به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،خداحافظی با دفترچههای درمان تامین اجتماعی از اول امروز اول اسفند رقم خورد و در مراکز تامین اجتماعی و بیمارستان ها، مراکز درمانی و مطبها تنها میتوان با ارائه کارت ملی و یا برگ اول دفترچه خدمت دریافت کرد.
از دیرباز دفترچههای درمانی بیمه تامین اجتماعی برای همه دارای اعتبار و ارزش فراوانی بود چرا که داشتن دفترچه به مثابه سندی برای هزینههای درمانی مردم محسوب میشد، اما امروزه دنیای الکترونیک اعتبار این دفترچهها را هم ساقط کرد.
امروز اول اسفندماه همزمان با سراسر کشور دفترچههای درمانی تامین اجتماعی در مراکز ملکی (وابسته به تامین اجتماعی) و مراکز غیرملکی (مراکز طرف قرارداد) برای ارائه خدمت به بیمه شدگان و مستمری بگیران این سازمان حذف و تنها با ارائه کد ملی خدمات درمانی به همه افراد تحت پوشش این سازمان ارائه میشود.
در استان لرستان نیز همزمان با سراسر کشور این موضوع عملیاتی و همین موضوع باعث شده است که زیرساختهای الکترونیکی برای ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی فراهم شود.
جمعیت بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در لرستان ۲۲۱ هزار نفر و با احتساب اعضای خانواده ۶۵۰ هزار نفر هستند، ۸۰ هزار مستمری بگیر اصلی در سه حوزه بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان با حدود ۲۵۰ هزار نفر افراد تحت پوشش نیز از خدمات این سازمان بهرهمند هستند که در مجموع بیش از ۹۰۰ هزار نفر در در قالب اصلی و تبعی تحت پوشش تامین اجتماعی لرستان قرار دارند.
این ۹۰۰ هزار نفر اکنون پرونده سلامت الکترونیک دارند و با مراجعه به هر مرکز درمانی خصوصی و دولتی میتوانند خدمات خود را بدون دفترچه دریافت کنند، ضمن اینکه اکنون طبق اعلام تامین اجتماعی دفترچههای در دست مردم تا زمانی که آخرین برگ آن استفاده شود، دارای اعتبار است و در صورتی که مرکزی هنوز از این خدمت به صورت الکترونیکی استفاده نمیکند میتواند تا زمانی که مشکلات ناشی از آن حل شود، از این دفترچهها برای ارائه خدمت استفاده کنند.
امین بهاروند مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان در این باره گفت: چاپ دفترچههای تامین اجتماعی از اول اسفند ماه سال جاری متوقف و از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی درمانی با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی میسر است.
بهاروند ادامه داد: با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و دیگر خدمات، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچههای درمانی جدید از اول اسفند ماه سال ۱۳۹۹ متوقف شد.
او اضافه کرد: بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هنگام مراجعه به مراکز درمانی باید توجه کنند در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی، الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.
مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان گفت: تمامی بیمهشدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی کارگزین برخط (آنلاین) برای تسهیل دریافت خدمات درمانی میتوانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری، تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه خود در این درگاه اقدام کنند.
بهاروند اظهار داشت: همچنین تمامی بیمهشدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی، قبل از مراجعه به مراکز درمانی میتوانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روشهای زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند که برای این موضوع نیز پنج روش پیش بینی شده است.
او ادامه داد: روش اول، مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، روش دوم، شمارهگیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه یک (استعلام اعتبار درمانی)، و روش سوم، شمارهگیری #۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان است.
مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان افزود: روش چهارم استفاده از نرم افزار تلفن همراه، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، و روش پنجم نیز شمارهگیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه یک (استحقاقسنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان است.
بهاروند تصریح کرد: در مواردی که بیمهشده بر اساس نتایج دریافتی از روشهای فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض میتواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.
او اظهار داشت: تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری میتوانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.
مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان افزود: تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد، میتوانند با ثبتنام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.
بهاروند اظهار داشت: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت، ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه، نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام میکند.
او تصریح کرد: در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانههای الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت یا سامانه نسخهنویسی) میسر نباشد پزشک، پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی، شناسنامه، دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب یا مرکز درمانی اقدام می کند.
انتهای پیام/ر