یک مقام مسئول گفت: راه آهن بین المللی ایران و افغانستان با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان فردا به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس خطیبی معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تکمیل و بهره برداری از راه آهن خواف  - هرات از ابتدای امسال برنامه‌ریزی شده است، گفت: این پروژه مهم و استراتژیک که با همت مهندسان ایرانی ساخته شده فردا با دستور رئیس جمهور ایران و افغانستان به بهره‌برداری می‌رسد.

او ادامه داد: ۱۴۰ کیلومتر طول این پروژه است که ۲۰ کیلومتر آن پیش از این آماده شده بود و در حال حاضر هم ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در ۳ قطعه ساخته شده که به اتمام رسیده است.

به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور ریل گذاری و زیرسازی راه آهن خواف - هرات با به روز‌ترین تجهیزات و تکنولوژی ساخته شده است.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: خط آهن خواف - هرات ۱۳۹ کیلومتر طول دارد که سه قطعه آن در راستای بازسازی کشور افغانستان در تعهد ایران بوده و یک قطعه دیگر (قطعه چهارم) در تعهد کشور افغانستان است.

معاون ساخت توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: ۷۷ کیلومتر این خط ریلی در داخل خاک ایران است که عملیات تکمیل آن به پایان رسیده است، ایستگاه یا پایانه مرزی شمع‌تیغ هم در خاک ایران است که در دست تکمیل است.

خطیبی اظهار کرد: قسمت برون‌مرزی این خط ریلی که قطعه سوم آن محسوب می‌شود و در خاک افغانستان قرار دارد، ۶۲ کیلومتر طول دارد که ۳۰ کیلومتر ابتدایی این مسیر زودتر تکمیل شده و ۳۰ کیلومتر دوم در بخش جوشکاری، ریل‌واژ و بالاست‌ریزی کار‌هایی مانده بود که تکمیل شده است.

او اضافه کرد: در انتهای قطعه ۶۲ کیلومتری (قطعه سوم) هم ایستگاهی به نام ایستگاه روزنک ساخته می‌شود که ساختمانی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع است و در حال تکمیل ساختمان ایستگاه پایانی در قطعه ۳ هستیم.

خطیبی اظهار کرد: میزان جابه‌جایی بار و مسافر این مسیر ۱۴۸ کیلومتری تا پایان افق مورد نظر حدود  یک میلیون مسافر است.

تعهد کشور افغانستان برای تکمیل قطعه ۴

او تاکید کرد: ۷۷ کیلومتر از این مسیر ۱۴۰ کیلومتری در خاک ایران در قالب خط یک و دو و قطعه ۳ آن در خاک افغانستان به طول ۳۲ کیلومتر قرار دارد که در قالب عملیات برون مرزی در حال انجام است.

معاون شرکت ساخت با بیان اینکه کشور افغانستان متعهد به تکمیل قطعه چهار به طول ۸۴ کیلومتر است که در ادامه این مسیر قرار دارد و به شهر هرات متصل می‌شود، گفت: بنابر اطلاعات، مسئولان کشور افغانستان تکمیل این مسیر را به یک شرکت قزاقستانی سپرده‌اند و هم اکنون در مراحل قرارداد و تجهیز کارگاه هستند.

او در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی شده قطعه ۴ که در تعهد کشور افغانستان است به‌زودی به مرحله اجرایی برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار