد، چه ما خوشحال باشیم و چه نه و چه اصلاً باشیم و چه نه. زندگی در طبیعت جریان دارد. عید هم برای ما پیک بهار است که روز‌های قبل از آمدن بهار، عطرش را به مشام‌مان می‌رساند.

فراتر از این باید و نباید‌هایی که متخصصین تجویز می‌کنند، سهم بیشتر مراقبت و پیشگیری از این بیماری بر دوش تک تک ما است که باید در این روز‌ها اولویت خود را مقابله با ابتلا به این بیماری قرار دهیم و در این میان اگر ستاد یا نهادی هم از ایجاد محدودیت در تجمعات و یا بستن مراکزی خاص پرهیز نماید این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم برای مراقبت از خود و خانواده هایمان از حضور در مراکز پرجمعیت دوری کنیم و توصیه‌های متخصصین را جدی بگیریم تا این روز‌های سخت نیز به آسانی بگذرد و کرونا بیشتر از این جان خود و عزیزانمان را نگیرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار