جشن شب چهارشنبه آخر سال در حالی از راه می‌رسد که روزگار کرونایی بسیاری از خانواده‌ها را به لغو شرکت در این سور ملی قانع کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  وقتی «کرونا» حدود یک سال پیش به کشورمان پا گذاشت، هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد اینقدر دوام داشته باشد و بتواند در ابعاد مختلفی از زندگی انسان‌ها رخنه کند.

کرونا، باعث شده است که ماسک به پوشش افراد بشر اضافه شود و مواد ضدعفونی‌کننده جزو لوازم شخصی ضروری قرار گیرد.

روز‌های پایانی سال از قدیم‌الایام یادآور رسم و رسوماتی بوده که انجام هر کدام علاوه بر معانی آن لذتبخش و دل‌انگیز بوده و کوچک و بزرگ را به وجد می‌آورده است.

یکی از این رسم های  نام‌آشنا چهارشنبه‌سوری است که مردم غروب و شب چهارشنبه پایان سال را با روشن کردن آتش جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند. همواره در روز‌های پایانی سال، نگرانی از حوادث تلخ چهارشنبه سوری بیشتر از همیشه دلهره آور است؛ متأسفانه چند سالی می‌شود که سنت قدیمی آخرین چهارشنبه سال رنگ باخته و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا جایگزین آن شده است.


بیشتر بخوانید


به گونه‌ای که برخی از جوانان، آداب و رسوم یک جشن باستانی را به باد فراموشی سپرده و رفت و آمد در این شب را حتی برای عابرین پیاده خطرناک می‌کنند؛ حوادثی که فدای یک لحظه شادی می‌شود و عواقب جبران ناپذیری را برای استفاده کنندگان از مواد محترقه به وجود می‌آورد. 

آتش کرونا را شعله‌ور نکنیم!

امسال زمان برگزاری جشن شب چهارشنبه آخر سال در حالی از راه می‌رسد که روزگار کرونایی بسیاری از خانواده‌ها را به لغو شرکت در این سور ملی قانع کرده، اما عده‌ای به برگزاری این آیین، چون سال‌های پیش پافشاری می‌کنند و این امر به معنای ریختن هیزم به آتش ویروس کروناست.

در حالی که این روز‌ها ویروس کرونا تعدادی از هموطنان را روانه بیمارستان کرده و بسیاری از مردم برای فرار از این ویروس ترجیح می‌دهند در خانه بمانند ضرورت ایجاب می‌کند خانواده‌ها نسبت به هدایت فرزندان خود اقدام کنند تا هم از آسیب‌های احتمالی ناشی از سوختگی مواد آتش زا در امان باشند و هم از تبدیل شدن جشن‌های چهارشنبه سوری به کانون انتشار ویروس کرونا پیشگیری شود.

تجربه سال‌های پیش نشان می‌دهد برخی افراد سودجو با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سلامت کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند که این تجربه‌ها ضرورت هوشیاری والدین را بیشتر کرده است.

نگهداری از مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی از سوی فرزندان از دیگر مواردی است که این روز‌ها باید مورد توجه خانواده‌ها باشد.

کارشناسان می‌گویند: آتش بازی در خیابان و انفجار مواد محترقه از یک سو به ایجاد تجمع افراد که خود مهمترین عامل شیوع ویروس مرگبار کروناست کمک می‌کند و از سوی دیگر با بروز سوختگی یا مصدومیت منجر به فشار مضاعف به کادر درمان می‌شود که به نظر می‌رسد خودداری از آتش بازی و پرهیز از مواد محترقه کمترین سهمی است که هر یک از شهروندان می‌توانند در تضمین سلامتی جامعه در روزگار کرونایی داشته باشند.

در چهارشنبه‌سوری گذشته‌های دور رسم بر این بود که مردم با پریدن از روی آتش، خواهان سوختن بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج بودند، ولی در سال‌های اخیر همنشینی با خانواده جای خود را به ترقه‌بازی داده است.

چهارشنبه سوری هیزمی بر آتش کرونا

به‌منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه هر ساله توصیه‌های فراوانی می‌شود.

سردار امان‌اللهی فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های نیروی انتظامی در چهارشنبه آخر سال برخورد با اراذل و اوباش و برهم‌زنندگان امنیت جامعه است که در صحنه با آن‌ها برخورد متناسب و قاطعانه خواهد شد.

اقدامات پیشگیرانه زیادی هم از سوی ارگان‌های امدادرسان صورت می‌گیرد، اما با این حال اتفاقاتی رخ می‌دهد که نیاز به امدادرسانی پیدا می‌کند. اورژانس یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها با بیشترین مراجعات در حوادث و سوانح است.

محمد حیدری، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به حوادث ناشی از آتش‌سوزی‌های چهارشنبه پایان سال، اظهار کرد: ۵۳ آمبولانس در ۵۳ پایگاه امدادی که شامل ۱۹ پایگاه شهری و ۳۴ پایگاه جاده‌ای است به حالت آماده‌باش مستقر شده‌اند.

وی با اشاره به فواصل مناسب پایگاه‌های امدادی در استان افزود: به‌منظور امدادرسانی با بیشترین سرعت ۱۰۶ نیرو در سطح استان ساماندهی و در حالت آماده‌باش هستند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری با توصیه به مردم در خصوص کرونا و چهارشنبه‌سوری بیان داشت: شهروندان از تجمع جدا پرهیز کنند چراکه نه‌تن‌ها امکان حوادث غیرمترقبه چهارشنبه‌سوری وجود دارد بلکه در تجمع‌ها کرونا نیز سرایت می‌کند.


حیدری با اشاره به اینکه با همکاری شهرداری‌ها بنر‌هایی در راستای توصیه به مردم جهت پیشگیری از حوادث طراحی و در سطح شهر‌ها نصب شده است، ادامه داد: مردم باید در صورت استفاده از مواد محترقه آن را از عاملان فروش مجاز و معتبر تهیه و برای جلوگیری از خطر آن را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری و از قرار دادن آن در کنار هیزم، لاستیک و مواد مشتعل خودداری کنند.

وی توصیه کرد: شهروندان از نزدیک شدن به افرادی که رفتار نابهنجار دارند بپرهیزند و از درست کردن آتش در معابر و واحد‌های مسکونی و پرتاب مواد محترقه خودداری کنند، در صورتی که دچار سوختگی شدند از خمیردندان یا مواد خوراکی بر روی آن استفاده نکرده، تاول‌ها را باز نکرده و اگر چشم آسیب دید روی آن را با پوششی مانند لیوان بپوشانند و به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه یا با شماره ۱۱۵ تماس و موضوع را به اطلاع همکاران اورژانس برسانند.

راهنورد سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد هم گفت: سازمان آتش‌نشانی با ۲۰ تیم فعال برای شب چهارشنبه آخر سال در آمادگی کامل است.

ایجاد پویش «چهارشنبه سوری؛ خانواده، آرامش و نشاط»

لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونا، مسئولان وزارت آموزش و پرورش را برآن داشت تا چاره‌ای بیندیشند. در هر حال، امسال دانش‌آموزان در مدرسه نیستند و باید برنامه‌ها از طریق فضای مجازی اجرا شود.

یکی از این برنامه‌ها توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود. علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال پویش «چهارشنبه سوری خانواده، آرامش، نشاط» ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این پویش ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان است، افزود: در این پویش، آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محل زندگی در شب چهارشنبه آخر سال از طریق پیام‌رسان شاد ارسال می‌شود.

چهارشنبه سوری از گذشته تاکنون

چهارشنبه سوری از آیین‌های کهن ایران زمین و میراث گرانبهای پیشینان سرزمین آریایی است و در واقع آغاز جشن‌های نوروزی محسوب می‌شد.

این آیین سنتی که از سده‌های کهن در میان مردمان ایران زمین مرسوم بوده به عنوان یک رسم اصیل ایرانی در دوران پیشین بر پایه‌ی این باور که آتش به عنوان تنها عنصر چهارگانه‌ای که آلوده نمی‌شود و پاک می‌ماند، برپا می‌شد.

این آیین در حقیقت مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه بوده و از جمله آیین‌های کهن زرتشتی است که در میان اقوام آریایی در شب چهارشنبه پایان سال خورشیدی برگزار می‌شد.

واژه‌  سور به معنی سرخ است و به آتش اشاره دارد، البته سور در مفهوم میهمانی و جشن هم در فارسی به کار رفته است.آتش نزد ایرانیان قدیم نماد روشنی، پاکی، طراوت، سازندگی، زندگی، تندرستی و نشانه‌ی خداوند در روی زمین بوده است.

دیگر آیین‌های چهارشنبه آخر سال

بوته افروزی، آب پاشی و آب بازی، قاشق زنی، کوزه شکنی، آش چهارشنبه سوری، خوردن آجیل مشگل گشا، شال اندازی از دیگر آیین‌های سنتی چهارشنبه آخر سال است.

یکی از آیین‌های بسیار مهم شب چهارشنبه سوری تهیه آجیل مشکل گشاست براساس این باور هر فردی که مشکل یا گرفتاری داشته باشد این آجیل را خریداری کرده و به عنوان نذر و پیشکش برای رفتگان میان دیگران پخش می‌کند.

آجیل مشکل گشا متشکل از هفت گونه میوه خشک همچون پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، برگه هلو، انجیر و خرماست.

رسم شال اندازی نیز از دیگر رسم‌های این جشن باستانی بوده به این صورت است که جوانان به ویژه افرادی که نامزد دارند از روی بام خانه دختر شال خود را فرو می‌اندازند و صاحب خانه شیرینی و گاه پیراهن در شال می‌پیچد و گره می‌زند.

با گذر زمان چهارشنبه سوری دستخوش تغییرات شد و رواج برخی از اعمال نادرست این روز مهم را از شکل کهن و باستانی خویش خارج ساخته است.

در زمان حاضر انجام دادن برخی رفتار‌های نامتعارف مانند ترقه بازی به بهانه برگزاری این مراسم، هر ساله حوادث ناگواری را رقم می‌زند و علاوه بر ایجاد خسارت‌های مالی، تلفات انسانی نیز در بردارد که کام ایرانیان را در آستانه سال نو و جشن‌های عید نوروز تلخ می‌کند.

بیشترین قربانیان این رفتار‌های خطر آفرین نوجوانان و جوانان هستند که با شور و نشاط سال‌های نوجوانی و جوانی، رفتار‌های هیجانی کنترل ناپذیری از خود بروز می‌دهند و با این گونه رفتار‌های خود خانواده و جامعه را دچار مشکل می‌کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار