دانشمندان یک ترکیب کمکی ساخته‌اند که با هدایت ماده به طور مستقیم به غدد لنفاوی کارآیی واکسن‌ها را در برابر ویروس کرونا افزایش می‌دهد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، دانشمندان آمریکایی یک ترکیب کمکی را ساخته‌اند که با هدایت ماده فعال به طور مستقیم به غدد لنفاوی (جایی که پاسخ های ایمنی مادرزادی و سازگار ایجاد می شود) کارآیی واکسن ها را در برابر ویروس کرونا افزایش می دهد.

ماده کمکی جدید AMP-CpG توسط متخصصان شرکت ElicioTherapeutics ساخته شده است. آزمایش روی موش‌ها نشان داد ه است که این ماده می‌تواند دوز واکسن‌ها در شرایط حفظ سطح اولیه قابلیت حفاظتی آن‌ها به میزان ۱۰ برابر کاهش دهد.

این ماده در ابتدا به عنوان ماده کمکی برای واکسن‌های ضد سرطان تولید شده بود، اما دانشمندان ثابت کرده اند که می‌توان با واکسن‌های علیه کرونا نیز با موفقیت از آن استفاده کرد که حاوی حوزه اتصال گیرنده‌های پروتئین سنبله SARS-CoV-۲ (Spike RBD) هستند.

در طی این مطالعه، متخصصان دریافتند وقتی موش‌ها با واکسن حاوی AMP-CpG ایمن سازی می‌شوند، پاسخ ایمنی سلول T آن‌ها حداقل ۲۵ برابر بیشتر از حیواناتی است که با واکسن استاندارد تزریق می‌شوند. علاوه بر این، افراد با استفاده از AMP-CpG حتی با کاهش ده برابری دوز RBD اسپایک، پاسخ‌های ایمنی بدن را حفظ کردند.

در همان زمان، دانشمندان پاسخ‌های ایمنی را در موش‌های مسن ارزیابی کردند و دریافتند که AMP-CpG نسبت به سایر گزینه‌ها ایمنی بالاتری ایجاد می‌کند.

طبق نتیجه گیری سازندگان، استفاده از ماده کمکی جدید AMP-CpG به طور قابل توجهی دوز واکسن‌ها را علیه کرونا کاهش می‌دهد، که امکان واکسیناسیون تعداد بسیار بیشتری از افراد در جهان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
"الله اکبر"
درود بر شما
بیست و دو بهمن مبارکمان باد
آخرین اخبار