به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه امروز (شنبه، ۲۵ بهمن) با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا و جمعی از اعضای انجمن روانشناسی ایران و استادان حوزه روانشناسی در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه الزهرا بصورت حضوری برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در این همایش اظهار کرد: اگر مدرسه را در کنار خانواده، اصلیترین کانون تربیت کودکان بدانیم و تغییرات وسیع و عمیق را در آنجا رقم بزنیم، برای تمامی حوزهها و امور راهگشا خواهد بود.
او با بیان اینکه روانشناسی بخش تفیک ناپذیر تعلیم و تربیت است، افزود: همه آنچه در تعلیم و تربیت شکل می گیرد، نمیتواند جدا از روانشناسی باشد، بنابراین ما از یک پیوند عمیق و اساسی بین اهداف تعلیم و تربیت و روانشناسی صحبت میکنیم.
حاجی میرزایی با اشاره به پویایی فضای آموزشی و مخاطبان در مدارس، ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کنیم که ما هم در محیطی که کار می کنیم پویایی وجود دارد هم مخاطبین پویایی داریم. تحقق اهداف تعلیم و تربیت در یک محیط پویا ما را به سمت عمیقتر شدن در درک شرایط سوق میدهد؛ هرچه این درک عمیقتر و دقیقتر باشد، مسائل و معضلات در کشور به تبع آن کمتر و تحقق اهداف سریعتر خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه سیستم بهداشت روانی جامعه است و بیشترین اختلالات روانی در سنین مدرسه رخ میدهد، گفت: امروزه در نهاد تعلیم و تربیت، طرحهای بسیاری برای صیانت از دانش آموزان ارائه میشود که طرح مراقبت از دانش آموزان یکی از آنها است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در مسیر تغییرات، تنها دانش آموز نیست که تغییر میکند بلکه روشها، نوع ارتباط و معلمان نیز در این مسیر قرار دارند.
حاجی میرزایی گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان یک پدیده غیرمنتظره بود که همه ابعاد زندگی و به طور خاص نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داد.
او افزود: پدیده کرونا یک فرصت ویژه برای افزایش تاب آوری و کسب تجربیات جدید است، اما باید توجه کنیم که این فرصت گذراست. در کنار همه مصائب شیوع کرونا در کشور شرایطی را ایجاد کرده که میتوانیم ساختارهای سنتی را شکسته و به سمت نوآوری حرکت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر تعادل جدیدی در حال شکلگیری است، مطرح کرد: با بروز کرونا دوگانههای مختلفی بین سلامت با آموزش، اقتصاد و... در کشور شکل گرفت که مدیریت سنجیده این دوگانهها و ایجاد یک تلفیق هوشمندانه بین آنها با سلامت، اکنون یک مأموریت بسیار جدی در کشور است.
او گفت: طی یکسال اخیر و پیدایش ویروس کرونا، نظام آموزشی ما یک تکان بسیار محکم خورده است. امروز آموزش در بحران را مدیریت میکنیم و در غیاب آموزش حضوری به آموزش مجازی روی آوردهایم، اما هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروزه نیازمند دانش روانشناسی برای حل مسائل کنونی و مدیریت حدود ۱ میلیون معلم، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و شبکه گسترده آموزش و پرورش هستیم که امیدواریم با یک نگاه علمی و بررسی دقیق، بتوانیم نواقص موجود را بر طرف کنیم و سبب بهبود مشکلات فعلی در این حوزه شویم.
انتهای پیام/