مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: میزان خسارت کرونا به بخش گل و گیاهان شاخه بریده مشهد حدود ۲۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت : مجموعه گل و گیاهان در بحث سلامتی، تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی نقش اساسی دارند.

او با بیان اینکه گل و گیاه منبع تمامی انرژی‌های مثبت است، افزود: کسانی که در عرصه تولید گل و گیاه فعالیت می‌کنند در برخوردهای اجتماعی دارای روحیه‌ای ملایم و آرام و پر از انرژی‌های مثبت هستند.


بیشتر بخوانید


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه ۴۰۵واحد گلخانه در شهرستان مشهد در حال فعالیت است، ادامه داد:سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۹ در این شهرستان در حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد که از این میزان نزدیک به بیست هکتارآن در سال جاری احداث  شده  است.


جعفری بیان کرد: حدود ۶۷ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی، حدود ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و حدود ۴ هکتار به کشت آلوورا و سایر گیاهان دارویی اختصاص دارد.


او تصریح کرد: در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ده نفر به صورت مستقیم، و ۳۰ نفر غیر مستقیم وجود دارد. به همین دلیل توسعه گلخانه‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد.


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: در حال حاضر در شهرستان مشهد توسعه گلخانه‌ها توانسته زمینه اشتغال برای حدود ۵۸۰۰ نفر را مهیا  کند.


جعفری اظهار کرد : واقعیت این است که برخی محصولات کشاورزی مانند گل و گیاه قابلیت فراوری و نگهداری طولانی ندارند،به همین دلیل تولیدکنندگان گل و گیاه در شهرستان مشهد بیشترین خسارت را از بابت کرونا متحمل شدند.


او افزود: با تعطیلی مراسم‌ و دیدوبازدیدها به دلیل بیماری کرونا، تقاضا برای خرید گل به ویژه در چند ماه اول شیوع کرونا به شدت کاهش یافت، از طرفی بسته شدن مرز و عدم امکان صادرات به کشورهای همسایه نیز موجب عدم فروش محصول وگردید،به گونه ای تولیدکنندگان مجبور به دور ریختن و انهدام بیشتر گلهای تولید شده خود شدند.


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه سالانه حدود پانزده میلیون شاخه گل در مشهد تولید می‌شود، ادامه داد: ۱۵ الی۲۰ درصد از این تولیدات در داخل استان مصرف و ۱۵ درصد به شهرها یا کشورهای دیگر ارسال می‌شود و عمده گل‌ها به بازار تهران ارسال می‌شود .


جعفری بیان کرد: حدود ۲۰ درصد نیز هرساله به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود که امسال این رقم متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به بیش از ۷۰ درصد رسید.


او با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در دوران کرونا را تولیدکنندگان گل شاخه بریده متحمل شده‌اند، تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا، تمامی مجالس از جمله عروسی‌ها لغو و از ابتدای فروردین‌ماه گل‌فروشی‌ها نیز تعطیل شدند و لذا از آن جایی که گل‌های شاخه بریده قابلیت نگهداری ندارد این تولید به ضایعات تبدیل شد.


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد تأکید کرد: در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به حالت تعلیق درآمده و نزدیک به هزار نفر بیکار شدند و البته این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود.


جعفری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد گل تولیدی در اواخر اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه سال جاری به ضایعات تبدیل شد اظهار کرد: بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است که متاسفانه این دو بازار نیز امسال به‌طور کامل از دست رفت.


او افزود: خسارت سنگین کرونا به تولیدکنندگان این بخش در کنار افزایش هزینه های تولید، همچنین وجود مشکلات دیگری چون کمبود و گرانی نهاده های با کیفیت، افزایش دستمزد کارگران،کمبود نقدینگی و اختصاص نیافتن تسهیلات سرمایه در گردش در سال جاری، لزوم توجه و حمایت بیشتر دولت به این بخش را بیش از پیش آشکار می سازد.


مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت و تامین نهاده ها با ارز دولتی از جمله اقدامات اساسی و ضروری است که باید به سرعت اجرایی شود.

انتهای پیام//ح.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
پربار باد این گلستان