مدیر کل دفتر کنترل سیلاب گفت: پروژه‌های آبخیزداری با مهار سالیانه ۵۷۰ میلیون متر مکعب سیل به بهره‌برداری رسید.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات پروژه‌های آبخیزداری و کنترل سیل اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری و طرح کنترل سیل در سطح ۷۴۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز سیل خیز کشور با مهار سالیانه ۵۷۰ میلیون متر مکعب به بهره برداری رسید.

او با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری و کنترل سیل در اقصی نقاط کشور اجرا شده است، افزود: در تمامی استان‌ها پروژه‌های آبخیزداری در نقاط سیل خیز اجرا شد و در مهرماه به صورت ویدیو کنفرانس با رویکرد خاصی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در راستای حل مشکل مردم به طور ویژه در نقاط سیل خیز و بحرانی در ۱۱ استان کشور تحت اقدام ضروری آبخیزداری و کنترل سیل قرار گرفتند که عملیات اجرایی تا قبل از شروع فصل بارش در ماه‌های مهر و آبان خاتمه یافت و به بهره برداری رسید.


بیشتر بخوانید


حسین پور ادامه داد: به استان‌های فارس، گلستان و سایر استان‌هایی که در سنوات گذشته در معرض آسیب و خسارت جدی قرار گرفتند، منابع ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شد.

این مقام‌مسئول از اجرای طرح آبخیزداری در نقاط پرمخاطره دروازه قرآن خبر داد و گفت: طرح آبخیزداری و کنترل سیل در نقاط پرمخاطره شهر شیراز، سطحی معادل ۲ هزار و ۷۰۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح پیشگیرانه آبخیزداری و مقابله با سیل قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکارناپذیر است، افزود: ایران کشوری سیل‌خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است، از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوان داری در نظر دارد که میزان وقوع سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

حسین پور ادامه داد: با اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی که تحت پوشش قرار می‌گیرد، در بحث پیشگیری از تشدید سیلاب، حفاظت خاک، احیای پوشش گیاهی تاثیر بسزایی دارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری افزود: طی چند روز گذشته با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مقامات، مسئولان‌محلی، نماینده‌های مجلس و اقشار مردم با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی پروژه آبخیزداری و مقابله با سیل در دروازه قرآن به بهره برداری رسید که با اجرا و توسعه این طرح‌ها انتظار می‌رود شاهد ایمن سازی و کاهش خسارت مناطق ناشی از سیل‌های آتی باشیم.

او با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در زمره ۴ طرح محوری سازمان جنگل‌ها قرار گرفتند، گفت: در سال جهش تولید عمده عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری آغاز شده و تاکنون حدود یک سوم منابع این طرح تخصیص پیدا کرده است که امیدواریم با پیشرفت مناسب این طرح‌ها بتوانیم به زودی مرحله دوم تخصیص داده شود.

حسین پور پایداری سکونتگاه‌های روستایی، حفظ منابع آب و خاک، پایداری کانون‌های تولید کشاورزی، کنترل مهاجرت، تغذیه چاه‌ها، چشمه‌ها و حفظ خاک و توان تولید کشاورزی را از مزایای پروژه‌های آبخیزداری در این ۶۰۰ حوزه آبخیز اعلام کرد.

او درباره اهمیت پوشش گیاهی و اقدامات آبخیزداری در کنترل سیلاب بیان کرد: در بحث مدیریت سیل اقدامات پیشگیرانه و اولویت دادن به فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اعم از احیای پوشش گیاهی و فعالیت‌های بیومکانیک و بیولوژیک باید مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقدامات مکانیکی در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست نقش موثری در کاهش سیل خیزی دارند، افزود: در رویکرد اول بعد از رخداد سیل در مناطقی که سیلاب ایجاد خسارت می‌کند به مقابله با سیل می‌پردازیم و در رویکرد دوم مدیریت سیلاب در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست باید مدنظر قرار گیرد.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به راهکار‌های کاهش سیل خیزی بیان کرد: با تکنیک‌های آبخیزداری و آبخوانداری که سرآمد قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک، سامانه آبگیر باران از بالاترین نقاط ارتفاعات از مرز حوزه‌های آبخیز خط مستقیم آب است، انتظار می‌رود بارش‌ها را قطره قطره مدیریت و از علت بروز سیل و سیل خیزی جلوگیری کنیم.

پایداری سکونتگاه‌های روستایی و جلوگیری از مهاجرت در سایه اجرای پروژه‌های آبخیزداری

او با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکارناپذیر است، افزود: ایران کشوری سیل‌خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است، از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در نظر دارد که میزان وقوع سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور تصریح کرد: حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه‌های طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور از جمله مزایای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار