ظفرقندی گفت: هنوز خانواده شهدای جامعه پزشکی مورد حمایت قرار نگرفته‌اند، این موضوع نیازمند یک برنامه جامع است.  

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در برنامه «طبیب» با ابراز تأسف از آمار بالای مرگ ‌و میر ناشی از کرونا اظهار کرد: مشکل اساسی در کنترل ویروس کرونا تصمیمات دیرهنگام و نداشتن یک برنامه از پیش تعیین ‌شده و منسجم است.

او افزود: تعداد فوتی‌های ما جزو آمار‌های بالا در سطح جهان است بنابراین باید تجارب علمی و موفق جهان را بازنگری کنیم و به موقع تصمیم بگیریم چراکه تصمیمات دیر هنگام کمکی نخواهد کرد. دیروز ۴۵۹ فوتی ثبت شده داشتیم که در واقع تعداد آمار واقعی بیش از این میزان است.

ظفرقندی  ادامه داد: نباید نگران این باشیم که آمار ابتلا را بالا نشان دهیم، زیرا یکی از پیشنهادات قطعی ما این است که تست بیشتری انجام داده تا  یکی از راهکار‌های علمی را کسب کنیم. تعداد تست باید افزایش پیدا کند تا شناسایی بیماران و درمان آنها  زودتر اتفاق بیفتد و بار بیماران در بیمارستان‌ها کمتر شود. یک دلیل آمار بالای مرگ‌ومیر این است که بیماران ما در شرایط نامناسب و پیشرفته به بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها دیگر جایی برای پذیرش بیماران ندارند، تصریح کرد: طبق آمار ۶۲۰۰ تخت آی‌سی‌یو را بیماران مبتلا اشغال کرده اند. حدود ۲۲۰ از این بیماران با دستگاه نفس می‌کشند که ۹۰ درصد این افراد فوت می‌کنند. متأسفانه ۲۰ درصد افرادی که مبتلا هستند آزاد در جامعه می‌چرخند یعنی مثل یک بمب ساعتی در جامعه تردد می‌کنند.

او تصیه کرد: باید برای شناسایی بیماران میزان تعداد تست را بالا ببریم. در حال حاضر روزانه ۲۵ هزار تست گرفته می‌شود که قرار است این تعداد به ۴۰ هزار یا ۱۰۰ هزار برسد. این میزان تست در روز استاندارد بین‌المللی بوده که در کل قاعده جهانی رویکرد موفقی داشته است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: درگیری نسبت به این بیماری در کل دنیا وجود دارد اما مهم تعداد فوتی‌هاست، بنابراین هرچه تست‌ها را بیشتر کنیم قاعدتا تعداد ابتلا‌ها هم بیشتر مشخص خواهد شد. اگر افراد مبتلا  را  با ۱۰ نفری  که در تماس بوده اند  را  شناسایی کرده و قرنطینه کنیم، بیماری  را تا حدودی کنترل خواهیم کرد.

کنترل ویروس کرونا نیازمند عزم ملی است

ظفرقندی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها ما را در حوزه بهداشت و درمان اذیت کرده است، افزود: یک عزم ملی داخلی در کنترل بیماری نیاز است، وزارت بهداشت یک بخشی از کار استو همه دستگاه‌ها مسؤل هستند. یک مسئله دیگر هم تفکر اشتباه است که اگر همین‌طور جلو برویم اقتصادمان  آسیب می‌بیند در حالیکه اگر این مسیر در مدت کوتاه‌تری کنترل شود، آسیب اقتصادی به کشور کمتر خواهد شد.

او ادامه داد: بهتر است به مبانی علمی رجوع کنیم، توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که اگر به حدی از پیک بیماری رسیدید قاعده  دو هفته، سه هفته و حتی یک ماه را اجرا کنید؛ یعنی همه فعالیت‌ها به جز صنوف خاص تعطیل شوند، تا هم شدت و گسترش بیماری کاهش پیدا کند و هم بیمارستان‌ها بتوانند فضای پذیرش را بیشتر کرده و تنفسی پیدا کنند. الان اگر در تهران یا شهر‌های بزرگ بخواهید برای بیمار کرونایی پذیرش بگیرید بسیار کار سختی است، حتی این زمان برای نفس تازه کردن کادر درمان لازم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: متأسفانه هنوز از خانواده‌های شهدای جامعه پزشکی حمایت نشده است، این موضوع از مواردی بوده که نیازمند برنامه جامع است. 

ظفرقندی با ابراز تأسف از نبود برنامه جامع و مدون در دوران کرونا گفت: استراتژی‌های برخورد با کرونا در کشور‌های مختلف بسته به توان اقتصادی و اینکه تحریم دارند یا خیر متفاوت است و تجربه به قدر کافی وجود دارد. در حال حاضر کشور‌هایی مثل چین، کره و ژاپن که از صاحبان مشاغل حمایت می‌کنند در واقع  با روش‌های سرکوب و نظم و ترتیب نظامی کار خود را جلو می‌برند.

برنامه مدون برای مقابله با کرونا را نداریم

او ادامه داد: کشور‌هایی که به لحاظ اقتصادی یا اجتماعی این امکان را ندارند، برنامه هایشان را  پله پله پیش می‌برند. مشکلی که در ایران وجود دارد این است که ما برنامه مدون قطعی برای مقابله با کرونا را نداریم. ما نباید روز به روز برنامه ریزی کنیم بلکه باید برنامه از پیش تعیین‌شده منسجم و استراتژی راهبردی  و مشخصی داشته باشیم .

ظفرقندی تصریح کرد: در جلسات ستاد کرونا در سطح بالای اقتصادی تصمیم‌گیری می‌شود که ما جزو آن نیستیم. چیزی که ما می‌گوئیم این است که صاحبان فرآیند و کسانی که با جامعه پزشکی سروکار دارند هم باید در این تصمیم‌گیری‌ها شرکت کرده و نظرات‌شان اعمال شود. در این ستاد، کمیته امنیتی و اقتصادی حضور دارند که ما عضو نیستیم، اما مرتب نظرات‌مان را منتقل می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: حفظ جان مردم در اولویت است و اینکه کادر درمان و جامعه پزشکی برای ارائه خدمت، نیاز به حمایت دارند. درباره تسهیلات و نیاز‌ها مرتب مکاتبه کردیم، ولی هنوز نتیجه ملموس و عملیاتی حاصل نشده است.

او در پایان پیشنهاد داد: اکنون که در تهران و شهر‌های بزرگ آمار مرگ‌ومیر بالاست، بهتر است یک تعطیلی کوتاه مدت داشته باشیم که قابل تحمل و اقتصادی باشد تا بعد با شرایط بهتری بتوانیم ادامه دهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
چرا دارین از درد ومرگ مردم برای خودتون وجه می خرین وسیاسی کاری میکنین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
خدا رحمتتون کنه اجرتون با سیدالشهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
من تکنسین فوریت ۸۰ ساعت میتونم درماه اضافه کار داشته باشم ولی به خاطر کرونا ، که هروز روز یه همکار مثبت میشه وبه قرنطینه میره من مجبورم دوبرابر کار کنم ولی بدون حقوق
چون وظیفه ام اقایون میگن وظیفه اتونه
حداقل سقف اضافه کاررو بردارین
چرا ما باید مفت کار کنیم
اگه به من باسه فقط موظفی رو میرم خسته شدیم شیفتا سنگینه همه خسته ان به خاطر فشار کاری هر روز یکی کرونا میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
نمکی باید پاز پرسنلش دفاع کنه باید براشون امتیازات ویژه بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
نمکی باید از پرسنلش دفاع کنه
نوبخت هم باید به وعده هایی که داده عمل کنه
فوق العاده ی ویژه رو اجرایی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
دلم برا کادر درمان میسوزه ، مث بچه یتیما هستیم هیچکی به فکرمونن نیست داغون شدیم نه زندگی داریم نه ارامش
از نظر مالی که هیچی حتی بدتر از قبل کرونا شدیم اصافه کاریا درو نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
اخی من که دلم اصلا نمیسوزه