مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: میانگین بارش زمستانه در نوار ساحلی و نیمه غربی استان در محدوده میانگین و در مناطق غیر ساحلی و شرق استان کمتر از میانگین خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرج الله شکوهی پور مدیرکل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: پاییز در حالی به پایان رسید که میانگین بارش این فصل در کشور نسبت به شرایط معمول دوره بلند مدت ۱۰.۳ و در مقایسه با پارسال ۱۳.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: افزایش بارش بیشتر در استان‌های همسایه زاگرس مرکزی تا جنوبی، و مرکز کشور و کاهش آن در استان‌های نوار شمالی و جنوبی کشور رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر عنوان کرد: در بین استان‌های کشور بیشترین افزایش در یزد با ۹۵ درصد و بیشترین کاهش در هرمزگان با ۶۳ درصد نسبت به میزان معمول ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


شکوهی پور ادامه داد: در استان بوشهر، میانگین بارش پاییز نسبت به میانگین بلندمدت ۳۵.۳ درصد افزایش یافته است اما انتظار داریم میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده کمتر از میانگین تا میانگین باشد و دما حدود یک درجه بیشتر از میانگین باشد.

او گفت: تحلیل نتایج به دست آمده از اغلب مدل‌های اقلیمی مورد استفاده در سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که از دی تا اسفند میانگین بارش در نوار ساحلی و نیمه غربی استان در محدوده میانگین و در مناطق غیر ساحلی و شرق استان یعنی شهرستان‌های دشتستان دشتی جمع و شرق تنگستان کمتر از میانگین باشد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر افزود: طبق این مدل‌ها، بیشترین کاهش بارش از ۱۳ بهمن تا ۱۰ اسفند رخ می‌دهد که در حدود ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر کمتر از میانگین خواهد بود و انتظار است از نیمه اسفند ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ بارش در استان افزایش یابد و در محدوده میانگین تا قدری بیشتر از آن باشد.

شکوهی پور ادامه داد: با توجه به الگوهای هواشناسی، در زمستان میانگین دمای هوا در نوار ساحلی استان حدود یک درجه و در سایر نقاط استان در حدود دو درجه سلسیوس بیشتر از میانگین پیش‌بینی می‌شود.

او بیان کرد: مراکز اقلیمی خارجی نیز میانگین بارش سه ماهه از ۱۲ دی تا ۱۱ فروردین را در بیشتر نقاط استان بوشهر ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از میانگین پیش بینی کرده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.