سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: برداشت هرنوع گیاه دارویی و صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی جنوب استان کرمان ملزم به دریافت مجوز است.

رضا سنجری سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه برداشت هر گونه گیاه دارویی و صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان ملزم به دریافت مجوز است، گفت: این منطقه با داشتن مراتعی در سطح یک میلیون و ۹۴۱ هزار و ۹۵۴ هکتار و همچنین ۴۸۳ هزار هکتار جنگل دارای گیاهان جنگلی و مرتعی خودرو است که برخی از این گیاهان به صورت دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: برخی از بهره‌برداران با برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی علاوه بر آسیب به مراتع و درختان جنگلی، موجب کاهش سطح و توان تولیدی و در نهایت نابودی این گیاهان می‌شوند.

سنجری حفاظت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را از ارکان اصلی وظایف منابع طبیعی برشمرد و تصریح کرد: بهره‌برداری از گیاهان دارویی مراتع، تابع ضوابط خاصی است و بهره‌برداری باید بر اساس یک طرح مدون انجام گیرد، در غیر این صورت بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌رویه، سبب تخریب و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و بادی، کاهش تولید اکسیژن و آب شیرین و در نهایت باعث تبدیل مرتع به بیابان می‌شود.

او بیان داشت: دلیل بیشتر بهره‌برداری‌های غیر مجاز، آگاهی نداشتن و برداشت به صورت سنتی است و قطعاً با فرهنگ سازی و آموزش صحیح، بسیاری از مشکلات در این خصوص حل خواهد شد.

سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اعلام اینکه سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مبنی بر لزوم مشارکت مردم و جوامع محلی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی به ویژه مرتعداری، بر توجه به بالا بردن دانش بومی و نیز دانش نظری ـ علمی و فنی در تحقق اهداف این طرح‌ها است، گفت: نباید به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی نگاه تجاری داشت بلکه اولویت نخست، حفظ سرمایه اصلی یعنی همان درختان بنه و بوته‌های بادام کوهی است و در کنار حفظ و نگهداری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود.

سنجری افزود: اولویت بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مراتع و اخذ مجوز‌های لازم با بهره برداران طرح‌های مرتعداری یا دارای پروانه چرای دام، جوامع محلی، بهره برداران عرفی، تشکل‌های مردم نهاد و فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی و کشاورزی است تا از این طریق انگیزه مشارکت ذینفعان اصلی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.

او با اشاره به اینکه مهمترین گونه‌های گیاهان دارویی قابل برداشت از سطح مراتع و جنگل‌های جنوب کرمان آویشن، آنغوزه تلخ، زیره سیاه، بادام کوهی و بنه است، تصریح کرد: یکی از راه‌های ایجاد و ترغیب جوامع محلی این است که مراتع و جنگل‌ها را اقتصادی کنیم تا در معیشت و زندگی مرتعداران و جوامع محلی تأثیرگذار باشد و سبب افزایش درآمد خانوار‌ها شود.

سنجری بیان داشت: آمادگی این اداره کل در تهیه طرح‌های بهره برداری به صورت قانونی با اولویت‌های اعلام شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار