راحیل شمسایی روانشناس در گفتوگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط خوشحالی و میزان سن و درآمد افراد اظهار کرد: خوشحالی به میزان سن و درآمد افراد بستگی ندارد، امّا به گفته دیوید مایرز روانشناس، این موضوع به برخی از خصوصیات شخصیت فرد و مهارتهای او، داشتن روابط نزدیک با دیگران و برخورداری از اعتقادات مذهبی و عمل کردن به آنها مربوط است.
وی بیان کرد: وقتی محیط شاد باشد و افراد آنجا خوشحال باشند، ذهن تمامی این افراد پویا و زبانشان گویا و در نتیجه استعدادشان شکوفا میشود که این موضوع برای تمامی سنین و حتی برای کودکان و دانش آموزان باید مورد توجه قرار گیرد و سرلوحه تعلیم و تربیت در عصر حاضر شود.
این روانشناس تصریح کرد: باید شوق زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم و معتقد باشیم که در حقیقت رشد پایدار ما در گرو شادی پایدار است و این شادی باید از همان ورود بچهها به مدرسه شروع و در مدارس ایجاد و مدیریت شود.
شمسایی گفت: این وظیفه مسئولان تعلیم و تربیت است که شرایطی را به منظور ایجاد شادی و نشاط فراهم کنند تا تمام نیازهای کودکان و دانش آموزان تأمین شود، چرا که شاد زیستن برای کودک به اندازه تغذیه مهم است، زیرا محبت کردن و حفاظت و مراقبت کردن از آنها بسیار حائز اهمیت است و سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی کودکان و دانش آموزان را تأمین میکند.
وی ادامه داد: متأسفانه چه اکنون که کلاسها به صورت آنلاین هستند و چه آن زمان که کلاسهای مدارس به صورت حضوری برگزار میشد، میزان شادی و خنده در مدارس ما بسیار پایین است و این یک معضل است، چرا که در مدرسه و کلاس خالی از شادی، سخن گفتن از شادی قدری مشکل خواهد بود.
وی افزود: یکی از مشکلات هر جامعهای غفلت از شادی و نشاط است، چراکه نتیجه آن، افزایش بیماریهای مختلف روانی چون اضطراب و افسردگی است.
شمسایی تأکید کرد: زندگی با شادی و نشاط معنا پیدا میکند و در پرتوی آن، دانش آموزان به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی میتوانند پلههای ترقی را طی کنند.
این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: جامعهای زنده و پویاست که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/