رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اجرای سند بهره‌وری آب در بخش کشاورزی این استان مصرف آب را تا ۳۱ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سید حسن میرعماد روز شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی استان سمنان گفت: طبق سند بهره‌وری آب بخش کشاورزی استان مصرف آب از ۹۴۱ میلیون مترمکعب باید به ۶۵۴ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۳۱ درصد کاهش برسد.

او با بیان اینکه سند بهره‌وری آب تدوین‌شده است، افزود: باید با اجرای سند بهره‌وری سطح زیر کشت ۱۲ درصد کاهش و میزان تولید نیز ۲۷ درصد افزایش یابد.

میرعماد بیان کرد: در کنار پروژه‌های تأثیرگذار در بحث بهره‌وری از جمله توسعه کشت نشایی، گلخانه‌ها، گیاهان دارویی، اراضی شیب‌دار، و سیستم‌های نوین آبیاری، یکی از نکات کلیدی بحث تغذیه و بهبود کیفیت تولید محصولات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: متوسط بارندگی استان حدود ۱۴۵ میلیمتر است و دارای آب‌وهوای متنوع با قابلیت کشت خرما در مناطق گرمسیری، انار، انجیر، زیتون در مناطق نیمه گرمسیری، گردو، انگور، سیب و گلابی معتدل به آلبالو، زردالو و گیاهان دارویی در مناطق سردسیری است.

تشکیل کمیته تغذیه و تأمین و توزیع کود‌های شیمیایی سمنان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در بهره‌وری آب، تغذیه است اظهار داشت: برای رسیدن به نرخ بهره‌وری حداقل میزان کود موردنیاز ازته ۳۷۵۰۰، فسفاته ۲۲۶۰۸ و پتاسه ۶۱۰۰ تن است.

او با بیان اینکه در سال جاری تأمین و توزیع ۳۲ هزار و ۳۷۰ تن توزیع کود در برنامه ابلاغی است افزود: تاکنون ۱۱ هزار تن معادل ۱۹ درصد تحقق‌یافته است.

میر عماد اظهار داشت: از مجموع کود موردنیاز برای استان سمنان ۲۱۸۵۰ تن ازته در برنامه بود که ۱۰۶۳۹ تن معادل ۴۹ درصد است به اضافه ۲۱۰۰ تن از تعاون روستایی تأمین‌شد و کود فسفاته نیز ۷۵۳۶ در برنامه است که ۹۲ تن معادل یک درصد تأمین‌شده است که بسیار کم است و به‌عنوان کود پایه کشت پاییزه محصولات موردنیاز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: کود پتاس نیز ۲۹۸۴ تن در برنامه است که ۱۹۲ تن معادل ۶ درصد تأمین‌شده است که بسیار کم است و در زمان چالکود باغات نیاز شدیدی وجود دارد.

او با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات کود مورد نیاز کشاورزان اذان داشت: کمیته تغذیه و تأمین و توزیع کود‌های شیمیایی در استان سمنان تشکیل‌شده است.

میر عماد افزود: تشکیل کمیته‌های پایش از مراکز تولیدی و پایش از کارگزاری‌ها با حضور نمایندگان صنعت معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و پایش از مراکز تولیدی از اقدامات انجام‌شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: تأمین به موقع کود‌های مورد درخواست از شرکت خدمات، ورود اطلاعات بهره‌برداران به سامانه پایش کودی کشور برای رصد بهینه توزیع، رعایت حدنصاب ۴۰ درصدی سهم تعاونی‌های روستایی، تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل انبار نیمه‌کاره شرکت استان، تکمیل و تجهیز انبار‌های شرکت به دوربین‌های مداربسته، برخی پیشنهاد‌ها به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور است.

اراضی قابل‌کشت در استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار است که از این میزان ۸۹ هزار و ۶۱۳ هکتار اراضی زراعی و ۶۲ هزار و هکتار۴۷ اراضی باغی است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.