دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: ورودی پرونده‌ها به دادسرای مرکز استان ۱۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدرضا حدادزاده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد در دیدار مجموعه معاونین دادسرای یزد با رئیس کل دادگستری استان، گفت: این کاهش که در مدت ۵ ماه ابتدائی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رخ داده است موجب سامان دهی برخی از امور و خلوت‌تر شدن راهرو‌های دادسرا و ارتقای خدمات قضائی به مردم شده است.

او افزود: بسیاری از پرونده‌های تصادف غیر فوتی که با رضایت طرفین همراه بود به شورای حل اختلاف ارجاع شد و برخی از جرائم خُرد و پرتکرار نیز بدون ثبت و ورود به سیستم مدیریت پرونده حل و فصل شد.

حدادزاده با اشاره به استفاده از کارکنان با تجربه و اثرگذار در دادسرا، ادامه داد: نگاه به مسائل مطروحه مردم در دادسرا یک نگاهِ صرف قضائی نیست و سعی شده است با استفاده از کارکنان با تجربه دادسرا برخی از پرونده‌ها را خارج از فرایند قضائی با صلح و سازش حل و فصل کرد.

او کاهش ورودی پرونده به دادسرا را مؤثر در افزایش بهره وری و رضایتمندی مردم دانست و تصریح کرد: جلوگیری از ورود پرونده‌های خُرد و کم اهمیت، و ایجاد صلح در برخی دیگر از دعاوی قابل سازش، فضای بهتری را برای مقام قضائی فراهم می‌کند تا در شعب تحقیق وقت بیشتری برای پرونده‌های با اهمیت‌تر بگذارد.

دادستان عمومی و انقلاب یزد به تلاش برای کاهش پرونده‌های مُسن در دادسرا اشاره کرد و بیان داشت: تلاش گسترده‌ای صورت گرفت تا نهایت کاهش پرونده‌های مُسن در دادسرا صورت گیرد و در این مسیر از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده شد، اما وجود چندین پرونده با صدور نیابت به خارج استان، پرونده‌های جرائم خشن و نبود شناسائی متهمین اصلی آن و برخی موارد دیگر، تاکنون راهی برای تعیین تکلیف آن‌ها پیدا نشده است.

او از صدور تعداد ۳۰۵ فقره کیفرخواست شفاهی در دادسرای یزد خبر داد و گفت: با هدف تسریع در فرایند‌های قضائی و پاره‌ای از صرفه جوئی‌های هزینه ای، در ۵ ماه ابتدائی سال جاری بیش از ۳۵۰ کیفرخواست شفاهی صادر گردید.

حدادزاده با اشاره به یک هزار و ۵۵ مورد ختم پرونده در واحد ارشاد و تبیین قضائی در دادسرا، اظهار داشت: واحد ارشاد و معاضدت قضائی با حضور چندتن از کارکنان اداری با تجربه، سعی در ارشاد مراجعین و حل مشکلات آن‌ها بدون طرح پرونده و در صورت لزوم سوق دادن اقامه دعوی در کانال درست آن دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار