پرونده سه اثر منقول تاریخی بوشهر که اکنون در موزه‌های استان نگهداری می‌شوند برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت:کتیبه کوفی تزیینی مربوط به سنگ قبر سیراف، جعبه طبابت نوین دکتر طبیب و پیکرک اسب ایلامی، سه اثر تاریخی هستند که پرونده آن‌ها برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل و آماده شده است.

سودابه معموری با اشاره به اینکه خطوط موجود بر روی کتیبه کوفی تزیینی سیراف با شاخ و برگ درختان تزئین شده است، افزود: قدمت این سنگ قبر به قرون اولیه اسلامی برمی‌گردد و با توجه به کیفیت ساخت و پردازش خطوط، به نظر می‎رسد مربوط به یکی  از شخصیت‌های نام‌دار سیراف است. این سنگ قبر اکنون در موزه منطقه‌ای خلیج فارس بوشهر نگهداری می‌شود.


بیشتر بخوانید


او همچنین با بیان اینکه جعبه طبابت نوین دکتر طبیب در موزه تاریخ پزشکی بوشهر نگهداری می‌شود، ادامه داد: یکی از نکات جالب این جعبه،  وجود دو ظرف مخصوص با محتویات دارویی آن دوران است.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر درباره اثر تاریخی سردیس اسب ایلامی نیز بیان کرد: این اثر در نوع خود یکی از دست یافته‌های منحصر به فرد در استان است که پرورش و استفاده از اسب را در دوره ایلامی به خوبی نشان می‌دهد و در موزه منطقه‌ای خلیج فارس بوشهر نگهداری می‌شود.

معموری حفاظت اطمینان بخش را از دلایل اصلی ثبت آثار عنوان کرد؛ کاری که با همراهی شورای ثبت استان در حال انجام است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.