مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: پرونده دو دستگاه پزشکی تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: دو دستگاه «اتوکلاو زغالی» و «الکتروشک والتر» متعلق به دکتر سید نصیر سینایی از نخستین دستگاه‌های پزشکی بودند که این پزشک از فرانسه وارد بوشهر کرد و می‌توان گفت نماد تغییر سبک طبابت از سنتی به نوین است و اکنون در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس نگهداری می‌شوند.

او افزود: دکتر سینایی پس از گذراندن دوره طب در دارالفنون، برای گذراندن دوره تخصصی جراحی، کودکان، زنان و زایمان، پوست و مغز و اعصاب راهی فرانسه شد و پس از پایان دوره دو ساله در دانشگاه طب پاریس، نزدیک به یک قرن پیش در سال ۱۹۲۸ میلادی به ایران بازگشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: با مشغول شدن دکتر سینایی در نخستین مرکز بهداشتی و درمانی جنوب کشور، او از این دستگاه‌ها برای استریل کردن تجهیزات پزشکی و همچنین درمان بیماری‌های پوستی و مشکلات روانی استفاده می‌کرد.

ارسطو زاده گفت: با توجه به قدمت استفاده از این تجهیزات پزشکی در بوشهر، و این که مردم از تمام نقاط کشور برای درمان در آن زمان به بوشهر سفر می‌کردند، پرونده سازی و مستند سازی این دو دستگاه برای ثبت در فهرست آثار ملی آغاز شده و با تکمیل پرونده برای دفاع ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.