عدم مدیریت صحیح بر بازار میوه باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  همیشه روز‌های پایانی سال شلوغترین و پررونق‌ترین روز‌های بازار در سراسر کشور و به تبع استان لرستان است.

در این روز‌ها مردم از لباس و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و میوه همه چیز را بهتر و بیشتر از سایر ایام سال خریداری می‌کنند.

طی سال‌های گذشته معمولا دولت‌های مختلف برنامه‌های ویژه‌ای برای کنترل و تنظیم بازار در این ایام داشته‌اند.

  اگر طی روز‌های اخیر برای خرید میوه به سطح شهر مراجعه کرده باشید متوجه می‌شوید که قیمت هر کیلوگرم سیب و پرتقال که پر مصرف‌ترین میوه‌های سطح بازار هستند کمتر از کیلویی ۱۵ هزار تومان نیست.

این در حالی است که این میوه‌ها به طور صد درصد در داخل کشور تولید شده است، برای نمونه استان لرستان در حوزه تولید سیب به راحتی علاوه بر تامین نیاز سالانه مردم استان به این میوه می‌تواند آن را صادر کند.

پس از مطرح شدن این موضوع این سوال مطرح می‌شود که هر کیلو سیب از کشاورز به چه قیمتی خریداری می‌شود و آیا کشاورز به عنوان قشر تولید کننده که بیشترین بخش کار را انجام می‌دهد از این قیمت بالا بهره مند می‌شود یا نه؟ در میادین میوه و تره‌بار محصول را از باغدار نمی‌خرند.

برای دست یافتن به این پرسش به سراغ یکی از باغداران لرستانی که در حوزه تولید سیب مشغول به فعالیت است می‌رویم.

رحمان ایمانی تولید کننده خرم‌آبادی سیب با اشاره به اینکه سیب‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند سیب پاییزه هستند، اظهار داشت: این سیب‌ها در فصل پاییز به ثمر می‌رسند و در سردخانه‌ها نگه داری می‌شوند و در ایام پایانی سال وارد بازار می‌شوند.

او با بیان اینه امسال دلالان در ایام پاییز هر کیلو سیب با کیفیت را به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان از باغدار خریدند، افزود: این دلال که در منطقه زاغه اقدام به خریداری سیب با این قیمت کم کرد بومی استان نیست و او تمام سیب‌ها را پس از خرید به سردخانه استان خود منتقل کرد و امروز همان کشاورز سیب خود را پس از پنج ماه کیلویی حداقل ۱۵ هزار تومان می‌خرد.

میوه شب عید

از او در مورد اینک چرا خود باغداران یک روستا با همکاری یکدیگر اقدام به اجاره یک سرخانه برای نگه داری محصولات خود و عرضه آنان در ایام پایانی سال نمی‌کنند، پرسیدیم و او در این زمینه پاسخ داد: سال گذشته باغداران این منطقه این کار را انجام دادند، اما در ایام پایانی سال در میدان‌های تره بار کسی از آنان خرید نکرد و باغداران برای جلوگیری از خرابی محصول خود پس از دو روز معطلی در میدان تره بار آن را با قیمت ناچیزی فروختند.

ایمانی با عنوان کردن  این موضوع که مشکل کشاورزان نداشتن سردخانه نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه یک فضایی در میادین میوه و تره بار ایجاد شده است که آن‌ها میوه را از باغدار به قیمت مناسبی نمی‌خرند و حتی احتمال دارد که پس از چند روز یک خریدار نیز به سراغ محصول آنان نیاید.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: باغداران مجبور هستند که محصول باغ خود را با قیمت نازل به دلالان بفروشند و پس از چند ماه آن را با قیمتی بیش از ۱۰ برابر زمان فروش از مغازه دار محله خود خریداری کنند. تعاونی‌های کشاورزی بایستی مدیریت بازار میوه را در اختیار گیرند

در ادامه به سراغ رضا بیرانوند که بیش از ۲۴ سال است که در حوزه کارشناسی محصولات باغی فعالیت می‌کند رفتیم او در این حوزه اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و هزینه‌های حمل‌ونقل قیمت میوه به طور طبیعی بایستی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه، اما متاسفانه در سطح بازار شاهد رشد ۱۰۰ درصد قیمت میوه هستیم، ادامه داد: دلالان عامل اصلی این افزایش قیمت‌ها هستند و کشاورزان هیچگونه سودی در این حوزه نمی‌برند.

این کارشانس حوزه محصولات باغی بیان کرد: امروزه در کشور‌های توسعه یافته برای حل مشکل دلالان شرکت‌های تعاونی در حوزه محصولات باغی ایجاد شده است و این تعاونی‌ها نقش اصلی در بازار مدیریت بازار میوه را بازی می‌کنند.

بیرانوند با اشاره به اینکه در لرستان نیز شرکت‌های تعاونی زیادی در این حوزه ایجاد شده است، تصریح کرد:، اما متاسفانه این تعاونی‌ها غیرفعال هستند و نقش سازنده‌ای برای مدیریت بازار ندارند و همین موضوع در لرستان و سراسر کشور باعث مشکلات فعلی در محصولات باغی شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.