قاسمی پور ثبت جهانی اورامان را گامی مهم در راستای جذب حمایت‌های جهانی و حفظ اصالت این منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شیوا قاسمی پور، نماینده‌ی مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در دیدار با حسام محمود مهدی نماینده سازمان جهانی یونسکو، مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آمادگی اورامان استان کردستان جهت میزبانی و بازدید کارشناسان جهانی اشاره کرد و افزود: یکی از موارد مهم این سند جهانی برای کل منطقه جغرافیایی فرهنگی اورامان که متشکل از ۷۷ روستاست، نه چند روستای خاص و این مهم باید مد نظر و در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی ثبت جهانی اورامان را گامی مهم در راستای جذب حمایت‌های جهانی دانست و افزود: یکی از دستاورد‌های مهم این ثبت جذب حمایت‌های جهانی و سازمان‌هایی همچون یونسکو است که در معرفی جاذبه‌های اورامان، تخصیص اعتبارات حمایتی و پرداخت وام‌های جهانی بسیار موثر و مسئولان می‌توانند از این طریق اقدامات لازم را انجام بدهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: فعال کردن مرکز مطالعات، اجرای طرح هادی، ثبت ملی ۲۱ باغ، مرمت کاروانسرای روستاها، مطالعات مردم شناسی، مرمت پل و معابر روستا‌ها اورامان، ایجاد موزه و ... از جمله مواردی است که می‌تواند در فهرست این ثبت جهانی قرار گیرد.

او ثبت جهانی اورامان را نقطه عطف ایجاد بستر‌های اقتصادی و گردشگری عنوان کرد و تصریح کرد: اورامان تاریخی کردستان با داشتن فرهنگ غنی، جشن‌های متعدد آیینی سنتی، صنایع دستی غنی، بافت‌های باقدمت و چشم نواز، طبیعت دست نخورده و دلنواز و مردمانی نجیب و شریف می‌تواند زمینه توسعه کردستان در سطح جهانی را فراهم نماید.

قاسمی پور ابراز امیدواری کرد با همکاری مجموعه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نظر مساعد کارشناسان یونسکو، توجه جهانیان را به دیار کهن کردستان؛ اورامان زیبا جلب کند و حداقل حق مردمان این سرزمین قدمت و اصالت، رنگ واقعیت به خود بگیرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.