3 راه برای تشخیص کابل شارژ اصلی از تقلبی

کابل شارژر ابزاری مهم برای استفاده از تلفن همراه و سایر گجت‌های همراه است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  کابل شارژر ابزاری مهم برای استفاده از تلفن همراه و سایر گجت‌های همراه است. کابل شارژر تقلبی می‌‌تواند باعث خرابی دستگاه‌ دیجیتال، کندی و یا فرسودگی آن شود؛ از این رو تشخیص کابل اصلی از تقلبی نقش مهمی در کارکرد و سلامت دستگاه دیجیتال دارد. تقریبا تمامی کالاهای دیجیتال مانند موبایل، تبلت‌ها، موزیک پلیر‌ها، ساعت‌های دیجیتال و بسیاری از مدل‌های هدفون با استفاده از کابل و آداپتور شارژ و استفاده می‌شوند، البته در این بین شارژرهای وایرلس نیز وجود دارند که عملا باعث شده‌اند استفاده از کابل بی معنا شده و از طریق دیگری دستگاه شارژ شود. به طور مثال در چنین روندی شرکت سامسونگ توانسته با ارایه شارژرهای وایرلس تا حدودی استفاده از کابل شارژر را از کمتر کرده و با استفاده از این روش بر روی قیمت گوشی سامسونگ نیز تاثیر بگذارد.

با این حال همچنان استفاده از کابل شارژ مرسوم‌ترین روش برای شارژ بسیاری از وسایل دیجیتال است. کابل شارژر مورد استفاده برای هر دستگاه متفاوت است و عموما نمی‌توان از یک نوع کابل برای شارژ تمامی مدل موبایل‌ها و سایر گجت‌های استفاده کرد. تفاوت سری کابل و تفاوت مقدار آمپر ورودی به دستگاه دو مورد از تفاوت‌های کابل در وسایل مختلف است. از جهتی دیگر با توجه به این که بازار وسایل جانبی تقلبی بسیار داغ است ممکن است بسیاری از افراد با خرید اشتباهی کابل تقلبی به جای کابل اصلی باعث خرابی دستگاه خود شوند، پس تشخیص کابل مناسب برای دستگاه بسیار اهمیت دارد. در این مقاله سعی شده با بیان سه راه حل برای تشخیص کابل تقلبی از کابل اصلی به شما در خرید کابل شارژر کمک شود.

راه حل اول، ظاهر و جنس کابل 

اولین و ساده‌ترین روش برای تشخیص کیفیت کابل شارژر، توجه به ظاهر و جنس آن است. کابل اصلی در هر مدلی، بدنه‌ای از جنس پلاستیک نرم دارد. کابل‌هایی که بدنه آن‌ها از هر جنسی به جز پلاستیک باشد، کابل اصلی نبوده و کاملا متفرقه است. همچنین جنس پلاستیک نباید بیش از حد نرم باشد که به راحتی پاره و له شود و یا بیش از حد سخت و خشک و باشد که با خم شدن رویه آن ترک بخورد. به راحتی با دست کشیده و تست خم کردن که انعطاف پذیری کابل را نشان می‌دهد،می‌توان متوجه کیفیت کابل از این لحاظ شد. اندازه کابل نیز مهم است، کابل اصل بیش از حد بلند نیست. دقت داشته باشید که کایل اصلی به اندازه 1، 1.5 و یا دو متر است، کابل بزرگتر از این مقدار فرعی بوده و به طور کل اگر کابل بسیار بلند باشد دستگاه نیز به سختی و در فاصله زمانی بیشتری شارژ می‌شود.

3 راه برای تشخیص کابل شارژ اصلی از تقلبی h1

راه حل دوم، ظرافت و اندازه دو سر کابل 

کابل‌های تقلبی عموما هیچ گونه ظرافتی در طراحی و یا مونتاژ ندارند. با بررسی کوتاهی بر روی سری کابل‌ها می‌توان متوجه ظرافت در طراحی و ساخت کابل شد. سری کابل‌های تقلبی معمولا از جنس خوبی ساخته نشده‌اند و به راحتی از سیم و بدنه کابل جدا می‌شوند. نکته دیگر در توجه به سری کابل، دقت در اندازه هر دو سمت سری است. اکثر کابل‌های تقلبی اندازه بزرگتری نسبت به کابل‌های اصلی دارند.

به طور مثال وقتی سری کابل را از طرف گوشی وارد می‌کنید مقداری از سری همچنان خارج از سوکت گوشی قرار می‌گیرد، این موضوع در کابل‌های اصلی اتفاق نمی‌افتد و بایستی به این موضوع نیز توجه نشان داد. کدر بودن پین‌های سر کابل نیز نشانه دیگری بر تقلبی بودن آن است، پین‌های کابل اصلی فلزی شفاف دارند و عدم شفافیت این بخش از کابل در نوع تقلبی کاملا مشهود است، هم رنگ نبودن پین‌های سری کابل نیز نشانی دیگر بر عدم اصالت کابل است. در نکته آخر، سری کابل گوشی‌های اندروید با گوشی‌های آیفون متفاوت است، توجه داشته باشید به هنگام خرید گوشی هواوی و یا خرید گوشی شیائومی که جزو گوشی‌های اندروید هستند، استفاده از کابل شارژ مناسب بسیار پر اهمیت خواهد بود.

راه حل سوم، نوشته‌های بر روی کابل

بر روی بدنه تمامی کابل‌ها از هر مدلی نوشته‌هایی به صورت مهر شده وجود دارند. در نگاه اول، رنگ و فونت نوشته‌های بر روی کابل نباید با یکدیگر تفاوت داشته باشند. تمامی این نوشته‌ها آرم مخصوص تولید کننده است که بر روی محصول چتپ شده است، بنابراین تفاوت در ظاهر نوشته‌ها خبر از تقلبی بودن کابل می‌دهد. در تشخیص اصل و یا فرع بودن نوشته بر روی کابل به رنگ نوشته هم می‌توان دقت کرد، معمولا کارخانه تولیدی نوشته‌ها را به صورت لیزری تهیه می‌کند و رنگ کمی و بی رنگ آن‌ها می‌نویسد، در حالی که در کابل‌های تقلبی بدین شکل نبوده و نوشته با رنگ بیشتری دیده می‌شود. به خود نوشته هم دقت کنید، توجه داشته باشید که نوشته بر روی کابل بایستی شامل یک شماره سریال نیز باشد و بدون شماره سریال کابل ارزشی ندارد.

به عنوان نکته آخر در تشخیص کابل تقلبی، راحت‌ترین روش برای این کار توجه به قیمت کابل است. کابل اصل هیچگاه قیمت بسیار پایین و ارزان ندارد. به راحتی می‌توان با توجه به قیمت کابل و ارزان و گران بودن آن متوجه اصل و یا تقلبی بودن کابل نیز شد. البته بیش از حد گران بودن کابل دلیل بر اصل بودن آن نیست اما بیش از حد ارزان بودنش دلیلی کامل بر تقلبی بودن کابل است.

کابل تقلبی چه مشکلاتی برای موبایل ایجاد می‌کند؟ 

استفاده از کابل تقلبی تبعات جبران ناپذیری را برای گوشی هوشمند ایجاد می‌کند. کابل تقلبی به صورت مستقیم بر روی کیفیت عملکرد باتری گوشی تاثیر گذاشته و موجب خرابی آن در مورد زمان کوتاهی شود. خرابی باتری نیز مشکلاتی بزرگی را برای موبایل شما ایجاد می‌کند. مشکلاتی مانند از دست دادن سریع شارژ، شارژ نشدن سریع باتری و کند شدن آن، باد کردن باتری و یا حتی انفجار آن و در نهایت سوختن باتری از مهم‌ترین تاثیرات کابل تقلبی بر روی باتری موبایل است.

بهتر است این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که باتری خراب به مرور سایر بخش‌های موبایل‌تان خراب کرده و اگر چنین شرایطی ادامه پیدا کند دستگاه به طور کل از بین می‌رود. بنابراین قیمت پایین یک کابل شارژر ارزش از بین رفتن موبایل و در خطر قرار گرفتن خودتان را ندارد و بهتر است در صورت خرابی کابل اصلی موبایل به فروشگاه معتبری مراجعه کرده و کابلی اصل و مرتبط با موبایل‌تان خریداری کنید.

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار