اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله شهر سنندج و افتتاح ساختمان تزریق مواد شیمیایی دو پروژه مهم برای ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شیرابه زباله از آلوده‌ترین ترکیبات تولید شده از پسماند دپو شده صنعتی و شهری است که حاوی حجم بسیار بالایی از مواد آلی و ترکیبات شیمیایی و معدنی است. این ترکیبات یکی از بزرگترین تهدید‌ها برای سفره‌های آب زیر‌زمینی به شمار می‌آید که شرکت آب و نیرو به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه قشلاق با ایجاد خط انتقالی به طول هشت و نیم کیلومتر، مجرای شیرابه حاصل از دفن پسماند و زباله سنندج را به تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر منتقل و در آنجا پس از رقیق‌سازی تصفیه می‌شود.

سایت زباله شهر سنندج در سال ۱۳۷۲ در محلی واقع در ۱۲ کیلومتری جاده سنندج- کامیاران و در محوطه‌ای به مساحت تقریبی ۳۶ هکتار احداث شده که تقریبا روزانه، پذیرای بیش از ۳۷۰ تن زباله شهر سنندج و روستا‌های اطراف آن تا شعاع ۲۰ کیلومتری ماست و پیش از این شیرابه حاصل از آن بدون هیچ تصفیه‎ای به رودخانه قشلاق سرازیر می‌شد.

شرکت آب و نیرو همچنین به منظور ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب و کاهش یا حذف شیمیایی فسفر پساب‌ها، جهت جلوگیری از تغذیه گرایی سد ژاوه، یک ساختمان شیمیایی احداث کرده است که با افزودن محلول نمک‌های فلزی سبب واکنش این نمک‌ها با فسفات محلول در فاضلاب و تشکیل رسوبات جامد و ته‌نشینی آن‌ها در کیک لجن می‌شوند.

تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقاء یافت

گفتنی است رایج‌ترین نمک‌های فلزی مورد استفاده در این فرآیند انواع خاصی از کلرید و سولفات آهن می‌باشند.

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه ژاوه علاوه بر توسعه و ارتقای تصفیه خانه سنندج، با همکاری استانداری و محیط زیست استان کردستان اقدام به اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله این شهر به تصفیه‌خانه فاضلاب کرد.

اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله شهر سنندج و افتتاح واحد و ساختمان تزریق مواد شیمیایی دو پروژه مهم برای ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج بود که امروز توسط شرکت توسعه آب و نیروی ایران مورد بازدید قرار گرفت.

امروزه فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما به علت محدودیت منابع، باید سیاستگذاری، سازماندهی، برنامه ریزی و مدیریت فعالیت‌های تحقیقاتی به گون‌های صورت گیرد تا با استفاده بهینه از منابع انسانی و مالی، اهداف مورد نظر تحقق یابد.

از این رو یکی از مهمترین دغدغه‌های بسیاری از متولیان تحقیقات، شناسایی اولویت‌های تحقیقاتی و برنامه ریزی منسجم برای اجرای آن‌ها میباشد. اگر اولویت‌های تحقیقاتی بر اساس اصول و معیار‌های علمی و بر مبنای واقعیات و نیاز‌های سازمان تعیین شوند، نتایج ارزشمندی از جمله جهتگیری روشن در فرایند تحقیقات، جلوگیری از اتلاف منابع، پرهیز از دوبارهکاری و موازیکاری، تخصیص بهینه اعتبارات تحقیقاتی و افزایش نقش تحقیقات در تصمیمسازی‌ها و تصمیمگیری‌های کلان سازمان را به دنبال خواهد داشت.

چند تن از مسئولین و مدیران فنی طرح ارتقاء تصفیه‌خانه سنندج به همراه جمعی از اصحاب رسانه استان کردستان ازتصفیه خانه سنندج بازدید کردند.

تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقاء یافت

رضا کیانی مسئول طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهرستان سنندج در این بازدید و در جمع خبرنگاران استان کردستان گفت: منابع آب‌های زیرزمینی یکی از اصلی‌ترین و مهمترین مولفه‌های تامین آب کشورمان چه در بخش کشاورزی، چه شرب و چه سایر مصارف به شمار می‌آیند.

او افزود: در همین راستا حفظ و نگهداری منابع طبیعی از جمله آبخوان‌ها و آب‌های زیرزمینی در اولویت وزارت نیرو قرار گرفته است.

کیانی بیان کرد: ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج و همچنین اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله شهر سنندج از جمله طرح‌های اجرا شده در شهرستان سنندج جهت ارتقاء تصفیه خانه سنندج عنوان کرد.

او ساماندهی شیرابه محل دفن زباله سنندج و انتقال آن به تصفیه خانه سنندج را کاری مهم و بزرگ عنوان کرد و افزود:می توان گفت که این موضوع تجربه اولی بود که در سطح کشور اجرا شدک برای ما نیز دستاورد بزرگی به حساب می‌آید.

تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقاء یافت

او گفت:در حال حاضر این حجم از تصفیه خانه برای ۴۵۰ هزار نفر پیش بینی شده است که امید این میزان در خرداد سال آینده جمعیت ۷۰۰ هزار نفر را شهرستان سنندج پوشش دهد.

کیانی افزود: با ایجاد خط انتقالی به طول ۸ و نیم کیلومتر مجرای شیرابه حاصل از دفن پسماند و زباله سنندج به تصفیه خانه فاضلاب این شهر منتقل و تصفیه می‌شود.

مسئول طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهرستان سنندج گفت: در مجموع برای این دو پروژه مهم ۳۵ میلیارد تاکنون از منابع داخلی شرکت توسعه آب و نیرو هزینه شده است وقرار است با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان دیگر این پروژه‌ها خرداد سال آینده افتتاح شوند.

تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقاء یافت

به منظور ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب و کاهش شیمیای فسفر پساب‌ها امروز تزریق مواد شیمیایی در ساختمان تازه تاسیس شده این تصفیه خانه انجام شد.

عباس موقوفه سرناظر تصفیه خانه سنندج نیز در این بازدید گفت: در واحد تزریق مواد شیمیایی تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج با تزریق زاج سبز به فاضلاب ورودی سبب ته نشینی فسفر می‌شود و بخشی از فسفر را به زیر یک میلی گرم در لیتر می‌رساند.

او با بیان اینکه در هیچ تصفیه خانه‌ای ساختمان شیمایی وجود ندارد، اضافه کرد: این ساختمان برای تصفیه خانه‌هایی که بالا دست سد هستند ایجاد می‌شود.

سرناظر تصفیه خانه سنندج گفت: ساختمان‌های ته نشینی تصفیه خانه فاضلاب سنندج نیز بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

سرناظر تصفیه خانه سنندج همچنین در بازدید از محل تجمع زباله‌هایی که از سال ۷۲ دپو می‌شود، اعلام کرد: آبگیر‌هایی (کچمنت‌هایی) در مسیر شیرابه این زباله‌های دپو شده ایجاد شده تا شیرابه پشت این آبگیر‌ها متوقف شود و با لوله‌گذاری‌های انجام شده شیرابه وارد تصفیه خانه شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.