به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای آلمانی معمولا تواناییهای حرکتی و امکانات لوکستری را در مقایسه با همتایان شرقی خود (مخصوصا ژاپنی) ها ارائه میدهند. در این گزارش ، به سراغ مقایسه فولکس واگن تیگوان و بی ام و X4 رفتهایم.
بدون شک در بین خودروهای آلمانی حاضر در بازار ایران، BMW محبوبترین آنها است؛ بهویژه که عرضهکننده آن در ایران، بهخوبی توانسته است از ضعف عرضه «مرسدس بنز» نیز استفاده کند. دو محصول اصلی بی ام و در بازار شاسیبلندها، مدلهای X3 و X4 هستند. البته در سالهای اخیر، یک رقیب جذاب از کمپانی فولکس واگن یعنی تیگوان نیز به میدان آمده است. تیگوان شاید در نگاه اول رقیبی در حدود بی ام و نباشد، اما این نگاه کاملا اشتباه است و نباید تواناییهای این آلمانی کوچک را دستکم گرفت.
نسل اول بی ام و x4 از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بازار ایران عرضه شده است و جای پای نسبتا محکمی در بازار هم دارد. در مقابل فولکس واگن تیگوان نسل دوم در مدل ۲۰۱۸ توسط ماموت خودرو وارد شد. در حالی که هماکنون در بازار جهانی نسل دوم X4 به فروش میرسد، ولی فولکس واگن تیگوان نسل دوم از سال ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار گرفته است و همچنان نسخه فیسلیفت آن با تغییرات کمی روی خط تولید قرار دارد.
دو شاسیبلند این مقایسه، از طراحی کاملا متفاوتی برخوردار هستند. بی ام و X4 دارای طراحی کاملا رادیکالی است. این خودرو در سگمنتی قرار میگیرد که توسط خود بی ام و ایجاد شده است و اولین محصول آن X6 بود. بی ام و X4 نیز ازقضا شباهت بسیار زیادی به برادر بزرگتر خود دارد و بخش عمده تفاوتهای آنها، تنها در ابعاد و اندازه است.
طراحی کلی خودرو، کاملا اسپرت و مطابق با سلیقه خریداران بی ام و به نظر میرسد. در بخش جلویی، هیچ تفاوتی بین بی ام و X4 و X3 وجود ندارد؛ ولی از ستون A به بعد، اوضاع فرق دارد و بی ام و X4 از یک سقف شیبدار در کنار چراغهای عقب متفاوت استفاده میکند. رینگهای خودرو نیز زیبا هستند و طراحی آنها چشمنواز جلوه میکند. اگر به دنبال نمایی زیباتر هستید بهتر است مدلهای دارای کیت M را خریداری کنید.
در سمت مقابل، تیگوان دارای طراحی محافظه کارانهتر و معمولتری است. در فولکس شاهد طرحی با خطوط صاف و ساده و اتاق تقریبا مکعبی هستیم. نمای جلو و عقب فولکس واگن تیگوان بسیار خوب کار شده است و با وجود اینکه جلوه بی ام و X4 را ندارد، ولی تا سالها میتواند جذابیت خود را حفظ کند. هر دو خودرو در شب نمای زیبایی را با چراغهای خود ایجاد میکنند و این نقطه مشترک آنها است.
در بحث ابعاد و اندازه بی ام و در طول و عرض کاملا بزرگتر از فولکس واگن است و فاصله محوری بیشتری نیز دارد، ولی ارتفاع آن کوتاهتر است که به توجه به حالت سقف جای تعجبی ندارد.
در نمای داخلی، هر دو خودروساز آلمانی بسیار خوب عمل کردهاند، ولی باید در این بخش نیز باید ب ام و را اتومبیلی بهتر و جذابتر دانست. طراحی داخلی بی ام و ایکس 4 گرچه تازگی ندارد و قبلا در X3 نیز دیده شده است، ولی از نظر ارگونومی فوقالعاده به نظر میرسد.
در سمت مقابل، درون کابین فولکس واگن تیگوان نیز مانند نمای ظاهری آن به نسبت ساده و بی غل و غشتر به نظر میرسد. تنها مزیت فولکس واگن تیگوان پشت آمپرهای کاملا دیجیتالی این خودرو هستند که قابلیت شخصیسازی را نیز در اختیار راننده قرار میدهند.
با توجه به فاصله محوری بیشتر BMW، در بخش فضای داخلی نیز این بی ام و است که فضای مناسبی را ارائه میکند اما نه در بخش فضای سر! چون در این قسمت شیب انتهایی سقف ایکس 4 باعث میشود تا سرنشینان بلندقامت راحتی چندانی در این بخش نداشته باشند و درواقع فولکس واگن تیگوان در این بخش کاملا برتر است. فضای صندوق هر دو خودرو نیز گرچه کاملا کافی خواهد بود اما در مقام مقایسه تیگوان دست برتر را دارد.
با توجه به سلیقهای بودن طراحی نمیتوان یک خودرو را صد در صد، برتر از دیگری دانست اما میتوان بهطورکلی گفت که بی ام و X4 با طراحی جذاب و هیجانانگیز خود برای جوانان بسیار مناسبتر است و در سمت مقابل فولکس واگن تیگوان خودرویی به نظر میرسد که بیشتر مناسب خانوادهها بوده و برای اینگونه مصرفکنندگان کاربردیتر است.
بی ام و X4 و فولکس واگن تیگوان هر دو با پیشرانههای قدرتمندی وارد بازار ایران شدهاند. گرچه پیشرانههایی که روی این دو خودرو دیده میشوند قویترین موتورهای موجود برای این خودروها نیستند، ولی توانایی قابلتوجهی را ارائه میکنند. ابتدا به رقیب پر سابقهتر یعنی بی ام و ایکس 4 میپردازیم. این خودرو از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو (N20B20)، به قدرت ۲۴۵ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر استفاده میکند. نیروی این موتور با استفاده از گیربکس ۸ دنده خودکار و سیستم چهارچرخ محرک ایکس درایو، به هر دو محور انتقال پیدا میکند.
فولکس واگن تیگوان نیز از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بهرهمند است، ولی قدرت و گشتاور خروجی کمتری را نسبت به بی ام و ارائه میدهد. قدرت و گشتاور تیگوان به ترتیب ۱۸۰ اسببخار و ۳۲۰ نیوتنمتر هستند. همچنین فولکس از یک گیربکس ۷ دنده دوبل کلاچ در کنار سیستم چهارچرخ محرک 4Motion استفاده میکند.
در بخش موتور بدون شک بی ام و بهتر است. در قسمت جعبهدنده نیز باید گفت با وجود راندمان و سرعت عمل بسیار خوب گیربکس دو کلاچه تیگوان، اما این گیربکسها هزینه نگهداری بالا و همچنین راحتی کمتری در مسیرهای پرترافیک دارند. در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی دو خودرو را در کنار هم مشاهده کنید:
مدل خودرو |
بی ام و X4 |
فولکس واگن تیگوان |
پیشرانه |
۴ سیلندر توربو |
۴ سیلندر توربو |
حجم موتور |
۲ لیتر |
۲ لیتر |
حداکثر قدرت |
۲۴۵ اسببخار |
۱۸۰ اسببخار |
حداکثر گشتاور |
۳۵۰ نیوتنمتر |
۳۲۰ نیوتنمتر |
گیربکس |
۸ دنده اتوماتیک |
۷ دنده دوبل کلاچ |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 |
۶.۴ ثانیه |
۷.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۲۳۲ کیلومتر بر ساعت |
۲۰۳ کیلومتر بر ساعت |
بی ام و X4 یکی از کاملترین کراساوورهایی است که در بازار ایران میتوانید پیدا کنید. این خودرو چه در بخش ایمنی و چه امکانات رفاهی، حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. از جدیدترین فناوریهایی که در این خودرو میتوان مشاهده کرد کروز کنترل هوشمند، رادار تصادف جلو و عقب، سیستم iDrive و رادار نقطه کور هستند.
فولکس واگن تیگوان نیز با اینکه خودروی گرانقیمتی در بازار جهانی نیست، ولی لیست آپشنهای کاملی دارد. از ویژگیهای متمایز فولکس واگن باید به سیستم کنترل پایداری تریلر و تهویه مجزا برای سرنشینان عقب اشاره کرد. درنهایت میتوان بی ام و ایکس 4 را برنده بیچون و چرای این بخش از رقابت بدانیم، البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که تیگوان در بازار کشورمان از قیمت بسیار کمتری نسبت به X4 برخوردار است و تیگوان در رنج قیمتی خود، خودروی مجهزی محسوب میشود.
جزییات آپشنهای بی ام و X4 و فولکس واگن تیگوان را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:
تجهیزات |
بی ام و X4 |
فولکس واگن تیگوان |
چراغ |
دی لایت، اتولایت، چراغ چرخشی، چراغ شور، چراغ جلوی LED |
دی لایت، اتولایت، چراغ چرخشی، چراغ جلوی LED |
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم پخش 600 واتی Harman Kardon- هندزفری |
8 اسپیکر – تشخیص صدا – هندزفری |
صفحه نمایش |
مانیتور با کنترلر |
9.2 اینچی لمسی با کنترل اشارهای |
رینگها |
۱۸ اینچی |
۱۹ اینچی |
آینه |
تاشوی برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک |
تاشوی برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع |
خودکار دوگانه |
خودکار سه گانه |
صندلی |
صندلی راننده 8 حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر – (مموری سفارشی) صندلی سرنشین جلو 8 حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر گرمکن صندلی جلو |
صندلی راننده 12 حالته برقی – مموری صندلی سرنشین جلو تنظیم برقی – مموری گرمکن صندلی جلو و عقب |
شیشه |
شیشه دودی عقب، شیشهبالابر آنتیترپ، مموری آینه (سفارشی) |
شیشه دودی عقب، شیشهبالابر آنتیترپ – مموری آینه |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو، رادار تصادف عقب، رادار تابلوخوان، تشخیص عابر پیاده (سفارشی) |
سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سنسور خوابآلودگی راننده، رادار تصادف عقب |
سایر امکانات |
سیستم استارت استاپ (سفارشی)، هوک برقی عقب (سفارشی)، صندوق پران هوشمند، سنسور باران، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، اتو پارک (سفارشی)، درایو مود 4 حالته، هدآپ، دوربین 360، موس جلو، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان |
ایزوفیکس- سنسور باران – تریم چوب – هوک برقی عقب صندوق برقی با جک صندوق پران هوشمند – کنترل سرعت در سرازیری، درایو مود 4 حالته – هدآپ – دوربین 360 – صفحه کیلومتر دیجیتالی |
هر دو خودروی موردبحث دارای پنج ستاره ایمنی از Euro NCAP هستند پس با اتومبیلهایی بهغایت مدرن و ایمن طرف هستیم. گرچه هر دو خودرو تجهیزاتی ایمنی بسیاری کاملی دارند، اما فولکس واگن تیگوان در مقایسه با بی ام و X4 ایربگ زانویی راننده و ایربگ جانبی عقب دارد که از این نظر آن را با ۹ ایربگ در مقام بالاتری از بی ام و ۶ ایربگ قرار میدهد.
در مقابل تیگوان فاقد ترمز اضطراری خودکار است ولی این آپشن در بی ام و X4 دیده میشود. در مورد توان ترمزگیری نیز هر دو خودرو توانایی بسیار بالایی دارند که البته در مقام مقایسه، برتری با بی ام و خواهد بود. سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال دو خودرو بسیار متنوع هستند که در جدول زیر به لیست آنها اشاره شده است:
تجهیزات |
بی ام و X4 |
فولکس واگن تیگوان |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
پشتسری فعال، ایموبلایزر، کمربند ایمنی پیشکشنده کمربند ایمنی محدودکننده |
پشتسری فعال، ایموبلایزر، کمربند ایمنی پیشکشنده کمربند ایمنی محدودکننده |
کیسه هوا |
۶ عدد |
۹ عدد |
سیستم ترمز و پایداری |
توزیع نیرو ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل کشش و پایداری |
توزیع نیرو ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل پایداری تریلر، کنترل کشش و پایداری |
ابتدا کار را با بی ام و X4 آغاز میکنیم. خودرویی که از نظر رانندگی کوچکترین تفاوتی با دیگر محصول این خودروساز یعنی X3 ندارد. صندلیهای خودرو فوقالعاده راحت هستند و ارگونومی خیلی خوبی دارند. بی ام و شتابگیری بسیار خوبی را نیز ارائه میکند که کمتر شاسیبلندی در بازار یارای رقابت با آن را دارد. عملکرد فرمان، موتور و گیربکس همگی در بهترین و بینقصترین حالت است.
گیربکس اتوماتیک بی ام و در مقایسه با تیگوان عملکردی نرمتر و کمتنشتر دارد، ضمن اینکه با یک دنده بیشتر کمک بهتری به کاهش مصرف سوخت خودرو هم میکند. بی ام و X4 با توجه به نصب طولی موتور درون کاپوت و پلتفرم دیفرانسیل عقب خود هندلینگ فوقالعادهای در حد یک سدان اسپرت دارد. تنها ایراد بزرگی که میتوان به X4 گرفت خشکی نسبی سواری است که شاید خوشایند برخی خریداران نباشد.
وقتی با فولکس واگن تیگوان رانندگی میکنید متوجه خواهید شد خودرویی سادهتر و کم آلایشتر در مقایسه با بی ام و است. شتاب و هندلینگ خودرو بهمراتب پایینتر از X4 احساس میشود، اما همچنان تیگوان را در ردهای بهتر در مقایسه با رقبای شرقیاش قرار میدهد، البته به شرطی که لکسوس NX را در نظر نگیریم.
درحالیکه عملکرد موتور تیگوان رضایتبخش است، ولی گیربکسهای دابل کلاچ در ترافیک و در توقفها و حرکتهای متمادی، ضربه بیشتری به اتاق وارد میکنند. در بحث پایداری باید گفت فولکس واگن فراتر از انتظار عمل میکند اما در برابر BMW و سیستم XDrive آن حرفی برای گفتن ندارد. فولکس نیز درون کابین خود ارگونومی رضایت بخشی را به نمایش میگذارد و راننده بهراحتی با اتاق آن خو میگیرد. سرنشینان نیز در این خودرو رضایت خواهند داشت زیرا هم صندوقعقب بزرگی برای آنها تدارک دیده شده و هم سقف آن مانند بی ام و کوتاه و آزاردهنده نیست.
بی ام و X4 یکی از جاافتادهترین خودروها در بازار ایران است و بهخوبی موقعیت خود را یافته است. در حقیقت بسیاری از افرادی که برای خرید X4 به نمایشگاه مراجعه میکنند، از قبل تصمیم خود را گرفتهاند و رقبای دیگر را مدنظر ندارند. همچنین شبکه گسترده خدمات پس از فروش پرشیا خودرو در کنار قوای فنی مشترک با دیگر مدلهای مدرن بی ام و سبب شده تا مالکان X4 نگرانی از بابت خدمات هم نداشته باشند. تنها ایرادی که برای ایکس ۴ باقی میماند قیمت بالا و سواری خشک آن است.
فولکس واگن در این قسمت اما چالشهای بزرگتری دارد. عرضه این خودرو بسیار محدود بود و از سوی دیگر خدمات آن نیز به این سادگیها دریافت نمیشود و در بازار آزاد نیز دسترسی به لوازمیدکی آن بهسادگی ممکن نیست. در کنار این مسئله قیمت میلیاردی فولکس واگن نیز سبب میشود تا علیرغم شایستگیهایش، بسیاری از مشتریان عطای آن را به لقایش بخشیده و به سراغ گزینههای ضعیفتر شرقی بروند که در عوض بازار و خدمات بهتری دارند.
درنهایت اگر اختلاف قیمتی چشمگیر میان این دو هموطن را نادیده بگیریم، باید گفت که چنانچه طالب کراساووری خاص و کمیاب هستید و خدمات و بازار دستدوم چندان برایتان اهمیت ندارد، فولکس واگن تیگوان میتواند گزینهای بسیار هیجانانگیزتر و بهتر از کراساوورهای کرهای و ژاپنی باشد، اما مصائب خرید یک خودرو با عرضه محدود را نیز باید به جان بخرید!
در مقابل ایکس 4 نیز با طراحی اسپرت و قابلیتهای فنی مثالزدنی خود، گزینهای مناسبتری برای قشر جوان و خانوادههای کمجمعیت است تا بتوانند از یک خودروی آلمانی اسپرت لذت ببرند.
انتهای پیام/