قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار مشکلات زیادی را برای صنعت قطعات خودرو ایجاد کرده است.

قطعات خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو یکی از اصلی ترین کالاهایی است که تمام اقشار جامعه از آن استفاده می کنند و این روزها با افزایش قیمت این کالا، افراد زیادی دچار مشکلات متعددی شده اند. توقف تولید برخی خودروهای داخلی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نگرانی را برای اقشار پایین جامعه ایجاد کرده است چرا که این خودرو جزو ارزان ترین خودروهای داخلی به شمار می رفت.

از طرفی کمبود قطعه و گرانی آن نیز مشکلات دیگری را برای مردم ایجاد کرده است.  برای اطلاع از جزئیات دقیق تولید قطعه و مشکلات قطعه سازان به سراغ مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو رفته و مصاحبه تفصیلی را ترتیب داده ایم.

پراید کیلویی چند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: علت گرانی قطعات خودرو این روزها چیست؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو: یک مشکل ریشه‌ای در کل صنعت خودرو داریم که تمام صحبت‌ها در صنعت خودرو به این ریشه باز می‌گردد. سال ۹۰ قانونی برای قیمت گذاری خودرو گذاشته شد که همین قانون باعث تحولات اساسی در بازار خودرو شد.

 تا سال ۹۰ تیراژ تولید خودرو روند افزایشی داشت و حتی به تولید هزار و ۶۰۰ دستگاه در سال می‌رسید، اما در سال ۹۰ این میزان تیراژ روند کاهشی دارد و این روند دائم تا سال ۹۸ اُفت و خیز دارد و روند ثابت رشدی ندارد. از نظر آماری اینگونه تولید یک بحران به شمار می‌رود که ثبات را از بین برده است.

سال ۹۰، ۲ قانون اشتباه برای قیمت گذاری داشتیم. اول آنکه با نهضت پراید کیلویی چند شروع کردیم و به شورای رقابت وارد و بحث انحصار بازگو می‌شود. خودروساز‌ها حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کنند و برخی می‌گویند خودروساز‌ها انحصار دارند و این قانون قیمت گذاری دستوری در سال ۹۰ گذاشته می‌شود و تا پایان سال ۹۰ صورت‌های مالی هر ۲ خودروساز سود را نشان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تا قبل از سال ۹۰  صنعت خودروسازی چطور بود؟

بیگلو: تا قبل از سال ۹۰  سود خودروسازان عملا سرازیر به تامین شرکت‌های قطعه سازی می‌شد. با همین فرمان قطعه سازان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، تکنولوژی و سخت افزار و تنوع تولید می‌کردند و چه بسا قطعه هم صادر می‌کردند و بالاترین رقم صادرات را هم داشتند یعنی در آن زمان تیراژ صادرات بالاترین میزان را داشت.

از سال ۹۰ خودروساز زیان ده شدند و متعاقبا زیان آن ها به صنعت قطعه سازی رو آورد، بنابراین صنعت قطعه سازی را تضعیف کرد. همان سال مجلس قانونی وضع کرد. در این قانون آمده است که فروش مواد اولیه تولید داخل باید به قیمت جهانی برسد یعنی اگر فرض کنید فولاد در تمام دنیا کیلویی یک دلار است، در داخل کشور هم باید یک دلار بفروشیم، زمانی دلار هزار تومان بود و به مرور افزایش یاُفت و اکنون به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است.

 این یعنی پول ملی خودمان بی ارزش است و باید کالاهایمان را به قیمت دلار خرید و فروش کنیم. این موضوع از جهتی خوب است چرا که برخی می‌گویند اگر این کار صورت نگیرد باعث می‌شود قاچاق افزایش یابد و همچنین جلوی خام فروشی را می‌گیرد، اما از طرفی مشکلات دیگری رخ داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار چه مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد؟

بیگلو: اگر مواد اولیه را به قیمت دلار تعیین می‌کنیم باید قیمت خودرو را هم بر مبنای دلار حساب کنیم، در مقابل باید در آمد مردم هم به دلار محاسبه کنیم، اما هیچ کدام از این اتفاقات صورت نگرفت.

 نتیجه این می‌شود زمانی که خودروساز شروع به زیان دهی می‌کنند، تولید کنندگان مواد اولیه داخلی سودآور می‌شوند و سود‌های بالایی کسب می‌کنند. گزارشی به مجلس ارائه شده که نشان می دهد، هر زمانی که خودروسازها زیان بیشتری دارند سود فروشندگان مواد اولیه بالا‌تر بوده است یعنی عملا پول مردم وارد خودروسازی می‌شود، اما بیش از مقدار معقول از جیب قطعه ساز به تولید کننده فولاد پرداخت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اینکه نقدینگی مشکلاتی را برای صنعت خودروسازی ایجاد کرده، بیشتر شرح می دهید؟

بیگلو: طی سال های گذشته نقدینگی اُفت می‌کند و این کمبود هر سال ادامه پیدا می‌کند و خودروساز ضعیف‌تر می‌شود. در دهه ۹۰ دیگر خودروساز نتوانست خودرو جدید عرضه کند و صادرات را از بین می برد. همین صنعت قطعه سازی ما به رنو، پژو و حتی برزیل صادرات داشت، اما به مرور این صادرات تضعیف می‌شود.

تمام زنجیره تولید خودرو باعث می‌شود کیفیت اُفت کند در صورتی که اگر این زنجیره ثابت بود باعث می‌شد کیفیت هم افزایش یابد. یعنی اگر قرار است زنجیره قیمت دستوری باشد انتهای زنجیره هم باید اینگونه باشد. وقتی می‌گوییم دشمن داریم فقط منظورمان خارجی‌ها نیست حتی در داخل هم دشمن وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اینکه می گویند انحصار در صنعت خودروسازی وجود دارد، صحت دارد؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو: انحصار نه در خودروسازی بلکه در تولید مواد اولیه وجود دارد. می‌گویند انحصار در صنعت خودروسازی وجود دارد، اما چه کسی این ادعا را دارد؟ مگر ما گفته ایم که خودرو وارد شود یا نشود؟ صنعت خودروسازی هیچ دخل و تصرفی در واردات یا عدم واردات نداشته و ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تحریم آمریکا باعث شد صنعت خودرو عقب بماند؟

بیگلو: صنعت خودرو سازی را تحریم کردند چرا که باعث ایجاد اشتغال زیادی شد و همین اشتغال ثبات کاری ایجاد کرد که در تلاش بودند این صنعت کوچک شود. هم اکنون واردات خودرو آزاد است بدین معنا که cpu را می‌توان وارد کرد، اما چرا نیامدند واردات خودرو را تحریم کنند و واردات قطعات را تحریم کردند این کار بدین معناست که قصد به زمین کوباند تولید را داشتند!

بحث دولتی بودن خودروساز‌ها مطرح شده که باید این نکته را گفت مگر شرکت‌های تولید کننده سود ده نیستند در صورتی که دولتی هستند؟ سیاستی اتخاذ شده که خام فروشی صورت گرفته است.

در حال حاضر اگر ورق وارد کنیم، از داخلی‌ها ارزان‌تر می‌شود. کشور‌های مختلفی دارای برخی منابع هستند به طور مثال برخی قهوه و کافه، برخی توریسم و ... دارند، اما ما در کشورمان منابع خدادای زیادی داریم که خودمان آن را حذف کرده ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکل قانون دستوری چه بوده که هم اکنون این صنعت با آن درگیر هستند؟

بیگلو: مشکل اصلی که در کشور وجود دارد محاسبه مواد اولیه با نرخ دلار است. تصمیم مجلس بود که وقتی دلار افزایش یابد، ۲۰ درصد در قیمت مواد اولیه تاثیر بگذارد، که در اصل به صورت غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد؛ در نگاه دیگر می‌توان گفت زمانی هم که دلار ارزان شود، قیمت مواد اولیه هم اُفت می‌کند، ما فکر میکنیم که صد در صد خودکفا شدیم، اما چه فایده!

مشکل اینجاست صنعت خودروسازی دشمنان داخلی دارد که هم سو با آمریکایی‌ها پیش می‌روند. بار‌ها و بار‌ها انتقاد کردند که اگر واردات خودرو آزاد شود چه می‌شود این درحالی است که برای واردات خودرو نیاز به ۲۳ میلیارد دلار پول است در حالی که برای تولید هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز به ۲ میلیارد دلار است.

باشگاه خبرنگاران جوان: انتقاداتی به خودروهای داخلی وجود دارد، اینکه بی کیفیت و ضعیف هستند، شما از بعد تولید قطعه بفرمایید این انتقادات به تولید خودرو بی کیفیت صحت دارد؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو: به خودرویی مانند پراید انتقاد می‌کنیم که خودرو بی کیفیتی است. خودرو کلاس بندی شده و پراید جزو کلاس B است و در کارت آن نیز قید شده که این خودرو برای ۴ سرنشین است و مناسب برای سفر‌های درون شهری است، این خودرو ساخته نشده ۶ نفر در آن سوار شوند و شبانه تا مشهد بروند! مانند این می‌ماند که کفش مجلسی بپوشیم و برویم برای گل زدن در زمین فوتبال.

چرا از دنا تعریف نمی‌کنیم؟ دنا پلاس جزو یکی از معدود خودرو‌هایی است که امکان صادرات آن نیز وجود دارد. چرا از کوئیک سایپا تعریف نمی‌کنیم؟، کوئیک سایپا جزو یکی از پرآپشن‌ترین خودرو‌هایی است که تاکنون تولید شده است.

تمام آن‌ها نظامی دارند که کارشان تضعیف صنعت خودروسازی و قطعه سازی است که قسمتی از آن به منافع اقتصادی و قسمتی به قرایض بر سیاسی می‌گردد. این کار‌ها با برنامه ریزی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Mauritius
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
وقتی انحصار در تولید و واردات باشد خودرو ساز تولید خود را کاهش می دهد و هزینه کمتری مصرف می شود و در عوض به علت انحصار قیمت بالا می برد و همان مقدار سود و بلکه بیشتر را بدست می آورد.
تولید کم، هزینه پایین، قیمت بالا، سود بالا....
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
قیمت رو میرسونن به قیمت جهانی که قاچاق نشه ، از اون ور همه چی گرون میشه!
کاش درآمد های مردم هم قاچاق میشد بلکه با در آمدهای جهانی یکی بشه
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۳:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
لطفا از حالا به بعد پراید سوار شو بعد از صنعت خودروسازی داخلی دفاع کن و از واردات خودرو ناراحت باش. خوب پسر خوب. تا وقتی شما و امثال شما پراید سوار نشید حق ندارید اظهار نظر بی ربط کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
مشکل الان ما فقط اینه هر کی به فکر خودشه پول داره میپرسی ازش میگه به خدا از گشنگی دارم می میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
آبروریزیه در سطح بین‌المللی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
به خدا آبروریزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
یجوری نوشتید علت گرانی قطعات خودرو که انگار همه چی ارزونه و فقط این گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
وقتی کا رو دست افراد ناکارآمد و سودجو بسپارید بدون هیچ نظارت و برخوردی اوضاع این گونه میشود.
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۱۲:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
مگه قطعه خودرو گرون شده ؟!!!!!!!!!!!!!! جل الخالق مگه میشه یه چیزی گرون هم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
ببندید در ایران خودرو و سایپا را همه چیز درست می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
باسلام گرانی در همه زمینه ها فقط روسای دون رتبه است که خام وعده های خودرو ساز هستند و در خفا از انان حمایت میکنند ... در همه دنیا خودرو میسازند با کیفیت عالی و هیچ کدام تا این حد متضرر و گران فروش نیستند انهم بی سازمان ها رسیدگی کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خسته شدیم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندمغان گرمی
۱۱:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام.علت گرانی و چندبرابر شدن قیمت خودروها و قطعات کاملا معلوم است،عده ای کمر بسته اند تا مردم را چپاول کنند،حتی چندماه پیش دو نماینده مجلس در رابطه با فساد در صنعت خودرو دستگیر شدند،علت گرانی بی مسئولتی مسئولین است،دولت تدبیر و مجلس میتواند در مدت کوتاه یک ماهه،قیمت خودرا به سابق و یک پنجم کاهش دهند،ولی متاسفانه این کار را نمیکنند چون برایشان منفعتی دارد،چرا مردم به این خودروهای از رده خارج و بی کیفیت مثل پرایدو تیبا که پانزده میلیون ارزش ندارد پول اضافی بدهند،سایر خودروها چون پژو،پرشیا،ال90نیز همچنین،ال90 را مردم زمانی دوست نداشتند15میلیون بدند و الان قیمتش نجومی شده.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
مردم دارن میبینن ،لازم نیست توجیه کنید .
Iran (Islamic Republic of)
رضا924
۱۱:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خوشان خودروراگران میفروشند ولی اجازه نمیدین قطعه ساز قیمتش بالا ببره
Iran (Islamic Republic of)
رضا924
۱۱:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خوشان خودروراگران میفروشند ولی اجازه نمیدین قطعه ساز قیمتش بالا ببره
Switzerland
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خب مردمو دیگه اینقدر نپیچونید یا برید از لحاظ سیاسی و تحریمها مذاکره و مشکلو حلش کنید یا هممونو یه دفعه تیرباران بکنید تموم بشه بره دیگه بسه دیگه هر روز یه برنامه جدید مردم نباید تاوان دعواهای سیاسیون را بدن برید بببنید مشکل کجاست که این مردم اینقدر تو فشار گرانی و نبودن یک قطعه لوازم یدکی خودرو پیش پا افتاده درگیر نباشن پس کی میخواهید اینو درک کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
چرا گفتید این روزها ما مدتهاست شاهد گرانی و گرانتر شدن هستیم.
Canada
علی
۱۰:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
دیسک و صفحه. 206 قبل عید بود 450000. هزار تومان. امروز
شده. 3000000. تومان. علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خجالت بکش پراید ماشینی است درون شهری انوقت 80 میلیون تومان ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
صفحه کلاچ خریدم 2 میلیون کاسه نمد پولوس و شفت و گیربکس با دو تا روغن واسکازین خریدم 350 تومن دستمزدم
300 دادم دیگه کمرم شکست ماشینو گذاشتم خونه روشو کشیدم دیگه بیرون نمیبرمش متاسفم برای مسولان کشور که صبح جمعه میفهمن چه خبره مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
صفحه کلاچ خریدم 2 میلیون کاسه نمد پولوس و شفت و گیربکس با دو تا روغن واسکازین خریدم 350 تومن دستمزدم
300 دادم دیگه کمرم شکست ماشینو گذاشتم خونه روشو کشیدم دیگه بیرون نمیبرمش متاسفم برای مسولان کشور که صبح جمعه میفهمن چه خبره مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
بنده رفتم بازار تمشک وحشی بگیرم فروشنده که خودش مستقیم میاره و میفروشه میگه دلار گرون شده کیلویی زیر 80 تومن برام ضرره . شما فکرش بکن تمشکی که نه کود میخواد نه آب نه سم فقط باید بچینیش الان تو جامعه ما عرف شده هر چیزی را به دلار ربط میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
برادر فقط گرانی ماشین نیست گرانی تو همه چیزه
علتش واضحه بی نظارتی مملکته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
بنظر من یا حبابه یا اصلا گرانی از اساس دروغه شایعس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
کاسه نمد خریدم 150 تومن. آخه یه تیکه پلاستیک چرا 150 تومن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
این روز ها ........ شما تازه از خواب بیدار شدی اقای مسئول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
علت: بی نظارتی مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
فقط یه کلید شیشه بالابر پژو 85 تومن
فقط کلید!!!
France
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
اگه مواد اوليه رو مجاني هم بدن به خودرو ساز باز گرون تر ميفروشه ميگه يك هو مجاني شد به ما فشار روحي امد اين افزايش قيمت ناشي از فشار روحي مونه
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۰۳:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خیلی ساده است
بی خیالی مسیولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
بی خیالی مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۰۲:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
علت رو شما نمی خواد بگی.
ملت همه می دونن...
1-دولت و کارخونه دارا تعمدا همه چیز رو گرون می کنن..چون هر کی به هر کیه
2-بی مسئولیتی شما مسئولین
3-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
65درصد باید قطعه گرون میشد اما خودروسازان زیر بار نمیرن
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۰:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خدا ازت نگذره همتون دلالید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
این باید را چه کسی تعیین کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار