معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: کشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در سطح ۹۴ هکتار از زمین‌های زراعی صورت گرفته و با کاهش ۱۳ هکتار عوامل جوی مواجه شده است.

سعیدیان معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: در سالزارعی جاری در مجموع ۹۴ هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که پیش بینی می‌شود میزان برداشت کلزا در هر هکتار به ۲ و نیم تا ۳ تن برسد.

او با بیان اینکه ۱۳ هکتار از سطح زیر کشت کلزا در اثر عوامل جوی از جمله سرمازدگی و تگرگ خسارت وارد شده است، افزود: سطح زیر کشت این محصول به ۸۴ هکتار از اراضی زراعی رسید و سرمازدگی مهمترین دلیل کاهش کشت است.

سعیدیان افزود: تولید سالانه دانه‌های روغنی کلزا در مهاباد امسال با کاهش فرآیند تولید زراعی مواجه شده است و پیگیری ادوات فنی و واگذاری سموم، تامین بذر، راهنمای فنی رایگان، پیگیری ادوات کاشت تا برداشت، از جمله خدمات خدمات ارائه شده به کلزاکاران است.

او تصریح کرد: قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای محصول کلزا بیش از ۵ هزار تومان است و به محض تصویب کمیسیون اقتصادی کشور قیمت نهایی تا ۱ هفته دیگر اعلام خواهد شد.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد اظهار داشت: کشت کلزا در اوایل شهریور ماه آغاز می‌شود و برای جوانه زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد ماه انجام می‌شود.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.