مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گفت:«حسام مهدی» ارزیاب سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت ثبت جهانی اورامانات و بازدید و ارزیابی روستا‌های اورامان وارد استان کردستان شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات گفت: ارزیاب سازمان یونسکو از روستای ناو و شهر اورامان و هَوار (کوچگاه) روستای که‌لجی، هَوار روستای سلین، هوار روستای بلبر و هوار روستای بنان بازدید کرد.

او با بیان اینکه محمدحسین طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی ارزیاب مصری را همراهی می‌کند، افزود: حسام مهدی ارزیاب مصری سازمان یونسکو در بازدید‌های خود با اهالی محل هم گفتگو کرده و با نحوه زندگی آن‌ها آشنا می‌شود.

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات گفت:ارزیاب سازمان یونسکو از اول مهر دیدن از منطقه اورامان را از استان کرمانشاه آغاز کرد و در روز‌های آینده از روستا‌های ژان و عباس‌آباد شهرستان سروآباد، حلوان، بزلانه و دولاب در شهرستان سنندج و پالنگان در شهرستان کامیاران هم دیدن خواهد کرد.

گفتنی است؛هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد ، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه ، جوانرود ، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه اورامانات در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه ، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

منطقه اورمان در ۲ استان کردستان و کرمانشاه و بخشی از آن در اقلیم کردستان عراق وقاع شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.