زیتون طلای سبز مناطق کویری که کم آب بودنش یکی از مهم ترین مزیت های آن محسوب می شود و این بدین معناست که با آب و هوای خشک و کویری چون استان سمنان سازگار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، زیتون یکی از میوه هایی است که از آن در مناطق کویری با عنوان طلای سبز یاد می شود. نامگذاری این اسم برای زیتون به این علت است که در آب و هوای گرم و خشک کویری چون سمنان باید از محصولاتی استفاده گردد که کم آب بر بوده و هم اینکه از لحاظ اقتصادی و تولید به نفع کشاورز باشد.

هنگامی که محصول زیتون کاشته می شود باید در بازه زمانی دو الی سه سال کشاورز صبر را در اولویت خود قرار دهد تا محصولش به بار نشسته و از آن نهایت استفاده را ببرد.

زیتون و دانستنی هایی از خواص و فواید آن 

 بهبود سلامت چشم ، تقویت تولید گلبول های قرمز خون ، سلامتی گوارش ، کاهش ریسک سرطان ، درمان طبیعی پوست ، تقویت قلب ، کاهش فشار خون بالا ، تقویت مو و تقویت حافظه از جمله خواص درمانی زیتون است.از دیگر خواص درمانی این میوه می توان به نقش سم زدایی اوره و اسید اوریک از کبد آن اشاره کرد .

«زیتون» شش بار در قرآن کریم ذکر شده است؛ خداوند در سوره تین به این میوه معجزه‌گر قسم خورده است (والتِّینِ والزیتُونِ = قسم به انجیر و زیتون). این نکته بیانگر این است این میوه در کنار طعمی خاص و منحصر به فرد، خواص شگفت‌انگیزی هم دارد.

در کنار استفاده از این محصول کشاورزی، کشاورزان می توانند با استفاده از صنایع تبدیلی از این محصول روغن کشی کرده و در سفره غذایی خود و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنند.

زیتون کم آب بر محصولی برای رونق سفره برکت کشاورزان

زیتون از جمله محصولات راهبردی به شمار می‌رود که می تواند در حل مشکلات اقتصادی، بهبود معیشت کشاورزان و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد، اما توسعه کشت زیتون و ترغیب کشاورزان به این نوع کشت در کنار اطلاع‌رسانی، نیازمند حمایت و پشتیبانی است.

زیتون یکی از پرکشت‌ترین میوه‌های جهان است و کشورهای مدیترانه ای بیشترین تولید این محصول یعنی نزدیک به ۹۵ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

در کشور ایران هم میانگین برداشت زیتون از باغات  ۲.۵ تن در هکتار در سطح کشور است که این مهم در استان سمنان در حدود دوتن بوده و همین امر استان سمنان را در زمره استان های برتر در تولید زیتون در کشور قرار داده است.

 کشاورزان زیادی در استان سمنان به کشت این میوه بیضی سبز رنگ مشغول هستند و در کنار آن برای خود و خانواده شان کسب روزی حلال می کنند.افزون بر این مسائل ، زیتون محصولی است متناسب با تمام اقلیم آب و هوایی به همین دلیل در مناطق خشک و کویری چون سمنان هم به علت شوری آب و خاک این محصول مقاومت از خود نشان نداده و در صورت رسیدگی به آن محصول خود را نمایان می کند.

 کارشناسان جهاد کشاورزی در استان سمنان، کشاورزان را تشویق کرده تا به سمت کشت این محصول مقاوم و کم آب بر سمت وسو پیدا کنند.

زیتون کم آب بر محصولی برای برکت سفره  کشاورزان

مهدی قرائیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: امسال برداشت ۱۲ هزار تن زیتون از بیش از پنج هزار هکتار باغ‌های استان پیش‌بینی می‌شود.

او ابراز داشت: وسعت باغ‌های زیتون استان سمنان پنج هزار و ۵۰۰هکتار است که از این وسعت چهار هزار و ۳۵۰ هکتار بارور و بقیه نهال است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: عملکرد برداشت زیتون در باغ‌های استان سمنان در حدود یک تن و ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است که از لحاظ عملکرد در واحد سطح، جزو استان‌های برتر کشور است.

زیتون کم آب بر محصولی برای برکت سفره  کشاورزان

قرائیان بیان کرد: باغ‌های زیتون استان سمنان در اثر سرمازدگی سال ۹۵ دچار آسیب شدید شد، اما اکنون بعد از گذشت چند سال این باغ‌ها دوباره به حالت طبیعی باردهی خود بازگشته و پیش بینی می‌شود سال آینده میزان برداشت زیتون از امسال نیز بیشتر شود.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ابراز داشت: بیشترین وسعت باغ‌های زیتون مربوط به شهرستان‌های گرمسار، آرادان و سمنان است که ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی فراوانی نیز در این شهرستان‌ها وجود دارد که باید از آن بهره برد.

او با بیان اینکه افزایش برداشت و توسعه باغ‌های زیتون موجب خودکفایی کشور و تامین روغن مصرف داخلی می‌شود، گفت: امسال نزدیک به ۲۰۰ هکتار به وسعت باغ‌های زیتون در استان سمنان افزوده شده است.

زیتون کم آب بر محصولی برای برکت سفره  کشاورزان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: بیشتر درختان زیتون کاشته شده در استان سمنان از رقم زیتون زرد و روغنی است که میزان میوه بر روی هر درخت در استان سمنان از میزان میوه بر روی درختان در استان‌های دیگر بیشتر است.

او ادامه داد: رقم آربکین به عنوان رقم مقاوم به سرما و زودبازده در برخی مناطق استان سمنان کاشت می‌شود که در صورت عملکرد مطلوب کاشت این رقم نیز در استان افزایش خواهد یافت.

قرائیان اظهار داشت: رقم آربکین در صورت سرمازدگی از سال دوم دوباره به بار می‌نشیند و که این موضوع مزیت های مهم این رقم به شمار می‌رود.

زیتون کم آب بر محصولی برای برکت سفره  کشاورزان

آقای عرب پناهان یکی از زیتون کاران استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کشت زیتون در استان سمنان نیازمند حمایت بیشتر است تا کشاورزان به کشت این محصول ترغیب شوند.

او افزود: همچنین کشت این محصول نیازمند آب و کود است که این موارد باید در اولویت دولت باشد تا کشاورز با رسیدگی مناسب به آن بتواند محصول خوبی را برداشت کند.

عرب پناهان به مشکلات پیش روی خود هم اشاره کرد و ادامه داد: افزایش قیمت کود اصلی‌ترین مشکلی است که من کشاورز با آن دست و پنجه نرم می‌کنم، زیرا کود ۵۰ هزار تومانی به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و در توان من نیست که با این قیمت کود را خریداری کنم .

روغن‌کشی ۶۰درصد زیتون‌های برداشت شده از باغ‌های استان سمنان

کاشفی کارشناس جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه پنج هزار و ۵۰۰هکتار اراضی استان تحت کشت زیتون است، گفت: عملکرد برداشت زیتون در باغ‌های استان به نسبت استان‌های کشور قابل توجه است.

او یادآور شد: بیشترین وسعت باغ‌های زیتون مربوط به شهرستان‌های گرمسار، آرادان و سمنان است و ۶۰ درصد زیتون‌های برداشت شده از باغ‌های استان سمنان روغن‌کشی می‌شود که می‌تواند مزیت اقتصادی خوبی را به کشاورزان هدیه کند.

زیتون کم آب بر محصولی برای برکت سفره  کشاورزان

کاشفی اضافه کرد: ۹ کارگاه روغن کشی زیتون در استان سمنان وجود دارد که براساس میزان تولید جوابگو است و ظرفیت روغن کشی این کارگاه ها ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در ساعت است.

خلاصه اینکه ایجاد صنایع تبدیلی برای استفاده بهتر این محصولات و فرآوری کردن آن ها از جمله موارد مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد زیرا هم به ایجاد فرصت های شغلی کمک می کند و هم محصولات کشاورزان مورد بهره وری مجدد قرار گرفته و باعث می شود محصولات با کیفیت تری به دست مصرف کنندگان برسد.

علاوه بر ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری کردن طلای سبز باید با همکاری دستگاه ها و ارگان های مربوطه، کشاورزان آگاهی و دانش لازم را نسبت به کشت این محصول را پیدا کنند و جهت توسعه و کشت این محصول اقدام کنند.

گزارش از کمیل گل هاشم 

انتهای پیام / گ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
jj
۱۲:۴۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
زیتون جذب رطوبتش بالاست اصلا برای شهرهای کویر ی که رطوبتش کمه خوب نیست ابو هوای استان رو خراب و به بقیه درختان ضربه بدی میزنه چه جوری کارشناسی میکنید مثلا جهاد کشاورزیه