به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف اجرایی برنامهها و فعالیتها در زیر نظام، پژوهش است .
کریمی افزود: بخشهایی از برنامه اصلاح فرآیندها، روشها و سرعت دهی به طرحهای پژوهشی و همینطور تدوین و تبین بهتر نیازهای پژوهشی است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: به سمت منطقی کردن مسیرها و بررسی طرحهای پژوهشی و مستند سازی بهتر فرآیندها و روندپژوهی حرکت کردیم، به جز طرحهای پژوهشی، جمع بندیهای سریع هم داشتیم، همچنین توصیههای سیاستی و مدیریت مبتنی بر برنامههای پژوهشی ارائه شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به مدرسه پژوهش محور گفت: شعار هفته پژوهش را :مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر" نامگذاری کردیم که پیشران اصلی سند تحول بنیادین است.
مدرسه پژوهش محور، رکن اصلی آموزش و پرورش
او تصریح کرد: مدرسه پژوهش محور، مهمترین و اصلی ترین رکن آموزش و پرورش است. ما در مدرسه شاهد سه بخش مهم و اساسی به نام مدیر، معلم و دانش آموز هستیم که ذینفعان تعلیم و تربیت هستند.
کریمی گفت: این اقشار در دستگاه تعلیم و تربیت عاملیت دارند و از ظرفیت اهداف تحولی برخوردارند، این سه گروه، محور اساسی و رکن تعلیم و تربیت پیشرفته محسوب میشوند.
کریمی درباره علت حذف معاونت پژوهشی از ساختار ادارات کل استانها بیان کرد: ٢ معاونت مالی-اداری و پژوهشی ادغام و به یک معاونت تبدیل شده اند البته که در زمان وزارت آقای بطحایی به صورت مکتوب درباره تبعات این کار متذکر شدیم، اما در برابر کوچک سازی الزام قانونی بود.
او با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم، ١۵ درصد از دستگاهها باید ساختارش را کوچک میکردند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیتهای مالی برای بخش پژوهش با این ادغام مورد توجه بیشتری قرار میگیرد البته بنده خودم موافق ادغام نبودم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به موضوع تاثیر آموزشهای غیر حضوری هم اشاره کرد و گفت: مدارس در شرایط کنونی با وضعیت قابل قبول آموزش حضوری، فاصله دارند.
او گفت: تصمیم گیری در مورد اینکه ادامه آموزشها به صورت مجازی باشد، معقول و منطقی است، اما این اتفاق تا زمانی مفید است که مخاطرات آموزش حضوری از حیث سلامت دانش آموزان کاهش یابد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره طرح پژوهشی شبکه شاد، تصریح کرد: نتایج حاصل از این پژوهش که در تابستان انجام شد، نشان میدهد که سرعت بارگذاری محتوا و برقراری ارتباط پایین است و حتی دانش آموزان و معلمان ما اغلب کار با شاد را بلد نیستند.
کریمی با اشاره به روند ارزشیابی امتحانات آنلاین توضیح داد: برگزاری چنین امتحاناتی نیازمند تامین زیرساختهای لازم از جمله اینترنت پرسرعت است، اما با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد ناگزیریم به سمت ارزشیابی حضوری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی برویم.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/