مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: توجه به چند گونه جانوری خاص، شیوه درست مدیریت زیست بوم نیست، زیرا در نگاه جامع و سیستمی، توجه به کُل اجزای زیست بوم یک ضرورت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید ظهرابی در جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط زیست فارس با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع زیستی، گفت: یکی از تعاریف تنوع زیستی بر پایه‌ی تنوع ژن، گونه و زیست بوم استوار شده و منطقی آن است که در تدوین اهداف توسعه پایدار نگاه زیست بومی به محیط زیست داشته و تنوع گونه‌ها را مد نظر قرار دهیم و صرفا به جایگاه و نقش گونه‌های خاص در محیط زیست نپردازیم

او افزود: در نگاه جامع و سیستمی توجه به تمام اجزای زیست بوم ضروری است و باید کُل گونه‌های جانوری، گیاهی و اجزای زنده و غیر زنده طبیعت دیده شود.

ظهرابی، حفاظت بیشتر از گونه‌های کمیاب را یادآور شد و گفت: مطالعات پژوهشی زیادی بر روی اجزای مختلف محیط زیست انجام شده است، اما متاسفانه در کشور ما از این مطالعات در مدیریت یکپارچه بهره گیری نمی‌شود.

او بیان کرد: وقت آن است که به جای خاک خوردن مطالعات در کتابخانه ها، از این دستاورد‌های علمی در مدیریت اصولی و دستیابی به توسعه پایدار بهره گیری شود.

ظهرابی مطالعه بر روی انواع گونه نادر حیات وحش را کاربردی خوانده و از همکاران خود در معاونت فنی خواست تا به جای حفاظت سنتی از حیات وحش با تکیه بر مطالعات و پژوهش‌های آکادمیک و تلفیق آن با تجربیات کارشناسی شیوه کار خود را به روز رسانی کنند.

او همچنین گفت: طبق نتایج مطالعه انجام شده، ۶ گونه سیاه ماهی شامل سعدی، فردوسی، کدی، مند، فلس درشت و تروتا در منابع آبی استان فارس مشاهده شده است.

ظهرابی نقطه قوت در این مطالعه را شناسایی دو گونه جدید سیاه ماهی بومی استان فارس شامل "کدی" و "فردوسی" دانست و گفت: گونه سیاه ماهی کدی در فارس پراکنش محدودی داشته و گونه سیاه ماهی فردوسی اندمیک فارس بوده و پراکنش آن فقط در یک منطقه از این استان ثبت شده است.

او این موضوع را از مهمترین جاذبه‌ها از نظر حفاظتی، علمی و فنی در بحث شناسایی گونه‌های مختلف ماهی سیاه برشمد و گفت: گونه‌های سیاه ماهی سعدی، سیاه ماهی‌مند و سیاه ماهی فلس درشت در منطقه کوچکی از جنوب ایران زیست کرده و اندمیک کشور ایران محسوب می‌شوند که در استان فارس نیز مشاهده می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: این استان با توجه به زیست تعداد قابل توجهی از ماهی‌های بومی و اندمیک، از تنوع زیستی خوبی برخوردار بوده و غنی محسوب می‌شود.

در این جلسه که با حضور معاونین محیط زیست و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و اعضای شورای پژوهشی این اداره به شکل ویدئوکنفرانسی برگزار شد، نتایج طرح "آرایه شناسی، تبار زایی و جغرافیای گروه گونه‌های سیاه ماهی فلس درشت در استان فارس با استفاده از ریخت شناسی مقایسه‌ای و نشانگر‌های ملکولی با رویکرد حفاظتی" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این طرح با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در سطح استان اجرایی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.