آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت تصویب شده که بهره گیری از امضای الکترونیکی و حذف کاغذ و رویه‌های سنتی از مفاد مهم آن است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، هیأت وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و به شماره ۱۳۶۱۵۹/ت ۵۵۲۸۹ ه‍ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ابلاغ کرد. از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره کرد.

بر اساس ماده ۱۳ این تصویب‌نامه، دستگاه‌های مشمول سامانه مکلفند با انجام معاملات در بستر این سامانه، از انجام معامله ذیل قوانین، دستورالعمل‌ها و آئین نامه مرتبط به صورت کاغذی اجتناب کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره برداری از قابلیت تجهیز اسناد الکترونیکی به امضای الکترونیکی (اسناد پیشنهاد پاکت ­های ب و ج) برای امور اجرایی و نظارتی و نیز حذف کاغذ و رویه‏‌های سنتی و موازی، منجر به حذف حدود یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل‏ و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‏‌تر سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

همچنین، طبق ماده ۱۴ این تصویب‌نامه، مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن به صورت کاغذی خودداری شود و لذا دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه­‌های کثیرالانتشار نخواهد بود. بر اساس برآورد‌های انجام شده در معاملات منتشر شده در سامانه و تخمین هزینه­‌های حداقلی دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه­‌های کثیرالانتشار، پیش بینی می­ شود حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه ­های دولت جهت چاپ آگهی صرفه جویی صورت پذیرد. همچنین طبق بررسی­‌های انجام شده، حداقل یک هفته در فرآیند زمانی چاپ آگهی مشتمل بر تکمیل فرم درخواست آگهی و تکمیل مدارک آگهی و نیز ارسال درخواست و اخذ تأییدیه و مجوز‌های لازم تا درج دو نوبت آگهی در روزنامه­ های کثیرالانتشار صرفه جویی می­ شود.

علاوه بر موارد فوق الذکر، این مهم باعث می­ شود با قابلیتی که در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت جهت اعلام و انتشار کلیه معاملات مشمول سامانه ایجاد شده است، کاربران بخش خصوصی اعم از مناقصه ­گران و مزایده­ گران بدون نیاز به ثبت نام و صرف هزینه بتوانند کلیه اطلاعات معاملات منتشر شده در سامانه را مشاهده کرده و در سراسر کشور از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار