رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: ۱۰۰ درصد مطالبات کلزاکاران مهاباد پرداخت شد.

جعفر علیزاده رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: از ابتدای آغاز فصل خرید کلزا، تاکنون ۱۰۰ درصد بهای محصول خریداری شده در این شهرستان به حساب کلزاکاران واریز شده است.

این مقام مسئول در مهاباد با بیان اینکه تمامی مطالبات کلزاکاران مهاباد که نزدیک به ۴۰۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، به حساب آن‌ها واریز شد، افزود: از دهم تیرماه و آغاز فصل برداشت و خرید تضمینی، تاکنون بیش از ۸۹ تن کلزا در این شهرستان برداشت و توسط مراکز خرید، خریداری شده است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد اذعان کرد: در سال زارعی جاری در مجموع ۹۴ هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که ۱۳ هکتار آن در اثر عوامل جوی از جمله سرمازدگی و تگرگ خسارت وارد شد.


بیشتر بخوانید


علیزاده با بیان اینکه مراکز خرید در تعاون روستایی گوگ تپه به عنوان مباشر کار خرید کلزا را بر عهده داشت، تصریح کرد: امسال دولت برای تشویق کشاورزان برای کشت کلزا قیمت تضمینی ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال را تعیین کرده بود.

او خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خرید کلزا به صورت تضمینی بوده و محصول تولید شده تنها با این قیمت باید تحویل کارخانه‌های تولید روغن داده شود، فرصتی برای ورود دلالان به بازار کلزا وجود ندارد.

علیزاده با اشاره به اینکه تولید سالانه دانه‌های روغنی کلزا در مهاباد امسال با کاهش فرآیند تولید زراعی مواجه شده است، بیان کرد: امسال علاوه بر اولویت توزیع کود شیمیایی یارانه‌دار بین کلزاکاران این شهرستان، در مجموع ۱۰۰ لیتر کود مایع و ۴۰۰ کود پودر ویژه کلزا به صورت رایگان بین کلزاکاران مهاباد توزیع شده است.

او ادامه داد: سال زراعی گذشته نیز در مجموع ۸۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته بود که از این مقدار ۵۲ هکتار قابلیت برداشت داشت و در مجموع ۱۶۶ تن کُلزا در این شهرستان برداشت شد.

جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه پنج هزار و ۴۵۴ تن دانه روغنی کلزا به قیمت تضمینی ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال امسال توسط مراکز خرید دولتی مستقر در ۹ شهرستان استان خریداری شده است، گفت: برای خرید تضمینی این محصول از کشاورزان شش مرکز خرید اصلی در شهرستان‌های پلدشت، خوی، نقده، پیرانشهر، میاندوآب و بوکان و سه مرکز خرید فرعی در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و مهاباد راه اندازی شده بود.

جلیلی تصریح کرد: کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزاست.

کشت کلزا در اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و برای جوانه‌زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد انجام می‌شود.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.