مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: پرونده دو کشتی رافائل و پرسپولیس برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شده‌است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدحسین ارسطو زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: کشتی رافائل با ۶۰ متر طول در سال ۱۹۷۶ میلادی از کشور ایتالیا خریداری شد و برای نخستین بار در بندر بوشهر پهلو گرفت و مردم آن را به نام تایتانیک ایران می‌شناختند.

او افزود: این کشتی اقیانوس پیما دارای ۶ استخر برای کودکان و ۷۵۰ سوییت برای اسکان مسافران بود و هزار و ۸۰۰ نفر ظرفیت داشت.

پرونده کشتی‌های رافائل و پرسپولیس برای ثبت ملی تکمیل شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ادامه داد: در دوران دفاع مقدس و سال ۶۲ کشتی رافائل با چند موشک رژیم بعث صدام حسین مورد اصابت قرار گرفت و بخش عمده‌ای از تاسیسات این کشتی آسیب دید و برای همیشه به زیر آب رفت و اکنون به عنوان زیستگاه آبزیان در عمق آب‌های ساحلی بندر بوشهر زمین‌گیر است.

ارسطو زاده افزود: کشتی پرسپولیس یا آنچنان که در دوره قاجار مصطلح بود «جهاز پرسپولیس» نیز به عنوان نخستین ناو جنگی نوین نیروی دریایی ایران در دوره ناصرالدین شاه از بندر برمر آلمان خریداری و راهی بندر بوشهر شد.

او بیان کرد: کشتی پرسپولیس در محوطه موزه منطقه‌ای خلیج فارس قرار دارد و برنامه‌ریزی مرمت این کشتی در دستور کار است.

پرونده کشتی‌های رافائل و پرسپولیس برای ثبت ملی تکمیل شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: ثبت آثار و ایجاد پشتوانه قانونی این امکان را می‌دهد تا بهتر برای حفاظت آثار تصمیم‌گیری شود.

استان بوشهر هم‌اکنون ۴۰۶ اثر تاریخی فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده که از این تعداد، ۶۹ اثر ناملموس و معنوی و هفت اثر طبیعی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.