وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش کارآمد به کاهش فقر و تقویت تاب آوری کمک می‌کند ضمن آنکه توسعه را بیش از طرح های عمرانی در تربیت انسان کارآمد باید متجلی کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح متمرکز ۱۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی سراسر کشور که از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه  روایتگر فعالیت‌های بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور در حوزه ساخت و ساز هستم،  اظهار کرد:  هرچند ماموریت ما فرهنگی است اما در امر ساخت و ساز گام های بلندی برداشته ایم و بنده روایتگر این تلاش ها برای ملت ایران هستم و این روایت ظاهر و باطنی دارد؛ ظاهر آن افتتاح همزمان یک هزار و  ۵۵۰ پروژه آموزشی، پرورشی و رفاهی در ۳۱ استان و ۳۳۸ شهرستان است.

او افزود: این افتتاح ها شامل ۸۰۰۰ کلاس، ۱۲۳ کتابخانه، کانون تربیتی، نمازخانه و دارالقرآن با یک میلیون و ۱۲۸ هزار متر مربع مساحت و اعتباری معادل ۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار  است که ۳۰ درصد اعتبارات را خیرین پرداخته کرده اند و تا دهه فجر یک هزار کلاس و  یک هزار کلاس دیگر هم قبل از پایان دولت به بهره برداری می رسد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به این ترتیب ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۳۰ هزار معلم و مربی از فضاهای تربیتی و آموزشی نوساز و ایمن بهره مند می شوند، گفت: در بخش رفاهی استفاده همزمان روزانه و همزمان ۳۵۰ معلم و خانواده آنها از امکانات رفاهی و بیش از ۲ هزار  نفر از سالن های پذیرایی و جلسات فراهم می شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: آنچه امروز به بهره داری می رسد، بخش کوچکی از خدمات دولت است. در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۵ هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۷۴ هزار کلاس درس معادل ۱۰ میلیون مترمربع به بهره داری رسیده است؛ در دولت یازدهم روزانه ۲.۲ میلیارد تومان و در دولت دوازدهم روزانه ۸.۴ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس هزینه شده  است و رشدی معادل ۳۷۳ درصدی را نشان می دهد.

او با اشاره به کارنامه دولت در مواجهه با سیل و زلزله اظهار کرد: کارنامه دولت در مواجهه با سیل و زلزله چند سال اخیر علیرغم تنگناهای موجود امید بخش و درخشان است، در زلزله کرمانشاه ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس، آسیب کلی و جزئی دید ولی در ازای آن، ۲۶۲ مدرسه و ۱۰۶۵ کلاس درس جدید در کرمانشاه احداث شد و سرانه فضای آموزشی استان از ۵.۷ متر مربع به ۶.۴ مترمربع افزایش پیدا کرد و شرایط بهبود پیدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با کمک خیرین و در هزار روز پس از زلزله، هر روز یک کلاس درس در کرمانشاه آماده شده است. در سیل سه استان گلستان، خوزستان و لرستان هم ۱۲۲ مدرسه با ۵۳۸ کلاس درس تخریب شد و به ۴۱۱۸ کلاس هم آسیب جزئی وارد شده بود که تمام این مدارس تا قبل از مهر ۹۹ تامین اعتبار، احداث  و تحویل شد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در زمینه سیستم های گرمایشی نیز گام بلندی برداشته شده است، تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید ۲۳۰ هزار کلاس درس با جایگزینی سامانه های استاندارد، ایمن سازی شده اند و بخاری های نفتی غیراستاندارد در مناطق برخوردار از گاز شهری جمع آوری شده اند.

او بیان کرد: مدرسه یک مکان نیست بلکه امکانی برای شکل گیری خطیرترین فرصت ها و محل جوشش خلاقیت ها و عرصه تجلی جمال دانایی و جلال توانایی و قطعه ای از بهشت است، گفت: ما با این رویکرد مدرسه می سازیم تا انسان بسازیم؛ انسانی که متعامل، سالم، ماهر، قانع که دلش در گروی دین و مکتب و سرزمین باشد.

وزیر آموزش و پرورش  گفت: آموزش کارآمد در پویایی اقتصادی، کارآفرینی، رونق کسب و کار، کاهش نابرابری های اجتماعی، کاهش فقر و ناتوانی ، تقویت تاب آوری و کاهش حوادث ناشی از آن موثر است. توسعه را پیش از آن که بتوان در طرح های عمرانی مشاهده کرد در تربیت انسان های متفاوت می توان دید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اقداماتی برای رفاه فرهنگیان نیز انجام شده است، گفت: برای احداث بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن فرهنگیان برنامه ریزی شد که عملیات احداث این طرح ها آغاز شده است. ۱۸۰ مرکز رفاهی به ۴۰۴ واحد افزایش و ۱۲۵ درصد رشد یافته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باشگاه ویژه ای برای پیشکسوتان و بیماران صعب العلاج طراحی شده است  و  ۷۰۰ هزار نفر- روز در سال از این ظرفیت برخوردار می شوند. حقوق و ظرفیت استخدامی افزایش یافت و اعتبارات عمرانی  برای ساخت مدارس ۲۸۶ درصد رشد پید ا کرد و اینها حاکی از اقدامات بلندی است که در دولت یازدهم و دوازدهم برداشته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
طلب ما چی شد تا کی باید سکوت کنیم؟