مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد گفت: کشاورزان برای کنترل و جلوگیری از خسارت آفت مگس مدیترانه ای، بایستی درصورت امکان میوه‌ها را زود برداشت و به سردخانه منتقل یا به بازار عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،محسن طاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد در بازدید از باغ های مرکبات گفت: طی ردیابی و پایش باغ های منطقه، قریب به ۳۶۰ هکتار مرکبات در مناطق کوهپایه‌ای دهستان امجز و جبالبارز جنوبی به آفت مگس  مدیترانه‌ای میوه آلوده شده است.

او افزود: این آفت در تابستان فعالیت خود را از درختانی نظیر هلو و انجیر شروع کرده است و با اتمام میوه‌های تابستانی در شهریور خود را به باغ های مرکبات نواحی کوهپایه رسانده و زیر پوست میوه  تخم ریزی می‌کند لاروها از میوه تغذیه و باعث فساد و‌گندیدگی میوه می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد گفت: کشاورزان برای کنترل و جلوگیری از خسارت آفت، بایستی در باغ های خود تله برای ردیابی نصب کنند و درصورت امکان میوه‌ها را زود برداشت و به سردخانه منتقل یا به بازار عرضه کنند.

او افزود: کشاورزان پس از برداشت محصول، باید میوه‌های آلوده و میوه‌های ریخته شده زیر درخت را جمع آوری و در عمق ۴۰، ۵۰ سانتیمتری خاک دفن کنند.

طاهری تصریح کرد: همچنین در نقاطی که جمعیت این آفت طغیانی است با سم مالاتیون ۲ در هزار و دیپترکس ۱.۵ در هزار قبل از طلوع آفتاب، داخل و بیرون تاج درخت سمپاشی شود همچنین استفاده از تله‌های جلب کننده  ۸۰ عدد درهر هکتار نوع دیگری از مبارزه است که با نظر کارشناسان پهنه مربوطه انجام می شود.

مدیر جهادکشاورزی عنبرآباد گفت:در صورت کنترل نکردن آفت، با توجه به اینکه منطقه دامنه میزبانی گسترده‌ ای در گونه‌های گیاهی مختلف اعم گرمسیری و سردسیری دارد لذا تهدیدی بسیار جدی علیه کشاورزی خصوصا باغ های مرکبات جنوب استان کرمان که منبع امرار و معاش و اشتغال خانوار‌های بسیاری است ،خواهد بود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار