۱۰ درصد شیر تولیدی کشور به دو همسایه شرقی و غربی قاچاق می‌شود.

اسماعیل خاتمی مقدم عضو انجمن صنایع غذایی و لبنیات ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه قاچاق شیر خشک سال‌ها است توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما جدی گرفته نشده است، گفت: ۱۰ درصد شیر کشور عموما به دو کشور پاکستان و عراق قاچاق می‌شود.

او افزود: اختلاف قیمت ارز انگیزه برای صادرات و قاچاق را افزایش داده است بگونه‌ای که معادل یک میلیون تن شیر تولیدی در قالب قاچاق میل به خروج از کشور دارد.

خاتمی مقدم با بیان اینکه قاچاق شیر اکنون تقریبا رسمی شده است، ادامه داد: افرادی که قصد قاچاق شیر را دارند رسما به کارخانه‌ها مراجعه و شیر مورد نیاز برای قاچاق را دریافت می‌کنند.

عضو انجمن صنایع غذایی و لبنیات ایران گفت: با توجه به قیمت کنونی شیر در داخل و قیمت جهانی شیر و کره اگر قیمت شیر در داخل تا ۷ هزار تومان هم افزایش پیدا کند همچنان قابلیت قاچاق را دارد.

بیشتر بخوانید:

او با بیان اینکه با توجه به قاچاق شیر و کاهش قدرت خرید مردم سرانه مصرف لبنیات در کشور به شدت در حال تهدید است، افزود: سرانه مصرف کشور تا پیش از شیوع کرونا حدود ۸۰ کیلوگرم اعلام و مقرر شد این میزان در افق ۱۴۰۴ به ۱۲۰ کیلوگرم برسد، اما با توجه به سیاست‌های موجود چشم انداز خوبی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد.

عضو انجمن صنایع غذایی و لبنیات ایران گفت: ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود که با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری سرانه تولید شیر در ایران حدود ۱۰۳ کیلوگرم است، اما این مقدار به معنای سرانه مصرف نیست.

او ادامه داد: حدود ۲ میلیون تن شیر از طریق مبادی قانونی یا غیرقانونی صادر یا قاچاق و ۳ تا ۵ درصد شیر نیز در درون گله مصرف می‌شود به همین دلیل سرانه مصرف شیر خیلی پایین‌تر از سرانه تولید است.

خاتمی مقدم گفت: دولت سرانه مصرف شیر را مشابه با برخی کالا‌های دیگر مانند روغن نباید ببیند، چونکه برای سلامتی مردم افزایش سرانه تولید شیر از مسیر افزایش مصرف شیر باید اتفاق بیفتد.

عضو انجمن صنایع غذایی و لبنیات ایران افزود: متاسفانه سیاست‌های دولت در راستای حمایت از مصرف کنندگان لبنیات نیست و حمایت از تولیدکننده را در دستور کار دارد.

او گفت: تولید کننده همزمان با افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت شیر را افزایش می‌دهد و تبعات این موضوع کوچک شدن سفره‌های مردم و حذف لبنیات از این سفره‌ها است.

خاتمی مقدم کرونا افزود: کرونا نیز سبب کاهش قیمت خرید مردم، کاهش سرانه مصرف لبنیات و خارج شدن مسیر مصرف از مسیر سنتی شده است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.