به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهزاد نوروزی چگینی در بازدید از مرکز یادگیری محلی سوادآموزی زندان مرکزی شیراز، ضمن برشمردن دستاوردهای مهم و ارزشمند سوادآموزی در طول این ۴۰ سال که منجر به باسواد شدن بیش از ۹۰ درصد مردم شده است، گفت: بدون شک شناسایی عوامل خطرزا و تقویت عوامل حمایتی و مداخله بهموقع در پیشگیری از وقوع جرم و بزه، نقش تعیینکنندهای در جلوگیری از پایداری افراد در بزهکاری دارد.
او افزود: در کنار این عوامل آنچه بیش از هر چیز دیگری باعث کاهش چشمگیر آمار و ارقام بزه و بزهکاری در جامعه میشود، سواد و افزایش سطح علم و آگاهی شخصی افراد است و مراکز یادگیری محلی در زندانها با همین هدف دایر شده است.
نوروزی با اشاره به نظریههای مختلف جامعه شناسان در بررسی علل و عوامل بزه و بزهکاری، گفت: بهعنوانمثال در بحث کنترل اجتماعی مواردی همچون تعهد اجتماعی فرد، وابستگی شخصیتی او و باورهایش موردبررسی و پژوهش قرار میگیرد و یا در نظریه افتراق میزان بزهکار بودن یا نبودن نزدیکان و هم سن و سالان یک فرد موردمطالعه قرار میگیرد که همه این مؤلفهها بهطور مستقیم باسواد و آگاهی فرد ارتباط مستقیم دارد.
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش فارس استفاده عملیاتی از دانش و آموختهها را در توفیق فردی و اجتماعی هر فرد تعیینکننده دانست و افزود: در دنیای کنونی تعاریف مختلفی از سواد شده و میشود، اما یکی از آخرین تعریفهایی که از سواد شده این است فرد باسواد کسی است که بتواند از آموختهها و دانستههای خود در راستای ایجاد تغییر مثبت در زندگی خود استفاده کند.
جهانگیری مشاور اداره کل زندانهای مرکز شیراز نیز ضمن تشریح مهمترین فعالیتهای فرهنگی و تربیتی که در مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در زندان مرکزی انجامگرفته است گفت: علمآموزی از ارکان مهم هدایت انسانی و سلامت جامعه هست.
انتهای پیام/