مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص برخی اظهارات مبنی بر ناخالصی گندم و آرد استان گفت: نگرانی از ناخالصی گندم در چرخه تولید آرد وجود ندارد چرا که تمام فرایند‌های مربوط به این مهم استاندارد و قانونی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، حجت الله بیرانوند اظهار داشت: لرستان یکی از استان‌های پیشرو در تولید گندم از حیث کمی و کیفی است که علاوه بر تامین نیاز خود، معادل ۲۵۰ هزار تن در سال، مازاد تولید استان را به سایر استان‌ها نیز صادر می‌کند.

او افزود: باتوجه به اینکه در استان‌های دارای رتبه اول تولید گندم بیش از ۸۰ درصد محصول از طریق مراکز موقت خریداری و سپس به مراکز دائم منتقل می‌شود و از طرفی بخش قابل توجهی از کشاورزان دارای محصول کمتر از یک تن هستند حمل این میزان محصول به مسافت‌های طولانی مقرون به صرفه و حذف مراکز موقت خرید امکانپذیر نیست.

او تصریح کرد: لرستان در حال حاضر ظرفیت مناسب سیلوی ذخیره سازی دارد، اما به دلیل عدم توزیع جغرافیایی نامناسب به ناچار از مراکز موقت به میزان ضرورت استفاده می‌کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان ادامه داد: بیشترین خرید از طریق مراکز دائم صورت گرفته به نحوی که از مقدار ۲۸۷ هزار تن گندم خریداری شده استان در سالجاری ۲۲۱ هزار تن از طریق سیلو‌ها و کارخانجات آرد و ۶۶ تن از طریق مراکز موقت تعاون روستایی دریافت شده است.

بیرانوند با بیان اینکه نگهداری گندم مازاد بر نیاز استان غیر منطقی بوده و مغایر با سیاست‌های کشور است اظهار داشت: محصول خریداری شده در مراکز خرید موقت و دائم بصورت طبیعی دارای ناخالصی و افت مفید و غیر مفید و بر این اساس دولت ملزم به خرید گندم بر اساس دستورالعمل ابلاغی است.

او گفت: بنابراین ناخالصی و آلودگی گندم خریداری شده قبل از تبدیل به آرد از طریق سیستم بوجاری کارخانجات آرد بصورت کامل حذف و گندم خالص پس از نم‌زنی، استانداردسازی رطوبت و استحصال بخشی از سبوس به آرد تبدیل می‌شود که در این میان دستگاه‌های ناظر شامل دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد بصورت مستمر براین روند نظارت دارند.

او اضافه کرد: نان تولیدی استان بر اساس گزارش پژوهشکده غلات کشور دارای کیفیت مطلوب است و در حال حاضر کل آرد مورد استفاده در نانوایی‌های لواش و بخش عمده آرد سنگک، تافتون و بربری نیز از محل تولید استان تامین می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: دولت باوجود مسائل و مشکلات اقتصادی موجود در سال جاری بهای گندم خریداری شده از کشاورزان را در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت نمود به نحویکه کل مطالبات تا۲۹ شهریور ماه معادل ۷۲۳ میلیارد تومان واریز شده است.

بیرانوند گفت: همچنین نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و فرایند تسویه مطالب کشاورزان نسبت به گذشته روند مطلوب تری داشته است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.