مشخصات فنی اچ سی کراس و ام وی ام 315 اتوماتیک در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر با افزایش حجم ترافیک در اغلب شهرهای کشور، خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک یک بسیار محبوب شده‌اند. در این میان، هاچ‌بک‌های اتوماتیک یک نیز جایگاه ویژه‌ای نزد خریداران دارند؛ چراکه ابعاد مناسب این دسته از خودروها باعث می‌شود تا بهترین گزینه برای ترددهای روزمره شهری باشند. به همین بهانه، در این گزارش  به‌سراغ مقایسه اچ سی کراس  با ام وی ام 315 اتوماتیک رفته‌ایم که در شرایط فعلی، جزو ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در سگمنت خود محسوب می‌شوند. اگر شما نیز قصد خرید یک هاچ‌بک اتوماتیک یک نسبتاً مجهز را دارید، رقابت داغ مقایسه اچ سی کراس و ام وی ام 315 اتوماتیک را از دست ندهید.

معرفی اچ سی کراس و ام وی ام 315 اتوماتیک

دانگ فنگ اچ سی کراس نخستین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2010 معرفی شد و در سال 2013 یک فیس‌لیفت را تجربه کرد. این خودرو نتیجه جوینت ونچر (شرکت مشترک) دانگ فنگ با پژو_سیتروئن است و از پلتفرمی مشترک با پژو 306 بهره می‌برد. شرکت ایران خودرو نیز در سال 1395 قراردادی را با دانگ فنگ منعقد کرد و H30 cross را روی خط مونتاژ خود آورد.

قیمت خودرو تعیین‌شده از سوی ایران خودرو برای اچ سی کراس، هوشمندانه و رقابتی بود و همین موضوع در کنار امکانات رفاهی قابل‌قبول و گیربکس اتوماتیک این خودرو، باعث شد تا اچ سی کراس فروش بسیار خوبی را در بازار کشور ما داشته باشد؛ اما متأسفانه تشدید تحریم‌ها، H30 cross را نیز مانند بسیاری از خودروهای مونتاژی دیگر، در سال 1398 به پایان راه خود در بازار ایران رساند. البته هنوز هم تعداد نسبتاً قابل‌توجهی از نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو در بازار آزاد موجود است.

 

در سمت مقابل، mvm 315 را داریم که در بازار چین و برخی بازارهای دنیا با نام‌هایی مثل چری فالوین 2 یا چری A13 شناخته می‌شود. این هاچ‎‌بک چینی از سال 2009 معرفی و برای سال 2012 دست‌خوش یک فیس‌لیفت نسبتاً گسترده شد. نسخه اولیه mvm 315 در سال 1391 و نسخه فیس‌لیفت آن از 1393 روی خط مونتاژ شرکت مدیران خودرو آمد؛ اما ام وی ام 315 اتوماتیک یا به تعبیر دیگر، ام وی ام 315 پلاس، اواسط سال جاری در بازار کشور ما عرضه شد و جزو جدیدترین خودروهای بازار محسوب می‌شود. ام وی ام 315 پلاس علاوه بر بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک یک، با ظاهر فیس‌لیفت‌ شده و آپشن‌های بیش‌تر خود از مدل‌های قدیمی متمایز می‌شود.

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک در بخش طراحی

همان‌طور که از پسوند نام دانگ فنگ اچ سی کراس مشخص است؛ این خودرو قصد دارد تا به هر قیمتی خود را در دسته کراس‌اوورها جای دهد . از این رو طراحان شرکت دانگ فنگ، انبوهی از ضربه‌گیرها و فلاپ‌های پلاستیکی مشکی رنگ را دورتادور این خودرو کار کرده‌اند تا بتوانند اندکی از خشونت و سرسختی یک SUV را به H30 cross القا کنند. اما نتیجه این کار چندان دل‌چسب ازآب درنیامده است و اچ سی کراس از جنبه هماهنگی و به‌روز بودن طراحی نسبت به بسیاری از خودروهای هم‌رده، نمره پایین‌تری کسب می‌کند. البته در بازار محدود کشور ما و با وجود عادت خریداران به دیدن خودروهای چند دهه پیش، همین طراحی نیز چندان قدیمی محسوب نمی‌شود و کماکان برای بسیاری از افراد جذابیت خاص خود را دارد.

خوشبختانه طراحی کابین دانگ فنگ اچ سی کراس نسبت به طراحی ظاهری آن، به‌روزتر به‌نظر می‌رسد و المان‌هایی مثل غربیلک فرمان زیبا، طرح استوانه‌ای صفحه نشان‌دهنده‌ها و تزئینات طرح فیبرکربن، حس خوبی را به سرنشینان این خودرو القا می‌کند. تنها نکته انتقادبرانگیز در این کابین، محل نصب مانیتور سیستم مالتی‌مدیا است که راننده برای کارکردن با آن مجبور است نگاه خود را از مسیر پیش‌رو منحرف و به سمت پایین متمایل کند.

در مقابل، ام وی ام 315 اتوماتیک به‌لطف فیس‌لیفت اخیر خود، نمایی خشن‌تر و جسورتر از قبل پیدا کرده است که این جسارت در نمای جلو با وجود سپر حجیم و ورودی‌هوای بسیار بزرگ روی آن، به نقطه اوج خود می‌رسد. البته در نماهای جانبی و عقب، به‌جز طرح جدید رینگ‌ها، اضافه‌شدن ورودی‌هوای تزئینی روی گلگیر جلو و اصلاح جزئی طرح سپر عقب، با همان چهره سابق روبه‌رو هستیم که بعد از گذشت چند سال، کمی تکراری شده است.

کابین mvm 315 پلاس نسبت به نسخه‌های قبلی کاملاً دگرگون شده است. این کابین به استثنای کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع، دقیقاً با کابین mvm x22 یکسان است و در مجموع، طرحی به‌روز و اسپرت دارد. استفاده از قطعات نارنجی رنگ در قسمت‌های مختلف این کابین نیز ظاهری منحصربه‌فرد و پویا به آن بخشیده است.

در مجموع برای مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک از نظر ظاهری می‌توانیم بگوییم که هرچند نمی‌توان دانگ فنگ H30 cross را در زمره خودروهای بدترکیب بازار جای داد، اما بایستی پذیرفت که محصول mvm طراحی هماهنگ‌تر و عامه‌پسندتری را ارائه کرده است.

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک از جنبه مشخصات فنی

دانگ فنگ اچ سی کراس قلب تپنده TU5 را در سینه دارد که سال‌ها است این پیشرانه را روی محصولات مختلف ایران خودرو می‌بینیم. این پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی، حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یک ساخته‌شده توسط شرکت آیسین (Aisin) ژاپن به محور جلوی این هاچ‌بک کراس چینی انتقال می‌دهد، اما متأسفانه این گیربکس فاقد حالت تیپ‌ترونیک است. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد H30 cross با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با حدود 7 لیتر در صد کیلومتر و 12.5 ثانیه است.

ام وی ام 315 اتوماتیک نیز نیروی خود را از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی تأمین می‌کند. این پیشرانه به‌کمک سیستم زمان‌بندی متغیر بازوبسته‌شدن سوپاپ‌ها (VVT)، حداکثر قدرت 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر را تولید می‌کند و به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یک متصل می‌شود. گیربکس این خودرو نیز همانند رقیب خود، از سیستم تیپ‌ترونیک بی‌بهره است. mvm 315 پلاس برای طی‌کردن هر صد کیلومتر مسافت، نسبت به رقیب خود 0.3 لیتر سوخت بیش‌تری مصرف می‌کند، اما در زمان مشابه با H30 cross به مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

مدل خودرو

دانگ فنگ اچ سی کراس

ام وی ام 315 اتوماتیک

پیشرانه

4سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

4سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

1587

1497

حداکثر قدرت

105 اسب ‌بخار در 5750 دور

107 اسب بخار در 6000 دور

حداکثر گشتاور

142 نیوتن‌متر در 4000 دور

140 نیوتن‌متر در 3000 دور

گیربکس

4سرعته اتوماتیک یک مجهز به حالت اسپرت و حالت برفی

4سرعته اتوماتیک یک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.04 لیتر در هر صد کیلومتر

7.3 لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانیه)

12.5

12.5

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

183

170

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک در بخش امکانات رفاهی

دانگ فنگ اچ سی کراس نسبت به رده قیمتی خود، امکانات رفاهی مناسبی را ارائه می‌دهد که از جمله این امکانات می‌توانیم به سیستم مالتی‌مدیا مجهز به مانیتور لمسی 6.5 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک یک، سانروف، دوربین دید عقب و… اشاره کنیم. البته ایران خودرو از اواخر سال 1398 رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی را از این خودرو حذف و رینگ 15 اینچی فولادی را جایگزین آن‌ها کرد.

ام وی ام 315 اتوماتیک نیز از نظر امکانات رفاهی نسبت به نسخه‌های مجهز به گیربکس دستی، ارتقا یافته است و آپشن‌های بسیار مناسبی را ارائه می‌کند. کروز کنترل، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) دوحالته، دی‌لایت، روکش چرمی صندلی‌ها و سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) از جمله امکاناتی هستند که این خودرو را در جایگاه بالاتری نسبت به H30 cross قرار می‌دهد. تنها کمبود محصول مدیران خودرو در برابر رقیب ایران خودرویی خود، بهره‌گیری از تهویه مطبوع دستی است.

تجهیزات

دانگ فنگ اچ سی کراس

ام وی ام 315 اتوماتیک

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های عقب LED

مه‌شکن عقب، دی‌لایت، سنسور نور

سیستمهای مولتی مدیا

پخش DVD، USB، AUX، SD Card، بلوتوث، نویگیشن (GPS)، 6 بلندگو

پخش USB، بلوتوث، قابلیت اشتراک محتویات تلفن همراه و تبلت روی مانیتور (Mirro Link)، نویگیشن (GPS)، 4 بلندگو

صفحه نمایش

6.5 اینچی لمسی

8 اینچی لمسی

رینگ ها

16 اینچی آلومینیومی – 15 اینچی فولادی (مدل‌های 1398 و اواخر 1397)

15 اینچی آلومینیومی

آینه

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن

تهویه مطبوع

اتوماتیک یک

دستی

صندلی

روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده

روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده

شیشه

شیشه بالابرهای برقی

شیشه بالابرهای برقی

سیستم های هشدار دهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)

سایر امکانات

سانروف، دوربین دید عقب، کامپیوتر سفری، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم در چهار جهت

سانروف، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، دوربین دید عقب، تنظیم حالت رانندگی (درایومد) دو حالته

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک از جنبه ایمنی

دانگ فنگ اچ سی کراس از نظر تجهیزات ایمنی نیز وضعیت مناسبی دارد و با وجود ترمزهای دیسکی در هر دو محور مجهز به ABS+EBD و 4 عدد ایربگ، نسبت به بسیاری از رقبای خود در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. البته ام وی ام 315 اتوماتیک نیز با دست پُر به میدان آمده و هرچند فاقد ایربگ‌های جانبی است، اما با تجهیز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، ایمنی فعال بهتری نسبت به رقیب خود دارد.

تجهیزات

دانگ فنگ اچ سی کراس

ام وی ام 315 اتوماتیک

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو (درمجموع 4 عدد)

راننده و سرنشین جلو (درمجموع 2 عدد)

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

mvm 315 در ابتدای معرفی خود (سال 2009) موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه چینی C-NCAP شده است که نتیجه قابل‌قبولی محسوب می‌شود اما هیچ تست ایمنی رسمی از دانگ فنگ H30 cross منتشر نشده است.

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک در بخش تجربه رانندگی

تجربه رانندگی بخشی است که در آن، مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک خیلی جذاب دنبال می‌شود و هیچ‌یک از این دو رقیب هم‌وطن قصد کوتاه‌آمدن در برابر دیگری را ندارد. از نظر فضای کابین و نرمی سواری، وضعیت هر دو خودرو خوب است؛ درواقع H30 cross و mvm 315 پلاس به‌لطف فضای جادار کابین و هم‌چنین سواری نرم خود، نسبت به رقبایی مثل پژو 207 و رنو ساندرو، هاچ‌بک‌های خانوادگی‌تری محسوب می‌شوند. 

در بخش لذت رانندگی و هندلینگ نیز بایستی بگوییم که هر دو خودروی مورد بحث در سگمنت خودروهای اقتصادی قرار می‌گیرند و نباید انتظار عجیب‌وغریبی از آن‌ها داشته باشیم اما با این وجود، اچ سی کراس اندکی چابک‌تر و خوش‌دست‌تر از ام وی ام 315 اتوماتیک ظاهر می‌شود. البته محصول mvm به‌لطف تجهیز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، در مواقع بحرانی عملکرد بهتر و مطمئن‌تری را به نمایش خواهد گذاشت.

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک در بخش بازار فروش

دانگ فنگ اچ سی کراس در ابتدای حضور خود در بازار کشور ما، در زمره خودروهای پرتقاضای بازار قرار گرفت اما پس از گذشت مدت نه‌چندان زیاد و با عرضه یک‌سری رقبای خوش‌نام‌تر، تب اولیه این خودرو به‌تدریج فروکش کرد. تشدید تحریم‌ها و خروج دانگ فنگ از بازار ایران نیز تیر خلاصی بر پیکر H30 cross بود و باعث شد تا بسیاری از افراد، این خودرو را به‌عنوان یک گزینه پرریسک در بازار بشناسند.

در مقابل، ام وی ام 315 در طی این 8 سال حضور خود در بازار ایران، روندی آهسته و پیوسته داشته و هرچند هیچ‌گاه جزو خودروهای بسیار پرتقاضا و در اصطلاح «پول نقد» بازار نبوده است، اما همواره طرفداران خاص خود را داشته و آمار فروش قابل‌قبولی را ثبت کرده است. البته هنوز برای اظهار نظر در رابطه با وضعیت بازار دست‌دوم ام وی ام 315 اتوماتیک زود است، اما با توجه به سابقه نسخه‌های قبلی این خودرو، می‌توانیم وضعیت بازار اچ سی کراس را اندکی بهتر از 315 پلاس ارزیابی کنیم.

از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات در سراسر کشور نیز هر دو خودرو فعلاً وضعیت خوبی دارند اما در صورت عدم بازگشت دانگ فنگ به بازار ایران در آینده، اوضاع برای اچ سی کراس روز‌به‌روز دشوارتر خواهد شد.

برای مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک از نظر هزینه‌های نگهداری و قیمت قطعات یدکی نیز بایستی بگوییم که در بخش قطعات فنی و سرویس‌های دوره‌ای، با توجه به حضور طولانی پیشرانه TU5 در کشور ما و داخلی‌سازی آن، برتری با محصول دانگ فنگ است. اما زمانی که به قطعات بدنه احتیاج پیدا کنید؛ محصول mvm به‌مراتب اقتصادی‌تر ظاهر می‌شود. درواقع برخی از قطعات تزئینی دانگ فنگ H30 cross قیمت‌هایی بسیار گران و غیرمنطقی دارند.

جمع‌بندی مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک

در بخش پایانی مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک و با نگاهی اجمالی به ویژگی‌های هریک از دو خودروی مورد بحث می‌توانیم بگوییم که ام وی ام 315 اتوماتیک در بخش‌های طراحی، امکانات رفاهی، بازار فروش و قیمت قطعات بدنه، برتر از رقیب خود ظاهر شده است اما اچ سی کراس نیز در فاکتورهای لذت رانندگی، قیمت قطعات فنی و مصرف سوخت، برتری را در دست دارد. از نظر فضای کابین، نرمی سواری و ایمنی نیز می‌توانیم امتیاز تقریباً یکسانی به این دو خودرو بدهیم.

به‌عنوان کلام آخر و با توجه به اختلاف قیمت اندک این دو خودرو می‌توانيم ام وی ام 315 اتوماتیک را به‌عنوان برنده اين مقايسه اعلام کنيم اما اگر ديد کوتاه مدتی داريد و برای لذت رانندگی بيش‌تر، اهميت زيادی قائل هستيد؛ H30 cross نيز می تواند گزينه قابل‌قبولی بری شما باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار