معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در شهر ستان فیروزآباد، گفت: ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید امسال در فارس راه اندازی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهزاد نوروزی چگینی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، در بازدید از فعالیت‌ها و برنامه‌های سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان فیروزآباد، بیان کرد: تأسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی بر اساس موقعیت، آمار بی سوادان و امکان سنجی ها و آمادگی مسئولان محلی نسبت به پیش بینی و درخواست سهمیه مورد نیاز انجام می شود که پس از تاسیس و تعیین مدیر، فعالیت‌های این مراکز مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می‌گیرد.

او، با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محلی فرصت مغتنمی برای حرکت در راستای تحقق شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری است ، تصریح کرد: استان فارس  از ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید در سطح استان  ۳ مرکز را در شهرستان های بختگان، داراب و فورگ  و ۲ مرکز نیز در  فراشبند، زرین دشت، سده، مرودشت،  فیروزآباد، سرچهان و بوانات تاسیس  راه اندازی می شود.

نوروزی چگینی، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و سابقه تاریخی فیروزآباد، این شهرستان را یکی از شهرستان‌هایی برشمرد که عشایر زیادی دارد و در سنوات اخیر طرح  توسعه سواد زنان و دختران عشایر در این شهرستان اجرا شده که  نتایج خوب و مثبتی را به دنبال داشته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، انجام و اجرای طرح‌های مختلف سوادآموزی برای عشایر را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: یکی از اهداف سوادآموزی  آموزش به بزرگسالان جامعه بزرگ عشایری است که به هر دلیلی نتوانستند در سنین قانونی تحت آموزش دوره ابتدایی قرار بگیرند و سوادآموزی فرصت دومی برای آنان بوده تا بتوانند از نعمت سواد برخوردار شوند و از تاریکی و تنگنای بی سوادی رهایی یابند.

او، افزود: تاسیس و راه اندازی این مراکز بر اساس موقعیت، آمار بی سوادان و امکان سنجی های و آمادگی مسئولان محلی نسبت به پیش بینی و در خواست سهمیه مورد نیاز  انجام می شود که پس از تأسیس و تعیین مدیر، فعالیت‌های این مراکز مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می‌گیرد.

نوروزی چگینی، اضافه کرد: جلب و تقویت مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها بخصوص بخش مردمی و غیر دولتی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، استفاده درست و بهینه از امکانات موجود در محل، تلاش برای همسوسازی خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و هویت بخشی به مسئولان محلی و افراد توانمند با صلاحیت بومی از ارکان مهم این مراکز است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، در مورد نحوه انتخاب مدیر مرکز یادگیری محلی، اظهار کرد: مدیر مرکز یادگیری محلی پس از تایید صلاحیت و اخذ نظر مثبت معاونت سوادآموزی استان و رسیدن به حد نصاب تعیین شده در دستور العملی با ابلاغ رئیس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به مدت یک سال انتخاب می‌شود و اگر اداره مرکز به بخش غیر دولتی واگذار شده باشد انتخاب و انتصاب مدیر مرکز پس از تایید معاونت سوادآموزی استان با بر عهده مؤسسه غیردولتی طرف قرارداد است.

او، گفت: مراکز یادگیری محلی در راستای تحقق شعار آموزش برای همه گامی بود که یونسکو در کاربردی کردن آموزش بزرگسالان و ترویج یادگیری همگانی برداشت و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹  اولین مراکز یادگیری محلی با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه در دو استان فارس و ایلام به صورت آزمایشی ایجاد شد که با ارائه خدمات مناسب توانست رضایت مندی مخاطبان و مسئولان محلی را جلب کند.

نوروزی چگینی، بیان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۸ در استان فارس ۴۳ مرکز تاسیس و راه اندازی شد که با توجه به نقش مثبت و انگیزشی این مراکز و امسال که  سال جهش تولید نامگذاری شده مراکز یادگیری محلی مناسب برای حرکت در راستای تحقق شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار