سه دانشمند به دلیل اکتشافات در زمینه تشکیل سیاه‌چاله‌ها و کشف جرمی سنگین در مرکز کهکشان راه شیری، به طور مشترک برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به سه دانشمند اخترشناس رسید که بر روی سیاه چاله‌ها کار کرده اند.

به نوشته پایگاه نیویورک تایمز، جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ به شکل مشترک به «راچر پنروز» (Roger Penrose) فیزیک دان برجسته انگلیسی، «راینهار گنتزل» (Reinhard Genzel) دانشمند آلمانی فعال در زمینه اختر فیزیک و «آندره، ام. گز» (Andrea M. Ghez) اختر شناس آمریکایی رسید.

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ امروز ( سه شنبه) به این سه دانشمند به خاطر اکتشافاتشان اختصاص یافت که سبب شد تا درک بهتری از جهان، از جمله در زمینه کار بر روی سیاه‌چاله ها ارائه دهند.

نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به سه اخترشناس رسید

بر اساس اعلام کمیته داوران، به دکتر «پنروز» نیمی از جایزه نوبل به خاطر کشف این مسئله که «تشکیل سیاه چاله ها» پیش بینی قوی نظریه «نسبیت عام» است، اهدا شد.

همچنین نیم دیگر جایزه نوبل به طور مشترک به دکتر «گنتزل» و دکتر «آندره گز» به خاطر کشف «جرم فوق العاده عظیم در مرکز کهکشان ما» اختصاص یافت.

پروفسور پنروز، انگلیسی و استاد دانشگاه آکسفورد است. این جایزه به خاطر اثبات اینکه سیاه‌چاله‌ها نتیجه نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین بوده اند؛ هر چند شاید خود اینشتین به این مسئله اعتقادی نداشت، تعلق گرفت.

دکتر گنتزل که متولد آلمان است و دکتر «آندره گز» نیز که متولد نیویورک است، گروهی از اخترشناسان را رهبری می‌کنند که تمرکزشان بر منطقه‌ای به نام «قوس A» در مرکز کهکشان راه شیری است. این اخترشناسان با استفاده از بزرگترین تلسکوپ جهان، روش‌هایی را برای دیدن ابر‌های عظیم گاز و گرد و غبار در مرکز کهکشان راه شیری ابداع کرده اند.


بیشتر بخوانید


روز گذشته نیز جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی ۲۰۲۰ به طور مشترک به «هاروی جی. آلتر» (Harvey J. Alter)، «مایکل هوتن» (Michael Houghton) و «چالرز ام رایس» (Charles M. Rice) به خاطر کشف ویروس هپاتیت سی داده شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار