مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس نظریه مرکز پژوهش‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران، استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ حائز رتبه نخست در بحث تولید نان کشور شد.

غلامعلی گنجعلی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، در خصوص وضعیت تجهیزات و تکنولوژی کارخانجات آرد سیستان و بلوچستان اظهار کرد:  واحد‌های تولیدی از بالاترین تکنولوژی و دستگاه‌های مدرن روز دنیا برخوردار هستند به گونه‌ای که سال گذشته، یکی از کارخانجات سیستان و بلوچستان موفق به کسب رتبه برتر در میان کارخانجات آرد کشور شد همچنین بر اساس نظریه مرکز پژوهش‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران، استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ حائز رتبه نخست در بحث تولید نان کشور شد.

گنجعلی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ کارخانه فعال و ۲ واحد غیر فعال در استان وجود دارد، گفت: فعالیت کارخانجات آرد با ۲۵ درصد ظرفیت خود گویای شرایط اقتصادی و وضعیت تولید در این استان می‌باشد و با این وضعیت، تاسیس کارخانه جدید با توجیه اقتصادی همراه نخواهد بود؛ لذا مسئولان باید با ممانعت در برابر صدور مجوز‌های تاسیس، تنها اقدام به احیا دو کارخانه غیرفعال استان نمایند تا با بازگشت این دو واحد به مدار تولید، ظرفیت آردسازی استان ارتقا یابد.

او  با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شرکت بازرگانی دولتی ایران نباید مجوزی برای تاسیس کارخانه آرد و یا سیلو اعطا شود، گفت: علاقه‌مندان به صنعت آسیابانی تنها با صرف هزینه شخصی و بدون هیچ‌گونه چشم داشت و حمایت از سوی دولت می‌توانند کارخانه یا سیلو مدنظر خود را احداث نمایند.

️پاکستان؛ رقیبی سرسخت برای کارخانجات آرد سیستان در حوزه صادرات به افغانستان

در حال حاضر کشور پاکستان با برخورداری از گندم مرغوب و تولید سالانه ۳۰ میلیون تن توانسته است بخشی از بازار آرد صادراتی افغانستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس را تصاحب کند و این امر رقابت را برای کارخانجات آرد سیستان و بلوچستان در بخش صادرات به افغانستان مشکل کرده است.

از سوی دیگر با توجه به ارتباطات ایران با افغانستان در بحث اتاق بازرگانی و ارتباط مستقیم با تجار، امیدواریم که در آینده بتوانیم بخشی از آرد کارخانجات استان را به قسمت جنوب غربی افغانستان صادر کنیم.

گنجعلی، در خصوص مشکلات کارخانجات آرد استان گفت:متاسفانه کارخانجات تولیدی آرد استان تکیه بر سهمیه گندم دولتی دارند که این سهمیه ۲۵٪درصد ظرفیت کارخانه را تامین می‌کنند لذا بر آن شدیم طی جلساتی که با انجمن صنفی کارخانجات آرد استان منعقد شد، مقرر گردید که با توجه به برخورداری و همجواری استان با کشور افغانستان و حوزه خلیج فارس نسبت به ورود گندم اقدام و صدور آرد به کشور‌های موصوف در دستور کار قرار گیرد تا هم ظرفیت کارخانجات به حد مطلوب برسد و هم ایجاد اشتغال لازم بعمل آورد.

امضا تفاهم‌نامه میان کارخانجات سیستان و بلوچستان برای حفظ تعادل تولید آرد استان

مدیرکل غله سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سهمیه محدود گندم کارخانجات با توجه به میزان تولید استان تعیین می‌شود، گفت: بر اساس رتبه‌بندی کارخانجات آرد، حدود ۳۰ هزار تن گندم، سهمیه ماهانه کارخانجات آرد استان است. از سوی دیگر کارخانجات آرد استان در جهت کمک به یکدیگر و حفظ رتبه تولیدی آرد استان، تفاهم‌نامه‌ای را میان خود امضا کردند تا میان فعالیت تولیدی کارخانجات آرد استان تعادل ایجاد شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار