متولیان سلامت از فصل زمستان امسال به عنوان "زمستان سیاه" یاد می‌کنند و به همین سبب نسبت به خطر انتقال کرونا در شب یلدا از طریق دورهمی‌های خانوادگی هشدار می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برگزار کردن مجازی شب یلدای امسال یکی از راهکار‌ها و توصیه‌های مسئولان وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا عنوان شده است.

بر این اساس از دورهمی امسال شب یلدا به عنوان یلدای متفاوت و "دور از هم، اما با هم" یاد می‌شود.

تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان رضوی با اعمال محدودیت‌های یک ماه اخیر کاهش چشمگیر داشته است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقدند با مشارکت و همراهی مردم شاهد عبور از موج سوم شیوع کرونا در خراسان رضوی هستیم و حفظ و بهبود وضعیت موجود نیازمند تداوم محدودیت‌های کرونایی و همکاری مردم بویژه در شب یلداست.

بیشتر بخوانید


از سوی دیگر طبق یک رسم دیرینه در شب یلدا به طور معمول فرزندان به دیدن پدر و مادر و بزرگ خانواده رفته و این شب تاریخی را با هم سپری می‌کنند، این در حالی است که خطر انتقال کرونا از افراد ناقل به سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بسیار زیاد است.

در حال حاضر مشهد و تمام شهرستان‌های خراسان رضوی از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده و در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارند.
 
عبور از زمستان سیاه نیازمند همراهی مردم است

شاپور بدیعی جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا گفت: در هفته‌های اخیر تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی کاهش ۴۰ درصدی  داشته است.

او افزود: با مشارکت و همراهی مردم و تمامی مسئولان استانی و شهری، در حال حاضر تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه کاهش یافته است.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا با بیان اینکه ایجاد محدودیت‌ها در دو هفته اخیر نقش موثری در کاهش تعداد موارد بستری و ابتلا به کرونا داشته است، ادامه داد: امید است با همراهی و مشارکت مردم بتوانیم فصل زمستان امسال را که در دنیا به عنوان "زمستان سیاه" نامگذاری شده است با آرامش و سلامتی بگذرانیم.

بدیعی بیان کرد: تعداد بیماران بستری شده در خراسان رضوی در موج سوم شیوع کرونا نسبت به دوره‌های گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته بود، ولی با وجود افزایش تعداد بیماران، به دلیل استفاده از ظرفیت تمامی بیمارستان‌ها و همچنین همکاری درمانگاه‌های بخش خصوصی شاهد ازدحام و شلوغی مراکز درمانی خاص نبودیم و خدمات رسانی به شکل مطلوب به بیماران انجام شد.

در شب یلدا از وضعیت بحرانی کرونا غافل نشویم

محمدجعفر صادقی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در شب یلدا نباید از وضعیت بحرانی کرونا غافل شد و دورهمی‌ها را تبدیل به محیطی برای گسترش بیماری کرد.

 او افزود: بیماری کرونا همچنان در جامعه وجود دارد، لذا توجه به اضلاع مثلث سلامت شامل حفظ فاصله اجتماعی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک همچنان مورد تاکید است.

 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذر ماه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی کاهش قابل توجه تعداد بیماران مبتلا به  کرونا  بستری شدگان و فوت شدگان ناشی از این بیماری را در خراسان رضوی به همراه داشته است  اما نباید تصور کنیم همه‌چیز تمام شده است و به وضعیت عادی بازگشته‌ایم.

صادقی بیان کرد: همکاری شایسته مردم با خادمان حوزه سلامت ثمرات مثبتی داشته و هرگاه احساس شود وضعیت عادی شده بلافاصله موج جدید از راه می‌رسد لذا نباید کاهش آماری را به عنوان پایان بحران و بازگشت به شرایط عادی تصور کنیم.

او تصریح کرد: مردم در همه موارد نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند و بار‌ها ثابت شده کوچکترین اقدام مؤثر مردم در همکاری‌ها بزرگترین دستاورد‌ها را به همراه داشته است.

 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: شب یلدا نزدیک است و امسال در شب یلدا نباید همچون سال‌های قبل آئین‌های سنتی برپا شود زیرا کرونا بار‌ها و بار‌ها نشان داده که با هیچکس شوخی ندارد و توصیه اکید ما عدم تجمع در شب یلداست و از مردم می‌خواهیم این شب را در کنار خانواده خود سپری کنند.

صادقی با بیان اینکه طبق آخرین آمار‌های به ثبت رسیده ۴۶ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا افراد بیش از ۶۰ ساله بودند اظهار کرد: برخی مبتلایان و فوتی‌های این ویروس افرادی بودند که هرچند در خانه ماندند و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند، اما قربانی بی‌توجهی فرزندان و نوه‌های خود شدند.

او افزود: کرونا سن و سال نمی‌شناسد و با هیچکس شوخی ندارد گرچه بیشترین خطر برای اطفال و کهنسالان است، اما به این معنا نیست که سایر گروه‌های سنی را با خطر مواجه نمی‌کند.
 
یلدای امسال را مجازی برگزار کنیم

سید محمد کاظم فرهمند قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با حذف آئین‌های مرسوم شب یلدا در مسیر سلامت خود و دیگران سهیم باشیم و این شب را در کنار خانواده خود سپری کنیم.

 او افزود: گرچه عموم مردم به خصوص کسبه و بازاریان در سه هفته اخیر سختی‌های بسیار متحمل شدند، اما با دستاورد‌های مثبتی در زمینه کاهش آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر همراه بودیم و جا دارد از تمامی کسانی که در این مدت همکاری لازم و شایسته با مدافعان سلامت داشتند تقدیر و تشکر کنیم.

 قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هرگاه وضعیت عادی تلقی شود و تجمع و دورهمی‌ها تکرار شود وضعیت بحرانی تکرار می‌شود و نگرانی این روز‌های ما بابت دورهمی‌های شب یلداست.

فرهمند با اشاره به اینکه بهترین کار در شب یلدای امسال ارتباط از طریق فضای مجازی با دوستان، اقوام و خویشاوندان است بیان کرد: دورهمی‌های شب یلدا را با ریشه‌کنی ویروس کرونا در سال آینده خواهیم داشت و امسال با توجه به شرایط خاص و بحرانی کرونا می‌توانیم با حذف آئین‌های مرسوم شب یلدا در مسیر سلامت خود و دیگران سهیم باشیم و این شب را در کنار خانواده خود سپری کنیم.
 
منبع: ایرنا
انتهای پیام// م.ب
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.